Dr3as Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Skulle i dag sette igang med backup, men fikk plutselig full disk. Merkelig da det var rundt 100GB det skulle taes backup av og disken skulle ha vært på 500GB(Den var det for 2 dager siden). Prøver å formatere den, siden den var tom, men fortsatt 43,59GB. Noen som har noe ide her? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Kan være en korrupt partisjonstabell, eller defekt disk. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Der har jeg lagt ved de. MBRlist.txt BPB4list.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Ser ut som det er noe galt med partisjonstabellen. Prøv først å slette partisjonen og lag en ny. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Det er prøvd både i windows sin diskbehandling OG i gparted på linux, samme skjer da. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Da kan du prøve å slette hele MBR, og så lage partisjon. Bruk UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR". Hvis ikke det hjelper så tror jeg disken er kaputt. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Når jeg endelig fikk ut fingern for å prøve å ordne det her viser det seg jo selvfølgelig at det programmet ikke finner usb-disken :S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg ser at du har partitioner opprettet både av Vista og XP. Disk nr 5 (dvs Disk 4) er partitionert fra Vista. Det ser ut at det er noe rart i bootsector ved offset 0X1E2 og 0x1E7 (uten å vite hvorfor eller om hva det betyr for situasjonen) Hvilket av de 2 kjører du? Uansett, vil du kunne rense disken din fra Vista eller XP, via Diskpart (CMD) og med clean eller clean all commando. Greit nok med UBCD men ikke nødvendig for kun det her vel! Kanskje senere. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Den ene er opprettet i vista, den andre i linux, men det sees kun som en partisjon på 43GB. Skal teste med Diskpart nå. Disk fikk nå riktig størrelse, formaterer den til NTFS og skal ta en sjekkup på den etterpå for å se om jeg finner no feil. Endret 22. august 2008 av Dr3as Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) CMD as admin -Diskpart -list disk-----se etter nr til usb disken -select disk ? ( ?= nr på disken ....det må vel være 4?) når du bekrefter at det er riktig disk -clean og enter----går rask -clean all ---vil ta tid Ok---ser allerede at du kan dette.! Endret 22. august 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Jeg tok ikke clean all, men disken kom opp med rett størrelse i Diskbehandling etter kun clean. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg tok ikke clean all, men disken kom opp med rett størrelse i Diskbehandling etter kun clean. --Clean all, kan være greit hvis du skal rense alt, ellers det er ok med bare clean=Mbr og partitionstabell Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Se det, hadde helt glemt Diskpart clean. Det er jo mye enklere enn UBCD. Takk for tipset, wiberos. Kjekt å høre at disken ble OK av å slette partisjonstabell. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Nå kan det virke som jeg har en forklaring også. Når denne ble formatert første gang gikk strømmen, formateringen var derfor ikke ferdig regner jeg med. Disken så grei ut, men da etter noen dager ble disken veldig liten. Får håpe at alt ordner seg nå, 27% formatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå