Jotun Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har en kjølebag til bilen, problemet er at 12V uttakene i bilen er koblet utenom tenningen, slik at det alltid er spenning på. Detter er jo rimelig risky om man glemmer å dra ut kjølebagen... Vet det finnes batter savers, som kutter tilførselen om spenningen blir for lav, men den eneste eg har funnet kutter tilførselen først når batterispenningen er under 12V. Finnes det noen som kutter i det øyeblikket spenningen faller under ladespenning, altså når motoren slutter å gå....? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ingen som vet? Er det skadelig for batteriet å slippe det så langt ned som 11,6V hver gang eg er lenge borte fra bilen? (Vi snakker jo seff bare noen turer, ikke hver dag...) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Ja, det er skadelig. 11,6 volt betyr tomt batteri. Normal hvilespenning er 12,6v. Når du begynner å bruke mer enn 20% av batteriets kapasitet gjentatte ganger reduserer du levetiden betydelig mer enn ved vanlig bruk. Det du trenger er et strømuttak som er lagt via et relé, reléet vil du ha styrt av tenninga. Med dette oppnår du et strømuttak som gir strøm kun når tenninga er på. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 D var det som ante meg.... Hvorfor lager de disse med så lav cutoff spenning da...? Vet ikke om det gjelder alle biler, men på den eg hadde før var spenningen en del høyere med motoren igang enn i død tilstand, så d burde da gå an å lage de slik at når tenningen faller så kuttes strømmen...? Å koble og herje for å få 12V til å gå via tenningen tror eg neppe at eg gidder... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jo, det kunne lages, men hva med de som f.eks vil lade mobilen sin uten at motoren går? Spenningen ut på uttaket vil også variere en del avhengig av belastningen. Ledningene som går til strømuttaket er som regel ganske beskjedent dimensjonert, så spenningsfall avhengig av belastning må taes med i likningen. Å legge reléstyring er ikke noen voldsom greie. Trenger ca. en meter ledning, et relé og må demontere litt plastikk for å koble seg til et punkt som er tenningsstyrt. Lenke til kommentar
Barstad Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Batteriet er absolutt ikke tomt på 11,6 volt. Min bil starter fint på 11volt. Det du trenger er denne lille saken Denne stenger av når batteriet når 11.2 volt, har ikke prøvd den selv men har bestilt med mobilsentrum.no før og er fornøgd. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Om din bil starter fint på 11v batterispenning har du feil på voltmetret ditt. At bilen starter med 11v på en belastet krets derimot er noe helt annet og sier lite om batterispenninga. En blyakkumulator (f.eks bilbatteri) har en normal hvilespenning på 12,6v. Er hvilespenninga under 12v er den utladet. Med hvilespenning menes spenninga målt ubelastet og ei stund etter belastning, ikke med tenning og hovedlys på rett etter startforsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå