password Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Hei. Jeg er i besittelse av en billig startpakke bestående av gitar og forsterker til en pris på ca 1500. Jeg har lenge lurt på en ting, og det er hvordan man får til den type sound f.eks. gary moore har på "still got the blues" .Er det gitaren, effektpedal, forsterker eller bare måten man spiller på som produserer denne reine "ulelyden"? Om jeg skrur på litt distortion kan jeg spille soloer, men det blir fort bråkete med to eller flere strenger samtidig. Om noen kan svare meg på dette ville jeg blitt meget takknemmtlig Endret 19. august 2008 av password Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Gary Moores lyd er - i likhet med folk som B.B. King - 90% i fingrene. Alt du trenger (bortsett fra fingrene hans) er en gitar med humbuckere, en overdrive pedal og en rørforsterker. Om du tenker på lyden fra "Still Got The Blues" så var det enkle saker: En Les Paul via en Marshall Guv'nor pedal til en Marshall stack. Soloen på Still Got the Blues har en del vibrato, men det er det venstrehånda som lager, ikke en pedal. Vær generøs med romklangen også. Han har også brukt mye Tube Screamer. En Roland Space Echo er også en nyttig boks. Men i starten, skaff deg en Guv'nor. Koster bare 800 kroner hos din favorittforhandler. Om det ikke låter bra er det antagelig forsterkeren som er det svakeste leddet. Det kan bli litt dyrere å fikse, selv om du ikke trenger en full Marshall stack for å få lyden du er ute etter. Geir Endret 19. august 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
password Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Takker så meget! Bare for å se om jeg har skjønt noe: Er det snakk om den teknikken hvor man toucher strengen med finger rett etter plekteret? Husker ikke hva det kalles...Spørs nok om jeg ikke spare opp noen slanter til nytt utstyr etterhvert og... Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Tar en liten off topic... Aldri hørt om Gary før nå ( selv om jeg har hørt sangen ), jeg ble helt "in love" når jeg hørte den "still got the blues", så blir nok til at jeg må lære den. Takker for "ny" gitarist. Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Takker så meget! Bare for å se om jeg har skjønt noe: Er det snakk om den teknikken hvor man toucher strengen med finger rett etter plekteret? Husker ikke hva det kalles...Spørs nok om jeg ikke spare opp noen slanter til nytt utstyr etterhvert og... Det du er inne på kalles en "pinch harmonic". Dette er noe Zakk Wylde og Dimebag Darrell har brukt mye. Sett på noe pantera eller Ozzy Osbourne fra 1988 og utover for å høre noen som virkelig har dreisen på pinch harmonics. Jeg trodde ikke at Gary Moore brukte det på "Still got the blues". Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kanskje han snakker om flagoletter/overtoner. Da holder du fingen løst på 5., 7. eller 12. bånd, slår ann strengen og slipper på halsen rett etter du har slått ann. Hvordan du gjør det i andre bånd enn 5., 7. og 12. kan du vente med å lære til etter du har lært det vanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå