frg Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 jeg skal sette opp en exchange 2007 server som kjører på en windows 2003 R2 server. Skal ha ca. 20 brukere. Hvordan er det med lisenser i forhold til dette? Må jeg ha en 20 bruker lisens til Exchange + 20 bruker lisens til windows serveren? Eller holder det med lisensene til Exchange? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Du må vel ha 2 lisenser til 2003 serveren og en til exchange serveren. Forutsetter at du da skal ha domene kontoller og Active Directory??? En domenekontoller + en memberserver og exchange. Ikke kjør exchange på domenekontrolleren... Brukerne har egne lisenser på klienten (xp eller vista). Hvor mange brukere du legger inn i AD, har ikke noe å si.... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Men du må ha server CAL's (og Exchange CAL's hvis jeg ikke husker feil) for alle brukere som skal aksessere serveren i tillegg (dette fulkgte med på W2000 og også i Xp i begynnelsen, men det gjør det ikke lengere) - dette kjøpes ofte som en "pakke" sammen med serveren. (eks Server 2003 med 10 cals) Hvis scopet ditt er 20 brukere ville jeg tatt en titt på den nye Small Business Server 2007 som nok blir billigste og enkleste løsning. Endret 19. august 2008 av kjetilkl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå