Theo343 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Det er ingen problemer å kjøre vista på en PC til 5000,- om du kjøper i dag heller, 2*2GB minne koster 550,-. Personlig er det ikke hastigheten som er de største bøygene for min del, det blir mye bedre med SP1, hotfixes, tweaking etc. Endret 20. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Morsom lesing. Jeg skjønner ikke at folk kan ha så mye imot Vista. Jeg er en av de som ikke *liker* microsoft så godt, men jeg må si meg veldig fornøyd med vista. At folk har problemer med vista på sin maskin med quad-sli, 3,6 ghz quad-core og 4 gb ram er for meg veldig vanskelig å forstå, har selv aldri hatt problemer med min vista ultimate x64 på min ikke så moderne pc: Nei, her er det enten veldig mye PEBKAC, hardwarefeil eller at folk er redde for noe nytt som er problemet. Hadde aldri problemer ved å finne frem i vista fremfor 2000, xp, server 03. Jo, du har nok problemer, du bare tenker ikke over det. Når det er en delay på å åpne noe som helst, fordi indexing service kjører i bakgrunnen, iriterer jeg meg over det. Jeg er vandt til svært optimaliserte custom setups per server/pc, og ting skal starte instant når jeg trykker på det. Jeg har fått demonstrert vista for meg av en som likte det, og når jeg påpekte for ham at det er 1 sekund delays på flere av de tingene han sa var instant, så han poenget mitt. Det er treigere, unødvendig treigere. Jeg har en ny pc, jeg skal ikke trenge å vente på ui/os, ever. noen som husker når XP først ble lansert? den gikk ikke som en drøm den heller. mye bugs i nye OS får man i begynnelsen! blir bedre med tid akkurat som XP! og man kan fint kjøre Vista med en pc til godt under 10000kr, XP hadde MYE høyere adoption rate en det vista har, mener det var 66% xp mot 33% vista rundt regnet, og xp krevde heller ingen "gratis downgrade" policy. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg også er kjempefornøyd med Windows Vista.Tror mange nedgraderer fordi de rett og slett ikke orker å se seg rundt! det er laget for å være enkelt. litt for enkelt. detkan blir enda vanskligere å gjøre ting som ikke skal være så lett.. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 At så mange oppgraderer til XP er en katastrofe for Microsoft. De må nok tenke seg godt om før neste forsøk, hvis ikke er blir nok Windows bare noe vi brukte i gamle dager. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 De oppgraderer ikke, nedgraderer er vel det de gjør som vi prater om? Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 De oppgraderer ikke, nedgraderer er vel det de gjør som vi prater om? Om å bytte fra vista til xp er en nedgradering eller oppgradering er fortsatt oppe til diskusjon Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er vel rent politisk sett at man nedgraderer, med tanke på at XP er en tidligere OS, enn Vista. Men som alle andre plasser, kan man vel i data-verden, også spekulere på enhver pris, om det er det, eller ikke. Det med å kjøre en diskusjon på det, er vel bokstavelig talt som å lete etter Gud. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 jeg undres ,hva er vitsen med vista hvis man skal være nødt til å trimme systemet for å får det til å virke raskere en xp ( gjerne estimert i forhold til den nye hardwaren). selv om man ikke kan sammenligne det direkte med fysiske målinger så går det på følelsen og hvordann man oppfatter forskjellen. for min del så er xp helt kurant å bruke enda en stund . uanset så er: - vista for dyr å kjøpe eller opgradere til - jeg er redd for at min maskin ikke klarer vista på en effektiv måte. selv om basic versjon skulle fungere så blir det det samme som xp for meg - greit nok å kjøper ny pc med vista men jeg føler ikke behovet nå. - hos komplett ( den nett butikken jeg har brukt mest ) kan man ikke velge bort cd/dvd stasjonen siden jeg ønsker å beholde den jeg har fra før. dette gjør meg også betenkt så der er det mere tungvindt å handle i enkelte situasjoner og jeg er redd for at de ikke er alene. da var det 4 grunner til å vente med vista Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) - hos komplett ( den nett butikken jeg har brukt mest ) kan man ikke velge bort cd/dvd stasjonen siden jeg ønsker å beholde den jeg har fra før. dette gjør meg også betenkt så der er det mere tungvindt å handle i enkelte situasjoner og jeg er redd for at de ikke er alene. En melding til Ole, og det kan ordnes. Ingenting idag, er noe problem når det gjelder det tekniske! Endret 20. august 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 til orientering så gjelder det valget der man konfigurer pcen selv. jeg hadde en liten epost diskusjon med dem uansett så blir det enda en stund til jeg kjøper ny pc angående vista så lurer jeg på hvorfor ikke Microsoft faktisk brukte mye lenger tid på å teste vista systemet før det kom i salg ? det kan virke som om produsentene av hardware også fikk lit for kort tid til å utvikle drivere. de må ha hat det travelt med å få vista ut. og det har de nok tap en del på Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg har nå sittet med Windows Vista Ultimate 64-bit edition i lengre tid. 6mnd ++ Jeg sitter på en pc som kort oppsummert har: Amd 5600+ 2.8Ghz prosessor OC til 3.1GHz 4GB ram 1024x4 8800gts 512MB På windows experience index scorer jeg 5.4 der prosessoren er det eneste som trekker det ned fra 5.9. Alt over 5 skal være mer en nok for å fullt nyte vista. Jeg har hatt lite problemer med programmer som ikke er kompatible, untatt når det gjelder driversignering. Jeg vet at det går ann å jobbe rundt det, men det er ikke noe jeg orker å begynne med. Ellers har jeg slått av det meste som jeg ser på som unødvendig. Indexering, UAC etc. Etter dette fikk jeg et system som virker responsivt, stille (ingen unødvendig hdd jobbing) og stabilt. Med mozilla, open office og vlc media player kjørende trekker den rundt 1.5GB minne. Cpu liger på 1-5% Mitt problem med vista er at det rett og slett er litt for mye tweaking som må til for å gjøre det brukervenlig til at jeg orker å gjøre det igjen når jeg får min nye bærbare pc levert om et par dager. Den skal dualbootes med Ubuntu og xp. Ubuntu er til forskjell fra Vista morro å fikse og leke med. (Min mening) For min del kommer jeg til å bruke en tweaket versjon av xp til gaming og som støtte i tilfelle Ubuntu har noen driverproblemer, og Ubuntu som arbeidsdesktop og som plassen til å utvikle en desktop som passer meg Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Bra at folk ikke leser hva som er skrevet tidligere.. Men jeg kan nå skrive litt til .. Jeg absolutt ingen vista fanboy, jeg bruker det av 2 grunner på hjemme pc'en.. 1. Quad-Sli krever vista, 2. 64bit xp er en vits (vista 64 fungerer mye bedre enn xp64, hvis driver støtte er grusom). Så til mine personlige erfaringer. 1. Programmer starter raskere i Vista (jeg har kun 64bit versjoner av vista, og sammenligner med xp pro 32bit (64bit ble installert og avinstallert på samme dag )), bruk ReadyBoost. Dersom du sliter med indexing, skru den av, med mindre du søker mye på harddiksen din og trenger resultater raskt, er indexing et håpløst sluk av resurser (samme i XP). Skru av Aero med mindre du synes den fancy måten å bla i vinduer eller at alphablend effektene er et must for å leve med vista. Du kan gå tilbake til XP look og til w2k look. Jeg liker xp look med w2k meny oppsett, da grått ikke er "koselig" nok . Spill messig har jeg ingen kompatibilitets problemer, om de eksisterer pga 64bit eller vista så kjør i compatability mode (kompatibilitets modus), da fungerer til og med gamle win95se spill.. Ytelses messig har jeg raskere oppstart av programmer/spill og oppstarts tid (boot->ferdig inlogget og desktop klar til bruk) enn XP, mye raskere. Forskjellen er at XP maskinen har raidkontrollerkort og flere raptor disker i Raid5 mot vista64 maskinen som bare har 2 raptor disker i raid0 (og bruker onboard nvidia kontroller (som er relativt dårlig)). Men, om jeg tar ut minnepinnen (kjøp en rask corsair minnepinne!) så er ting helt annerledes, alt tar mye lenger tid på vista enn xp maskinen. ReadyBoost er den store forskjellen. Finnes andre forskjeller og, som ikke jeg var klar over før jeg leste diverse "guider" på forumet her.. Les om Mastiff's hdpc, om hvorfor han valgte vista fremfor xp.. Jeg savner xp, kun da jeg føler jeg har mer kontroll over OS'et i XP enn i Vista.. Og til slutt.. Eneste spillet jeg har problemer med ytelsen på er World of Warcraft.. av en eller annen stusselig grunn liker det spillet quad-sli dårlig.. helt spillbart, men ikke på 100% max detaljer, noe som er en skuffelse når crysis går helt glatt i 1920x1200 på very high.. Liker jeg Vista bedre av den grunn? Nei.. det er bare det at jeg ikke har noe valg.. Ang. Bedrifts løsningen vi har, så virker den på Vista 100% knirkefritt, men vi har 0 support på den om vi kjører vista, så, enkelt valg egentlig Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Vista krever for mye jobb for å fungere tilfredstillende, og selv da fungerer det ikke like godt og effektivt som XP eller W2K. MS roter seg bort i filosofien om at enhver idiot skal kunne bruke deres OS uten å tenke eller ha noe kompetanse. Dette sørger for at vi som jobber med IT som fag må bruke mer og mer tid for hver utgave av Windows for å få den tilfredstillende som verktøy. Windows 7 var et lys i tunnelen for oss som jobber i IKT bransjen, men det ble effektivt slukket når MS gikk ut og sa at pga. press fra bedrifter som investerer mye arbeid i Vista så vil W7 kun bli Vista R2. XP Pro 64bit står som det beste Workstation-OS MS noensinne har laget. Med W2K Pro tett bak og bedre på et par områder. Endret 21. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Fuz Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ang. nedgraderinger: Selv om det er en del som nedgraderer, er allikevel utviklingen tydelig. Bruken av Vista vokser, mens bruken XP avtar. Målingstall basert på OS rapportert fra Browser. http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ang. nedgraderinger: Selv om det er en del som nedgraderer, er allikevel utviklingen tydelig. Bruken av Vista vokser, mens bruken XP avtar. Målingstall basert på OS rapportert fra Browser. http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11 Er vel ikke akkurat så sjokkerende, enn så lenge XP i praksis ikke er å få kjøpt til de aller fleste maskiner, og nedgraderingen heller ikke er i praksis tilgjengegelig for hjemmebrukere. Man tvinges jo mer elelr mindre over til vista som hjemmebruker om man kjøper ny maskin. AtW Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 folk burde oppgadere pcen samtidlig som de oppgadere selve system som styrer alt eller så blir det bare kluss.. jeg oppgraderete minne fra 2GB til 4GB når jeg la in vista x64 når det første kom ut har aldri hatt noen merkverdige problemer had et med driveren til Nfroce 4 lyden helt i starteten men det kom en fix ut til det rimlig raskt, men jeg slo likegjerne av nfroce 4 lyd i bios siden jeg har X-Fi Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 folk burde oppgadere pcen samtidlig som de oppgadere selve system som styrer alt eller så blir det bare kluss.. Hvorfor, kan du fortelle meg om 1 nyttig funksjon i vista som forsvarer den økte ressursbruken ? Et fancy gui teller ikke, så lenge det ikke legger inn nye banebrytende muligheter. Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Jeg sitter på en pc som kort oppsummert har:Amd 5600+ 2.8Ghz prosessor OC til 3.1GHz 4GB ram 1024x4 8800gts 512MB Med mozilla, open office og vlc media player kjørende trekker den rundt 1.5GB minne. Cpu liger på 1-5% Modern's pc som jeg sitter på atm (er hjemme nå): Athlon 1.8ghz 512mb ram Ett eller annet nvidia kort, gammelt. Kjører med compiz (altså 3d effekter på lukke vinduer etc, som aero men kjører via gpu), firefox, thunderbird og pidgin oppe (pidgin = instant messenger til gtalk+msn+icq+aol+alt annet du kan klare å finne på), minne bruk : 240mb. Cpu med alle fine effekter på 1%. Ja, og man har sånne fine prosjekter som compcache, som i mine tester gjør de 512mb med ram til 3-4 ganger mer. Kort sagt, når du vet hva du driver med, er vista SVÆRT lite imponerende. //edit, for å nevne det, det er ikke en light/optimalisert linux, dette er standard ubuntu med full gnome desktop enviroment (som ikke er kjent for lav minne bruk) og med desktop effekter på. Endret 21. august 2008 av _neuron_ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 folk burde oppgadere pcen samtidlig som de oppgadere selve system som styrer alt eller så blir det bare kluss..jeg oppgraderete minne fra 2GB til 4GB når jeg la in vista x64 når det første kom ut har aldri hatt noen merkverdige problemer had et med driveren til Nfroce 4 lyden helt i starteten men det kom en fix ut til det rimlig raskt, men jeg slo likegjerne av nfroce 4 lyd i bios siden jeg har X-Fi det er ikke alltid det er nokk med mere minne ( hvis det er plass til det da ) Lenke til kommentar
Fuz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Ang. nedgraderinger: Selv om det er en del som nedgraderer, er allikevel utviklingen tydelig. Bruken av Vista vokser, mens bruken XP avtar. Målingstall basert på OS rapportert fra Browser. http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11 Er vel ikke akkurat så sjokkerende, enn så lenge XP i praksis ikke er å få kjøpt til de aller fleste maskiner, og nedgraderingen heller ikke er i praksis tilgjengegelig for hjemmebrukere. Man tvinges jo mer elelr mindre over til vista som hjemmebruker om man kjøper ny maskin. AtW Trenden vist inkluderer enda ikke statistikk fra perioden etter at XP ikke lenger var tilgjengelig. Dette betyr i teorien at kurvene vil bli brattere i tiden fremover. Endret 22. august 2008 av Fuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå