HåkonN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 En dyr bil eller klokke forsvarer heller på ingen måte prisforskjellen sammenlignet med billigere alternativ. Hva klokker gjelder, lages det nå så gode kopier at det er kun fagfolk som skiller de fra de ekte. Da snakker jeg om klokker som faktisk også holder god kvalitet. Ikke noe man kjøper på stranda i Syden, men forseggjorte kopier som fort koster et par tusen kroner. Materialene i en Rolex koster nødvendigvis ikke all verden, og det finnes ikke det urverk i verden som ikke kan plukkes fra hverandre og kopieres. En viss forskjell i kvalitet er det ganske sikkert, men den er ikke i nærheten av verdt prisforskjellen. Folk med interesse og kunskap om dyre klokker kjenner til at gode kopier er tilgjengelige. Klokker som ser like bra ut på hånda og viser riktig tid. Likevel styrer de unna kopier, da de ønsker eksklusiviteten og ikke liker tanken på å gå rundt med en kopiklokke. Selv om de kunne lurt nær sagt hvem som helst til å tro at kopiklokka er ekte. Nuvel.... Litt OT, men gode replica ligger på alt fra 5-10 000kr (og kan være vanskelig å få tak i). Har for morro skyld noen klokke-kopier som går for opp til 2000kr liggendes å samle støv i skapet, og det er ingenting jeg hadde våget å gå med uten å umiddelbart innrømme at det var en kopi om noen spør. Replica har faktisk en rangering på hvor like de er orginalen visuelt etc. Du vet aldri hvem du møter på - og det skal ikke mye kunnskap til for å skille ut modellene som selges til rundt 2000kr. Det søplet som selges overpriset til 2-300kr er latterlig enkelt å skille ut - selv for en amatør. Ganske flaut å bli tatt for å "fake", og det er faktisk flere med grunnleggende klokkekunnskaper der ute enn man skulle tro . Dyrere replica er det værre med, da selve matrialene brukt eksternt på klokka er av ekte gull/platina, samme type glass, gode utverk, det er tatt hensyn til detaljer etc. Men selv da er det ikke brukt håndbygde mekaniske urverk - ei heller av samme kvalitet eller design, så ved en service vil en urmaker som er kjent med merket se det umiddelbart. Mao har man brukt hele 5-10k på en klokke som kan gi deg problemer allerede på første service. Og ikke får man en klokke der en urmarker har sittet i mange timer for hver eneste klokke (kopier er maskinlaget) for å tolmodig legge på plass de ekstremt små smykkene av mekaniske deler. Det er DET som gir følelsen av å eie en dyr klokke (sjekk forøvrig denne video: ). Når en ser på det hele litt i perspektiv, så er det faktisk ganske merkelig at folk gidder å bruke flere tusen på en kopi. Da er man plutselig degradert seg selv til kun en simpel ikke-klokkeinterisert posør som ikke har råd til "the real thing" (men er villig til å bruke ganske mange penger på å overbevise folk at man har det). Ikke nok med det, man har også tatt et valg i å støtte produksjonen av mer eller mindre dårlige kopier på markedet. Og en må plutselig være forsiktig ved reise, da dette med kopiering av kjente merkenavn er blitt ganske strengt (og blir stadig strengere). Så i steden for å kjøpe en replica uten noe som helst garanti for at den virker mer enn 1-2 år, ville jeg heller gått for merkevare i en lavere prisklasse. Da kan en få en flott klokke til en hyggelig pris som varer i maaange år. Nok OT. Forstår veldig godt de som kjøpter kvalitetstelefoner som Arte. Det er en helt annen følelse enn typiske plastmobiler. Hva som forsvarer prisforskjellen (enten det er byggekvalitet eller funksjoner) blir vel mer en subjektiv vurdering. Kommer til å vurdere en når neste generasjon 8800 slippes (som sikkert ikke er så lenge til?), men til jobb er det helt andre telefoner som gjelder. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Så i steden for å kjøpe en replica uten noe som helst garanti for at den virker mer enn 1-2 år, ville jeg heller gått for merkevare i en lavere prisklasse. Da kan en få en flott klokke til en hyggelig pris som varer i maaange år. Nok OT. Forstår veldig godt de som kjøpter kvalitetstelefoner som Arte. Det er en helt annen følelse enn typiske plastmobiler. Hva som forsvarer prisforskjellen (enten det er byggekvalitet eller funksjoner) blir vel mer en subjektiv vurdering. Kommer til å vurdere en når neste generasjon 8800 slippes (som sikkert ikke er så lenge til?), men til jobb er det helt andre telefoner som gjelder. Flott innlegg, er helt enig i det du skriver. En kopi er uansett en kopi, uansett hvor bra den ser ut eller fungerer. Kjøp heller en Seiko til 2000 kroner enn noe Kina-produsert Fjolex. Samler på armbåndsur selv, og jeg har ikke personlig et problem med at replicaer blir produsert da dette aldri vil la seg stoppe, men syntes derimot det er idiotisk når noen viser frem sine uekte produkter som om de skulle være ekte. Nesten ingen merker at jeg går med armbåndsur i høyere prisklasse daglig uansett, og ikke bryr jeg meg om skulle tro at jeg går med kopier, så lenge jeg selv vet at det er ekte vare. Carbon Arte er en flott modell, kunne vurdert den skulle jeg byttet ut mobilen min i dag. Er skikkelige byggematerialer og ikke en mobil du vil se hver dag. Endret 31. august 2008 av Submariner Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Nesten ingen merker at jeg går med armbåndsur i høyere prisklasse daglig uansett, og ikke bryr jeg meg om skulle tro at jeg går med kopier, så lenge jeg selv vet at det er ekte vare. Det er vel det som skiller en entusiast fra andre. Ikke mange som legger merke til at en klokke er mer enn normalen dyr, spesielt ikke om det ikke står Rolex på den. Men det er en ganske spesiell følelse (i allefall for enkelte) å vite at man går med et ingeniørmessig lite mekanisk mesterverk på hånden som tikker avgårde i takt med tidens tann. Er skikkelige byggematerialer og ikke en mobil du vil se hver dag. Nettopp. Har en venninne som bruker en gull-modell (modellen før Arte), og det er faktisk en skikkelig stilig telefon - selv om jeg kan se at akkurat den kan oppfattes som litt harry i feil hender. Gull eller ikke - dette er telefoner som skiller seg ut fra mengden. Og de er ganske tidløse , selv de første 88-seriene er fortsatt noen små designklumper (men mangler selvfølgelig e-post, kamera etc.) Så når de gamle plast-telefonene av noen dårlige forsøk på mediacentere har gått i plastbøtta - går aldri godt design og byggekvalitet av mote. Om en ser slik på de er prisen slettes ikke *så* avskrekkende som enkelte skal ha det til. Kvalitet koster.... Endret 31. august 2008 av HåkonN Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Nesten ingen merker at jeg går med armbåndsur i høyere prisklasse daglig uansett, og ikke bryr jeg meg om skulle tro at jeg går med kopier, så lenge jeg selv vet at det er ekte vare. Det er vel det som skiller en entusiast fra andre. Ikke mange som legger merke til at en klokke er mer enn normalen dyr, spesielt ikke om det ikke står Rolex på den. Men det er en ganske spesiell følelse (i allefall for enkelte) å vite at man går med et ingeniørmessig lite mekanisk mesterverk på hånden som tikker avgårde i takt med tidens tann. også spørs det hvor mye en gnir andres ansikt i det faktum at en går med det mesterverket på armen. er vel det som skiller dem som tror fra dem som vet. sistnevnte trenger ikke å fortelle verden det hele tiden for å overbevise seg selv. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) også spørs det hvor mye en gnir andres ansikt i det faktum at en går med det mesterverket på armen. Dårlige erfaringer? er vel det som skiller dem som tror fra dem som vet. sistnevnte trenger ikke å fortelle verden det hele tiden for å overbevise seg selv. Selv prøver jeg å styre unna alt av diskusjoner og samtaler om klokke med folk som ikke deler samme interesse - veldig mange har nemlig problemer med å skjønne andres prioriteringer. Men enkelte ganger er det vanskelig å komme unna, gjerne i en sosial sammenheng med flere. Dyre klokker, i motsetning til mye annet rart, virker nesten som er være en magnet for merkelige spørsmål. De vanligste spørsmålene er gjerne: Er den ekte?/Hvorfor ikke kjøpe en fake?/Er det verdt det?/Hvor mye har du betalt?/ og ikke minst det obligatoriske "hvorfor?". Det ender ofte med at man må forsvare kjøpet, og folk vil gjerne ha en utdypende forklaring på hva som skiller en Rolex (eller en annen dyr klokke) fra en Seiko til 500kr - begge forteller jo tiden. Det blir litt som å spørre hva som er poenget med glass, saphirer, eksotisk metall og skinn på en mobil når en kan få den i billig plast masseprodusert ut av et samlebånd i Asia. Og om man skulle begynne å forklare hva som gjør at en slik klokke (eller telefon for den saks skyld) blir dyr (et svar må man nesten komme med, eller så blir man en enda større "dumbass"), er det lett å bli stemplet som en "skrytepave" om en ikke velger sine ord med omhu. Eller som du sier "gni det inn i andres ansikt" og "overbevise seg selv".... Noen klarer seg med en telefon de kan ringe med, andre vil ha en masse funksjoner de kanskje aldri bruker - men som er kult og noen vil ganske enkelt ha et smykke (8800). Humans are funny animals.... Endret 31. august 2008 av HåkonN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg