Gå til innhold

Muligheten for jobb uten høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Fullførte vgs sommeren 2008. Gått 2år medier og kommunikasjon og 1år med allmenpåbygg, så har generell studiekompetanse samt 2MX. Planen nå i høst var å komme inn på informatikk, men så langt ser dette dårlig ut. Så jeg lurer litt på hvordan jobbmulighetene er for en som ikke har tatt noe videre utdanning etter vgs?

Alt som har med data å gjøre er av interesse, og jeg ser på meg selv som en ganske så god problemløser, er værtfall det jeg liker å gjøre. Løse data relaterte problemer. Support/hjelpe andre med data på en eller annen måte, drifting er også av interesse. Alt er selvlært, da jeg bruker store deler av tiden min foran datamaskinen. Lønn for min del er ikke så alt for viktig i starten, kunne bare tenkt meg å komme meg ut i arbeidslivet, innenfor en jobb jeg har interesse av, om det er mulig.

Utifra dette, er det mulighet for jobb innenfor IT, uten noen videre utdanning?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjenner flere som jobber med 1 og 2 linje support uten noe utdannelse.

disse er så klart ikke dem best betalte, men dem tjener litt under 300k.

og at du ser på deg selv som en god problemløser er greit nok, men det er STOR forskjell på å fikse problemer hjemme/hos venner, og på support.

når hjalp du f.eks noen med at macro X ikke henter data ark Y som igjen henter data fra 15 databaser, uten at det gir noe annen feil enn "henting av data feilet"?

men du har sikkert ett godt utgangspunkt :D

Lenke til kommentar

@Aklla: Såklart, vil bare påstå at jeg har et godt utgangspunkt utifra alderen og uten noe videre utdanning.

Som sagt, er jeg happy for hvilken som helst jobb så lenge det er data/it relatert, og nå er dette bare en løsning jeg vil gå for om informatikk delen feiler helt.

Lenke til kommentar

meld deg på vikarbyråer, og dersom du ikke kommer inn på noen skole så meld deg på nav med en gang. De kan hjelpe deg med kurs og liknende slik at du får de kompetanse-bevisende du trenger for at en fremtidig arbeidsgiver skal kunne vite hva du kan og slippe å ansette deg bassert på hvilken erfaring du tror du har.

Lenke til kommentar

Siden du bor i Oslo kan vel kansje NITH være en ide for deg da?

Er ikke langt unna informatikk det om du går inn for f.eks programmeringslinjen (som jeg studerer ved).

Selv om det er privatskole så vil jeg heller anbefale å få mer studielån enn å ikke ha høyere utdannelse i hele tatt, hvertfall innenfor IT-bransen.

Lenke til kommentar

bare en stilling jeg regner med passer deg:

http://xtra.no/hjem/Sokjobb/JobDetails/tab...missionId=79419

godt miljø og stort sett høy teknisk kunnskap på alle sammen(jeg har lært opp ca halvparten der) :p

passe greie goder på jobb...

er du flink er det også veldig gode muligheter for både fast jobb og bedre jobb, selv om utdannelsen din ikke er den beste :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takker for svar. Etter å ha brukt litt mer tid på å se etter muligheter for jobb innen it-markedet, så må jeg jammen si det frister å begynne å jobbe nå. Kommet over flere jobb annonser som ikke inneholder noe krav for høyere utdanning, noe som forhåpentligvis betyr at det er en mulighet.

Har du erfaring med søk etter jobb, og ikke har tatt noe videre utdanning, så del gjerne erfaringen du har hatt med jobb søkingen.

Edit: Hvordan tror dere det er å ringe vikarbyrået eller stedet som tilbyr plass, og evt. høre hva de tror om å ansette en som ikke har utdanningen, men er meget engasjert innenfor yrket det gjelder? Tenkte mest bare for å forhøre meg før man evt. sender inn en søknad.

Edit2: Hvor mye teller IKT-Servicefag? Kanskje det kunne vært en ide og ta eksamen i det, om det fortsatt er en mulighet.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Ja på en CV bør du føre opp alt som er positiv, eller kan være positivt (det er ikke altid like lett å vite på alle jobber). Så på din første CV kan det være lurt å ta med sommerjobber selvom de i seg selv ikke er relevante. De kan nemmelig vise noe om din instilling til å jobbe. Etterhvert som man har hatt flere jobber eller søker på en spesifikk jobb som man vet hva som vektlegges så kan man begrense CVen. Men som sagt på føste CV kan du ha alt fra jordbærselger til småspeiderleder. Spsielt jobber eller verv som viser tillitssituasjon kan være fint å få med på CV.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt de med på intervju uansett, bare hatt de klare.

Men hvis det bare er sånn "Nitrius jobbet her fra dato til dato" så er det ikke så mye å vise fram, hvis det er en personlig referanse/attest så ville jeg brukt tid på å grave de fram.

Typisk: hvilke arbeidsoppgaver du hadde, hvor tilfredstillende det ble gjort - personlighet.

Kan telle mye, spesiellt det siste, fra en objektiv tredjepart.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...