Gå til innhold

Hva bruker dere til bilderedigering - PC eller Mac - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg må oppgradere PC, da den både er for treg og er full - og er i tvil om jeg skal fortsette med PC eller bytte til Mac. Jeg har lest om en del som har gått fra PC til Mac og er strålende fornøyd med alt som har med bilderedigering, enkelhet etc.

Lurer derfor på om det er noen som har gjort dette byttet, og deres erfaringer både med tanke på alt med bilder og gjøre, men også andre aspekter, internett, Office-programmer etc.

Hadde vært takknemlig for alle svar, både begrunnede og ubegrunnede...

Edit: Ser nå at dette havnet i feil kategori, noen som kan flytte den riktig for meg?

Endret av Halvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp konvertert til Mac og er strålende fornøyd.

Grunnen til jeg oppgraderte?

Aperture.

OS X. Veldig bra og stabilt OS. Klart, det er ikke helt feilfritt det heller, men jeg mener at det er mye mindre feil enn Vista/XP.

Design.

Mange nyttige program som følger med.

EDIT: Vil også anbefale og lese denne tråden.

EDIT2: Står også mye nyttig her. Står blant annet om det å konvertere til mac. Har fått mye hjelp der.

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar
Hvis dere holder dere til bilderedigeringssnakk skal denne posten få ligge i denne kategorien, så får du heller diskutere Internet og kontorapplikasjoner i Hardware-delen av forumet.

Har intet grunnlag å diskutere på jeg, siden jeg aldri har brukt Mac - håper bare å få høre andres erfaringer med Mac vs. PC for bilderelaterte spørsmål - men gjerne med et lite sideblikk til andre oppgaver.

Lenke til kommentar

Til bilderedigering bruker jeg Mac på jobb og PC hjemme. Ingen forskjell i mine øyne.

Photoshop f.eks. er jo kliss likt på begge plattformer og du kan gjøre akkurat det samme.

Når der gjelder kræsj o.l. (som alltid kommer opp i diskusjoner som dette) så kræsjer jobb-Mac'en min et par ganger i uka og jeg må tvangsavslutte program eller rett og slett ta en omstart. Og det til tross for at vi har en svindyr supportavtale som skal holde Mac'ene våre i tipp topp stand til enhver tid. Hjemmemaskinen med Vista har jeg hatt siden november 2006 uten et eneste kræsj eller heng.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg bruker begge!

Kjører Lightroom og DxO på begge platformene. Men, jobber mest på PC siden den er kraftigere enn min MacBook.

Kjøpte meg en MacBook gjennom jobb/hjemme-PC ordning, og trodde at nå skulle jeg også konvertere for fullt. Men, det har visst seg at PC gjør en vel så bra jobb på bilderedigeringsfronten (OG stabilitet, for å nevne det).

Som Nonsens er inne på, Adobe sine programmer er kliss like på begge plattformer. DxO 5.2 er bedre utviklet til PC (foreløpig).

Man har flere muligheter til å prøve ut andre bilderedigeringsprogrammer ved bruk av PC. Picasa er gratis, ACDSee er bra osv.

Ved bruk av Mac "må" man bruke iPhoto og Aperture + Adobe sin portefølje.

Så for min del blir MacBook'en med på reiser, mens PC'en tar seg av bilderedigeringen/ organiseringen. Spørsmålet er om ikke det hadde vært andreledes hadde jeg hatt en MB Pro, eller en kraftigere maskin. Men det kommer an på hvor stort budsjettet ditt er. Kost må tas hensyn til når det gjelder Mac.

Lenke til kommentar

Jeg selv holder meg til PC; mest fordi jeg setter de sammen selv. Da blir det kraftig maskin til hyggelig pris. Jeg kjører XP på bildebehandlings-pc'en, da jeg bruker Photoshop Elements.

Det er to argumenter for Mac, såvidt jeg kan skjønne. Det ene er at man ønsker å kjøre Aperture, det andre er at man liker designet.

Tom

Lenke til kommentar
Du glemte stabiliteten og muligheten til å kjøre windows ++

Er faktisk ikke plaget av ustabilitet på Windows PC-ene mine. Tror det har noe med å gjøre at jeg IKKE bruker Internet Explorer, Outlook Express, MSN, eller MS Office. Jeg bruker heller ikke Norton Antivirus. Her går det i kombinasjonen Firefox, Thunderbird, OpenOffice og AVG antivirus.

Tom

Lenke til kommentar

må bare beklager denne, men hvis du ikker har penger til å oppgradere så er det kanskje en mulighet for deg til å se på dette forslaget.

http://ubuntustudio.org/ er et gratis OS som er linux, det fine med denne versjonen av ubuntu er at det kommer med mange gratis programmer, blant annet videoredigerings programmer.

linux generelt kjører veldig bra på gamle pc'er og siden den er gratis kan alle prøve den om man vil. ulempen er at nesten ingen jeg kjenner liker linux siden de har vokst opp med windows og tror linux er bare for rare folk.

pc, min kjører linux og CPU'en kjører bare på 12-20% av 100%

så denne OS'en er veldig lett kjørt.

beklager igjen for denne posten, men siden dette er en gratis løsning kunne jeg ikke dy meg

Lenke til kommentar

det er noe de selv tror heller har kanskje prøvd, siden linux er gratis kan det kanskje være en fordel å prøve dette før man bruker tusenvis av kroner på noe som kan være gratis og bedre.

har nesten prøvd et av redigerings programmene til ubuntu studios og som jeg så det kunne den fylle like godt kravene som pinnacle studios pro, men jeg skal ikke lyve... har ikke prøvd redigeringsprogrammene så godt og dette er bare min mening av hundre andre

Lenke til kommentar

Vel, jeg aner ikke, jeg har bare hørt fra ganske mange hold, både Linux-brukere og Windows-brukere, at det ikke finnes videoredigeringsprogramvare som kan måle seg.

Om linux er godt nok for som bildehandlingsplatform, det kan kun du selv avgjøre. Det er en del brukbare verktøy der, bla. Gimp. Det finnes noen raw-verktøy, bl.a. Bibble, som også finnes for Linux.

Tom

Gimp virker egentlig ganske rotete. Det finnes et alternativ som heter GimpShop og visstnok skal etterligne Photoshop men med Gimp i bunnen. Jeg har prøvd det enda.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Takker for nyttige svar og innspill, spesielt glad for å høre at det ikke er entydig at mac er så mye bedre og mer stabilt enn pc. Selv har jeg som nevnt i dag pc, og har ikke hatt noen problemer med stabilitet på de 2 årene jeg har hatt den, og heller ikke de 3 årene med min forrige pc - godt jeg ikke er alene om det.

Prisen er i og for seg ikke noe stort hinder for å kjøpe mac hvis det er det jeg vil, det er verre med kona, he-he. Er redd hun er såpass oppegående at det ikke nytter å lete etter tips i "hvordan lure kjerringa"-tråden heller.

Kom gjerne med fler innspill, får aldri for mange brukererfaringer!

Lenke til kommentar

Jeg skal vel ha meg Mac etter hvert, men har ikke enda skjønt helt hypen ang. bruk til bilderedigering. Adobe Photoshop er helt likt på begge platformer, og man bruker uansett 3.parts programvare (for eks. lightroom eller aparture) for organisering. Oppstarten og integrasjonen mellom CS3 og disse 2 programmene er mer eller mindre likt.

På PC er det også flere 3.partsprogrammer tilgjengelig (renaming, tagging, HDR ++), selv om dette også kommer seg til Mac. Selvfølgelig kan man kjøre Vista på Mac, men da er jo poenget litt borte.

Fordelene med Mac slik jeg har oppfattet det:

1. Ingen virus (dog, jeg har ikke hatt et eneste virus på 10år på noen av mine PC/laptop).

2. Mindre problemer med operativsystemet (spesielt sammenlignet med Vista)

3. Veldig plug`and`play.

4. Flott design både på laptops og PC`er - livstilsprodukt.

5. Bra bruktverdi/forholdsvis lett å selge/omsette.

6. Billigere programvare (men mindre utvalg).

Vista har jeg nå brukt til sammen sikkert 2 dager på å optimalisere, og først nå begynner det å fungere noenlunde raskt (i allefall raskere) og stabilt. Det forutsetter at man rydder bort alt unødvendig under oppstarten, samt programmer. Man må også bytte ut en del windows-programmer med 3.parts alternativer, deaktivere en del ting i windows (som blant annet indeksering), samt å huske på å installere det siste og beste av drivere/oppdateringer. Kombiner det hele med antispyware, antivirus, backup, cleanup-software osv (og ikke minst gode rutiner på å manuelt kjøre alt dette) så begynner det å hjelpe. Det er også muligheter for å få til smarte snarveier/menyer i Vista.

Siste en må huske på er å ikke skru av Vista helt - det bruker evigheter på å starte opp. Dvale er løsningen, og fungerer tålig (men ikke like bra som på Mac).

Mac er vel mer å bare starte opp så fungerer det.

Men akkurat selve bildebehandlingen og arbeidsflyten forbundet med dette er jeg mer usikker på om er så mange fordeler med å konvertere til Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...