TeVa Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Tenker å kjøpe en håndholdt konsoll i bursdag til dattera mi på 4 år. Hu er veldig opphengt i prinsesser og Barbie etc. og lurte på om, og til hvilken konsoll det finnes best utvalg i spill med slikt innhold. MVH Terje Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Håndholdt? Endret 19. august 2008 av bebeluv Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Wii er sikkert et bra valg, eller ds Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 DS med noe Bratz-spill, kanskje? Finnes et Disney Princess-spill til DS også om det er hva du ser etter.... Lenke til kommentar
ExtraMax Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det billgste skvipet du kan finne. En 4 åring bryr seg ikke. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Anbefaler Nintendo DS Lite samt spillet Nintendogs. Veldig bra spill og veldig bra konsoll. Lenke til kommentar
Pebble Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Støtter innlegget over, og eventuelt kan du ta med New Super Mario bros som du også kan ha litt glede av.. Det kan være litt vanskelig for en 4-åring kanskje, men det kan også gi skikkelig spill glede til noen! Vanskelig å anbefale noe til slike barn, da de er så forskjellige og tidlig og sent ute i utvikling.. I barnehagen der jeg jobbet, snakket jeg ofte spill med barna, og da var det f.eks Guitar Hero og Gran Turismo som ble nevnt, mens noen stilte seg helt utenfor, mens de fortsatte leken i sandkassa.. Selv vil jeg egentlig ikke helt anbefale slike Prinsesse spill og lignende, ettersom de er fryktelig dårlige siden små barn ikke bryr seg så mye om hva de spiller, bare det er noe.. Super Princess Peach er jo også muligens ett spill som du kan sjekke ut! etter nintendogs selvfølgelig! Lenke til kommentar
TeVa Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Fire år? Æhh........ ja, det var det jeg skreiv. 4 = fire Terje :-) Håndholdt? Ja, typisk PSP eller Nintendo DS. Og ikke de "stue-utgavene" :-) Terje Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Ja, DS med Nintendogs er nok det beste, og Pokemon om det er populært blandt ungeflokken der du bor. Men Nintendogs må du ha til en jente på den alderen, det er et MUST!!! Endret 20. august 2008 av S-r-ex Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Når man er fire år skal man ikke sitte med en maskin i hendene. Send jentungen ut for å leke i stedet .. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vell, du må huske på at det ikke alltid er like lurt å sende en 4-åring utendørs for å leke, når det nærmer seg kveld eller om det er uvær og lignende, This is David. :-/ Til trådstarter, hvis hun er fire så er det viktigt at du finner ett spill som ikke er for inviklet, og noe hun klarer å spille.. i.e. spill som Donkey Kong o.l. er kanskje mere intressant, enn The Sims. Gjorde ett kjapt søk på barnevakten, sine sider. Av de PSP-spilla de har annmeldt er det bare 5 spill for barn i alderen 3-5, hvorav jeg selv mener at kanskje 3 kunne vært intressant for dem. ( PSP: http://www.barnevakten.no/sider/artikler.a...p;x=39&y=10 ) Locoroco er ett helt fantastisk spill uansett alder, og absolutt det spillet jeg ville anbefalt om du går for den. Men det får du helt sikkert ikke tak i i Norge, men Ebay har det, og PSP er sonefri på spill. ( DS: http://www.barnevakten.no/sider/artikler.a...mp;x=81&y=7 ) På DS har dem vært litt ivrigere, og der har dem oversikt over ett mye større spillutvalg, for håndholdt konsoll. Har lite kjennskap til spillutvalget der, men Tetris DS bør være en sikker vinner, som er ekstra hjerne-trening som god bonus. Anbefaler deg å lese annmeldelsene, og unngå spill som innholder ord som vansklig for de aller yngste o.l. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hørt om billedlig tale? Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Nintendo DS, uten tvil. I alle fall hvis du skal ha en håndholdt konsoll, med tanke på stasjonær konsoller så er nok Wii eller en PS2 beste valget. Wii med tanke på at det er mange spill på konsollen som kan være egnet for noen i den aldersgruppen, pluss at motion kontrollerne er lettere å bruke for noen i den alderen enn vanlige kontrollere. PS2 er litt billigere og har ett veldig godt utvalg i spill, men konsollen er gammel og kontrolleren er kanskje ikke så lett å bruke for en 4 åring. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Hørt om billedlig tale? Trådstarter spurte ikke om hvordan du synes han bør oppdra barnet, men hvilken av de to eventuelle presangene han har bestemt seg for, vi synes passer best for en 4-åring. Jeg oppfattet ingenting konstruktiv og behjelpelig i inlegget ditt, selv om du benyttet deg av sikkert flotte, men for meg; intetsigende metaforer. Jeg fikk inntrykk av at du bare var et kålhue (billedlig talt, selvsagt) ute etter å lage kvalme, og det var derfor jeg prøvde å gjøre deg oppmerksom på at selv 4-åringer kan ha flere interesser, eller at det ikke alltid er anledning til å gå ut, i håp om at du ville komme med noe konstruktivt. Endret 22. august 2008 av KongRudi Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Er det bare jeg som reagerer på dette? Jeg er selv en ivrig gamer, så jeg har ingenting i mot spilling, men at en fireåring skal sitte og spille i stedet for å leke/tegne/lese bok og utvikle seg normalt er urovekkende. Utviklingen av fri fantasi, motorikk og kreativitet som skjer i sen barndom og ungdom avhenger veldig av de første leveårene. Jeg sier ikke at man aldri skal gi barn muligheten til å spille, men man bør hvertfall vente til barnet er noenlunde ferdig utviklet på det grunnleggende planet. Et puslespill, en bok, ei dokke eller et ark og tegneblyanter er langt bedre alternativ, som stimulerer områder som er riktig i forhold til alderen. En DS eller en PSP stimulerer finmotorikken og de delene av hjernen som hos en fireåring ennå ikke er ferdig utviklet. Det blir som å begynne rett på siste året på høyskole, man vil ikke ha de rette forutsetningene for å lære det man blir presentert ettersom grunnlaget ikke er tilstede. Mitt råd er å vente til hun er seks-syv med å gi henne en spillmaskin. KongRudi: Innlegget mitt var ikke ment å være behjelpelig og konstruktivt ettersom jeg er uenig i det han spør om. Jeg foreslår at du overlater til en moderator å bedømme hvorvidt et innlegg er relevant eller ikke. Lenke til kommentar
TeVa Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Takk for mange gode svar og tips. "This is David": Jeg spurte ikke om det var en god idè eller ikke å gå til innkjøp av en spillmaskin til en 4-åring. Hadde jeg gjort det, så hadde svaret ditt hatt relevans. Dine meninger i denne tråden besvarer ikke på noen måte det spørsmålet jeg stilte mitt første innlegg. Terje Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Dette er vel noen hun vil like Lenke til kommentar
Skyttt Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 This is David: Du nevner tegning, puslespill o.l. Dette er klassiske aktiviteter for den nevnte aldersgruppen, som er "godkjent" i alle samfunnslag og pedagogiske miljøer. Den holdningen du presenterer i forhold til spill virker noe unyansert. Det er jo ikke snakk om at jenta skal sitte med en DS hele dagen, på samme måte som at hun ikke tegner hele dagen. Men jeg tror så absolutt det kan være et originalt og utfordrende tilskudd i hverdagen hennes. Det er tydelig at spill fremdeles lider av de gamle holdningene om at det kun er usunt, lite stimulerende og helseskadelig. Dessverre. Barn har sett på barne-TV daglig i over 30 år, det reagerer ikke folk på lenger. Men de gjorde det da det var nytt. Nå ses barne-TV på som en naturlig, pedagogisk del av hverdagen til små barn. Jeg er selv far til en gutt som ble tre år i juni. Jeg har vært inne på tanken med å snart la ham prøve litt enkle nettspill. Problemet med markedet i dag, er at det omtrent ikke utvikles spill for barn i denne aldersgruppen. Det som finnes er altfor komplisert. Hovedproblemet ligger i kontrollene, slik jeg ser det bør en to-knappsstyring være optimalt. Tematikk og innhold kan selvsagt variere sterkt, så lenge kontrollen er enkel nok. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Til siste debattant: http://www.freetetris.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå