k-ryeng Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Selvfølgelig kan man kjøre Vista på Mac, men da er jo poenget litt borte.Du får fremdeles god byggekvalitet og lekkert design da. Ulempen er jo merking av taster og en museknapp... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Vista har jeg nå brukt til sammen sikkert 2 dager på å optimalisere, og først nå begynner det å fungere noenlunde raskt (i allefall raskere) og stabilt. Nei nei nei nei nei..... Det er akkurat her de fleste som er nye med Vista går i baret. De ser an ytelsen den første timen eller to og river seg i håret, og begynner å mekke og kødde til ting ut i fra eget hode og andres mer eller mindre smarte forslag. Og risikerer da å skru av ting som faktisk bidrar betydelig til ytelsen over tid. Det er 2 større ting som skjer (som mange tydeligvis reagerer på og som Microsoft nok burde ha vist en diger 'varselplakat' som ikke kunne bypasses første gang folk bruker OS'et slik at folk var klar over det) med en ny Vistainstallasjon: 1) Vista bruker noen dager på å analysere seg bruksmønsteret ditt og dermed finne ut hvilke applikasjoner som skal caches for rask tilgang senere. Har man tålmodighet til å la ting gå sin gang så får man i løpet av noen dager lynrask start av de mest brukte applikasjonene sine. Fordi de precaches i minnet *før* du bruker dem. Det er også derfor Vista har en tilsynelatende treg oppstart for de som skrur av og på maskinen hele tiden; OSet laster nemlig inn disse applikasjonene for å spare deg for tid etterpå. 2) Indeksering. Har du digre disker med mange mange filer tilkoblet er det selvfølgelig ikke gjort på noen timer å indeksere dette første gang. Lar du derimot indeksering være aktiv får du enormt igjen for det senere; jeg kan ikke huske sist et søk hos meg i Vista tok mer enn toppen et par sekunder, og da snakker vi om å søke igjennom et par TB med data og flere hundre tusen filer. Indeksering i Vista stjeler forøvrig også veldig lite ressurser når den først har tygd igjennom en gang; det er ikke som i tidligere Windows-OS at diskaktivitet er synonymt med høy belastning på CPU. Endret 20. august 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Nei nei nei nei nei..... Det er akkurat her de fleste som er nye med Vista går i baret. De ser an ytelsen den første timen eller to og river seg i håret, og begynner å mekke og kødde til ting ut i fra eget hode og andres mer eller mindre smarte forslag. Og risikerer da å skru av ting som faktisk bidrar betydelig til ytelsen over tid. Jeg har brukt Vista siden det var ute som "prøve-versjon", så noen newbie er jeg ikke. Jeg har totalt 3 PC`er med Vista (en laptop, en PC og en HTPC)som har gått siden Vista kom. Det er først nå nylig jeg har begynt å modifisere...jeg trodde nemmlig servicepack kom til å løse opp i mye av Vista-sirupen... men den gang ei. Det er kanskje en grunn til at så mange går tilbake til XP. Vi har også en rekke Vista-PC`er på jobben som går uten noe modifikasjoner. De har nå vært brukt i rundt 6-7 måneder, og det er flere enn en som river seg i håret av tregheten til Vista. Dette er snakk om Dual-core PC`er med 2gB RAM som brukes først og fremst til kontor-applikasjoner. Nå går mine maskiner raskere, har få/ingen "hangups", ei heller har jeg noen plutselige disk/CPU-operasjoner som startes av Vista i bakgrunnen uten at jeg har bedt om det. Det er 2 større ting som skjer (som mange tydeligvis reagerer på og som Microsoft nok burde ha vist en diger 'varselplakat' som ikke kunne bypasses første gang folk bruker OS'et slik at folk var klar over det) med en ny Vistainstallasjon: 1) Vista bruker noen dager på å analysere seg bruksmønsteret ditt og dermed finne ut hvilke applikasjoner som skal caches for rask tilgang senere. Har man tålmodighet til å la ting gå sin gang så får man i løpet av noen dager lynrask start av de mest brukte applikasjonene sine. Fordi de precaches i minnet *før* du bruker dem. Det er også derfor Vista har en tilsynelatende treg oppstart for de som skrur av og på maskinen hele tiden; OSet laster nemlig inn disse applikasjonene for å spare deg for tid etterpå. Flott. Men jeg tror ikke jeg har skrudd av denne egenskapen. 2) Indeksering. Har du digre disker med mange mange filer tilkoblet er det selvfølgelig ikke gjort på noen timer å indeksere dette første gang. Lar du derimot indeksering være aktiv får du enormt igjen for det senere; jeg kan ikke huske sist et søk hos meg i Vista tok mer enn toppen et par sekunder, og da snakker vi om å søke igjennom et par TB med data og flere hundre tusen filer. Indeksering i Vista stjeler forøvrig også veldig lite ressurser når den først har tygd igjennom en gang; det er ikke som i tidligere Windows-OS at diskaktivitet er synonymt med høy belastning på CPU. Jeg bruker nok ikke søkefunksjonen i den grad du gjør. Satser heller på 3.parts programmer som organiserer bilder/bilder etc etter meta-data. Ellers så prøver jeg å ha det ryddig i fil/mappestrukturen..... Etter jeg skrudde av indekseringen, var det merkbare forbedringer å spore i form av mindre uprovosert aktivitet fra Vista sin side. For meg har endringene utelukkende vært positive - for mitt bruk! Men ut i fra måten du skriver på så vet du kanskje best? Poenget her er vel at slike diskusjoner slipper man uansett med en Mac. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Har både pc og macbook pro 17. Macbook er bra, ikke tvil om det. Men den er også veldig DYR. Min erfaring er at du får mer for pengene når det gjelder pc. Spesielt stasjonær. Macbook føles allerede treg - og min er 2.4 ghz. Linux for hjemmebrukere? Nei, nei og atter nei. Bare prøv å få ICE bredbånd til å fungere så skal du se hva jeg snakker om. Hjelper ikke at det er gratis hvis du bruker 10 timer unødvendig. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Linux for hjemmebrukere? Nei, nei og atter nei. Bare prøv å få ICE bredbånd til å fungere så skal du se hva jeg snakker om. Hjelper ikke at det er gratis hvis du bruker 10 timer unødvendig. Selv om Linux ikke fungerer for deg, så betyr det ikke at det ikke fungerer for andre ... Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Angående Linux/Windows-diskusjonen kan jo bare trådstarter prøve Linux først, og hvis han ikke liker det, er det bare å reformatere og kjøpe Windows, gitt at han ikke vil ha Mac. Selv må jeg innrømme at 800 kr (Home Premium) til oppgradering av maskinvare i stedet for kjøp av lisens virker veldig fristende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå