Gå til innhold

Digitaliseringsløsning basert på speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Hei ..

Vi skal sette opp en digitalseringsløsning i bedriften hvor jeg jobber, og jeg lurte på om noen her har erfaring med noe lignende?

Ser for oss en løsning hvor kamera er fastmontert i stativ og lar seg styre vha programvare fra en xp-boks. I tillegg er det ønskelig at kamera evner å forløpende lagre det vi "scanner" på xp-boksen og ikke på minnebrikken. Med andre ord må stativet tillate at kamera peker rett ned på en bordoverflate eller lignende.

Spørsmålene blir da som følger:

1. Hvilke kamera er aktuelle for oppgaven / hvilke objektiv? (mest eldre bøker og bilder - ser for meg 50mm 1.4/1.8?)

2. Programvare - hvilke løsninger eksisterer som hyllevare pr. idag?

3. Forslag til aktuelle stativ?

4. Eksisterer det noen form for ferdigpakker hva slike løsninger angår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henger meg på denne i tilfelle noen skulle komme med noen glupe svar, jeg har sett etter noe lignende.

Edit: Kom til å tenke på at programvaren som følger med de fleste Canon EOS kameraene (EOS Utility) tillater deg å fjernstyre kameraet. Det lar deg lagre bildene på disk, også i en eventuell kombinasjon med minnekort. Så lenge programmet er aktivt vil kameraet også være påslått - ikke gå i hvilemodus.

Men: Den beste løsningen er det nok ikke. Ikke optimalt for mange kontinuerlige fotografier.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Ja - ringte ned til fotovideo og fikk tips om 40D, samt et såkalt Kaiser reprostativ de kunne bestille for 5900,- Reprostativet ble visst anbefalt fordi det fulgte med belysning.
Spør du meg er dette ganske så overkill. Nikon D40 (gitt at du ikke har skrevet feil - 40D er en Canon-modell som er mye dyrere enn nødvendig) er mer enn god nok, dersom du _vil_ ha Canon ville jeg gått for en 400D eller 450D. De fleste stativer jeg har sett klarer å se rett ned, og faktisk vil jeg påstå at kitobjektivet også normal vil være godt nok. Men 50mm f/1.8 er uansett så billig at det er like greit å gå for den, gitt at det gir deg riktig utsnitt. Nikon sin er bedre enn Canon sin, men begge er gode nok. Prøv med kitobjektivet først i hvert fall - og finn ut hvilken brennvidde dere ønsker. Unødvendig å kjøpe 50mm dersom det er 35mm dere trenger.

Når det gjelder belysning, er det riktig at det er veldig viktig, men så lenge det er snakk om helt kontrollerte forhold, kan dere klare dere lenge med den interne blitsen og evt. en liten softboks til den. Siden arbeidsavstanden neppe er mer enn vel en meter, er den kraftig nok til det, og kan gi relativt homogen belysning også.

Siden du har en Nikon D70, ville jeg enkelt og greit tatt en tur i en fotobutikk med brukbart utvalg, og sett litt på stativer. Du trenger ett som kan stå stødig når det peker rett ned - det er egentlig alt. Så vidt jeg vet kan alle de "seriøse" stativene vi har i butikken det, mitt Vanguard Tracker 1 kan i hvert fall det. Deretter ville jeg prøvd med kameraet du har, og evt. SB-400-blitsen. Er man litt lur klarer man seg med det alene.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ja - ringte ned til fotovideo og fikk tips om 40D, samt et såkalt Kaiser reprostativ de kunne bestille for 5900,- Reprostativet ble visst anbefalt fordi det fulgte med belysning.

Hva objektiv angår så ble jeg anbefalt 50/60 mm macro optikk?

40D + macro-optikk? Kommer heeelt an på hvilket ambisjonsnivå dette er på. Hva er formålet? Hva er nivået?

En D40 + stativ + 50mm (eller noe litt videre, avhengig av hvor langt unna overflaten kameraet skal stå) skulle holde i lange baner for det meste..

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle, så ville jeg nok gått for Canon 40D eller Nikon D80; da det kan være en fordel med 10MP for den jobben du skal gjøre.
Da vil D60 være god nok. Man skal jo uansett ikke holde i kameraet, og bildene er gode uansett.

En 60mm macro tror jeg også vil være ideelt.
Jeg tror 60mm kan bli _litt_ langt, og ser intet behov for makro-funksjon. Det øker bare prisen. Personlig har jeg brukt 35mm litt til avfotografering av bilder, og det fungerer meget bra på en Pentax GX-10 (samme cropfaktor som Nikon).
Lenke til kommentar

Vel - for min del så setter jeg dette opp for bedriften jeg jobber i, dvs at mitt eget D70 heldigvis blir liggende hjemme hos meg.

Fikk anbefalt Canons 40D da dette har liveview, og programvaren "muligens" støtter liveview overføring til tilhørende datamaskin(har ikke fått noe klart svar på det enda). Det hadde iallefall vært utrolig greitt for aktuell bruker å ha mulighet til å bruke datamaskin som ekstern søker, slik at han/hun slipper å ta flere bilder bare for å se om utsnittet er riktig.

Fikk tips om http://www.rafo.no/ - som har et ganske bra utvalg hva reprostativ angår. Et reprostativ med bordflate 50*60 med tilhørende 120mm stativ koster 6600,- pluss tilhørende lyssett for 5000,- = rundt 11 500,-

Fremdeles usikker hva objektiv angår, men fikk også tips om at et zoom objektiv kan være greitt å jobbe med da man slipper å justere kamera på stativ for å finne rett utsnitt. Sigma 18-50 2.8 til 3500,- sånn ca. var en grei plass å starte, så kunne man bare kjøpe optikk etter behov i etterkant.

Handlelista så langt:

Reprosett: 11 000,- (må justeres litt etter behov)

40D: 7 200,-

Objektiv: 3 500,-

Photoshop: 1 000,- (tippet Elements duger)

XP-boks: 5 000,-

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Denne tråden ( https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...howtopic=996536 ) gir ikke svar på dine spørsmål, men kan gi nyttig informasjon rundt flatbedskannere i bedriftsmiljøer.

Med hensyn til belysning. Har selv benyttet rimlige ledlamper med "svanehals" kjøpt på IKEA. Dette dekket mitt behov og ga meg god fleksibilitet i avfotografering av mindre gjenstander. Benytt flere lamper for plassert i forskjellig avstand for å dempe skygger og gi god belysning. Ved dokumentskanning, bildeskanning (opptil A4) etc, er flatbedskanner verktøyet. Større gjenstander samt 3D er fotoapparat det riktige. Både Nikon og Canon har programmer som styrer kameraene og lar bilder tatt med kameraene bli lagret rett på PCen. Siden du selv har en D70 kan Nikons løsning være verdt å se nærmere på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...