Gå til innhold

Den offisielle Gulfkrig 2 -tråden

Anbefalte innlegg

Detta kanke vaera ser-ioest. Erru klinkende klah-r over noeyaktig hvor mye verden gaar i dass hvess atte USA kneler?

mitt syn ligger i ATTAC gata, "økonomien" må demokratiseres, (økonmisk)"vekst" må erstattes av balanse mellom bohov og (miljø)vern.

Vi kan ikke fortsette å tyne tellus sine ressurser,, forurense hemningsløst og holde de fattige (ca.90% av verdens befolkning) på avstand, helst underkuet, utbyttet og innesperret.

(det gjelder sef. også de enorme firmaene som utbytter billig/lokal arbeidskraft, eksempel

(egner seg kun for de med bredbånd)

Trukke du heeelt har skjoent hva begrepene "penger", "oekonomi", og "overskudd av arbeidskraft" betyr for hvilke konsekvenser det vil ha aa pisse verdens oekonomiske stabilitet og handelbalanse i oeret.

:lol: du er morsom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Akkurat ,når det ikke passer deg er det usaklig, hva er da vitsen med å diskutere, det er jo ikke diskusjon du prøver på men hjernevasking.

Du ser ut til å ha kun to lover du følger. lov 1 Jeg har alltid rett. Lov 2, skulle det motsatte vise seg trer automatisk lov 1 inn.

Ja, og når du ikke kan komme med argument for å forsvare ditt synspunkt, så er det bare too bad for you.

Det er ikke usakelig når det passer meg, jeg beviser hvordan ting er usakelig, jeg sier ikke bare "dette er usakelig" og går min vei, sånn som du gjør.

Jeg sier, "dette er usakelig fordi..." og det er den største forskjellen mellom deg og meg, ivertfall i dette temaet.

Jeg tar ikke alltid rett, men når folk som deg som har vist seg og ikke vite noen ting om denne saken kommer inn med diverse feile påstander, så er det ikke vanskelig å være korrekt...

Hvis USA knela, så hadde mye i verden gått rett til helevete...

Så forresten på 60 Minutes igår at USA betaler for at kjemiske laboratorier i Kazakstan og Russland skal få pigg-trå rundt de, i tillegg til murer, for sikkerheten...

USA bidrar så mye penger til all slags mulig ting i verden... Ting som dere USA-hatere ikke vil vite om.

Tror dere virkelig at folk i Afrika og Midt-Østen ville fått det bedre hvis USA gikk ned i dass?? Hohoho, å nei du, de hadde nok ikke fått det bedre, hadde kanskje til og med fått det verre, siden USA gir mye penger til all slags ting i disse verdensdelene.

Må også huske at USA har hatt en av de lengste egentlige demokratiene i verden... Kanskje den lengste i eksistens, vet ikke, men jeg ser ikke for meg akkurat nå noen andre store land som har hatt demokrati like lenge. Nesten alle europeiske land hadde monarki (og har fortsatt et slags monarki) opptil ikke så lenge siden...

Lenke til kommentar
Akkurat ,når det ikke passer deg er det usaklig, hva er da vitsen med å diskutere, det er jo ikke diskusjon du prøver på men hjernevasking.

Du ser ut til å ha kun to lover du følger. lov 1 Jeg har alltid rett. Lov 2, skulle det motsatte vise seg trer automatisk lov 1 inn.

Ja, og når du ikke kan komme med argument for å forsvare ditt synspunkt, så er det bare too bad for you.

Det er ikke usakelig når det passer meg, jeg beviser hvordan ting er usakelig, jeg sier ikke bare "dette er usakelig" og går min vei, sånn som du gjør.

Jeg sier, "dette er usakelig fordi..." og det er den største forskjellen mellom deg og meg, ivertfall i dette temaet.

Jeg tar ikke alltid rett, men når folk som deg som har vist seg og ikke vite noen ting om denne saken kommer inn med diverse feile påstander, så er det ikke vanskelig å være korrekt...

Hvis USA knela, så hadde mye i verden gått rett til helevete...

Så forresten på 60 Minutes igår at USA betaler for at kjemiske laboratorier i Kazakstan og Russland skal få pigg-trå rundt de, i tillegg til murer, for sikkerheten...

USA bidrar så mye penger til all slags mulig ting i verden... Ting som dere USA-hatere ikke vil vite om.

Tror dere virkelig at folk i Afrika og Midt-Østen ville fått det bedre hvis USA gikk ned i dass?? Hohoho, å nei du, de hadde nok ikke fått det bedre, hadde kanskje til og med fått det verre, siden USA gir mye penger til all slags ting i disse verdensdelene.

Må også huske at USA har hatt en av de lengste egentlige demokratiene i verden... Kanskje den lengste i eksistens, vet ikke, men jeg ser ikke for meg akkurat nå noen andre store land som har hatt demokrati like lenge. Nesten alle europeiske land hadde monarki (og har fortsatt et slags monarki) opptil ikke så lenge siden...

Jeg har aldri ønsket usa rett i dass, hvor har du det fra????

Det er mye bra med usa, men nok en gang det er ikke det som diskuteres her. ang pengestøtte til andre land er det vel ingen som gir mer pr innbygger enn Norge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, det er enkelt å ha mest penger pr. innbygger i et lite land i forhold til et av de største i verden... Hvis bare en stor milliardær i Norge, eller noe sånt, gir mye penger, så går pr. innbygger tallet rett gjennom taket.

Bill Gates, han måtte da ha gitt ekstremt mye penger for å heve dette tallet i USA.

4 millioner vs. 250+millioner...

Så med andre ord, det du sa er matematisk urelevant.

Det var noen andre som hypotetisk ville ha USA i dass.

Lenke til kommentar
Ja, det er enkelt å ha mest penger pr. innbygger i et lite land i forhold til et av de største i verden... Hvis bare en stor milliardær i Norge, eller noe sånt, gir mye penger, så går pr. innbygger tallet rett gjennom taket.

Bill Gates, han måtte da ha gitt ekstremt mye penger for å heve dette tallet i USA.

4 millioner vs. 250+millioner...

Så med andre ord, det du sa er matematisk urelevant.

Det var noen andre som hypotetisk ville ha USA i dass.

Er klar over det , men hvor mange milliardærer er det i usa kontra Norge

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, det er fler i USA, men forskjellen er at det tar bare en eller to i Norge til å donere en haug med penger, så går tallet gjennom taket.

Da i USA måtte veldig veldig mange av de veldig rike donere i forhold.

Det USA bedriver kalles kulturimperialisme...

Nei, tror det er mer politiskimperialisme hvis noe slags imperialisme i det hele tatt... Tvinger de amerikansk kultur på Irak og Afghanistan?

Nei.

Lenke til kommentar

Saddam's bunker never existed

"The Baghdad bunker which the United States said it bombed on the opening night of the Iraq war in a bid to kill Saddam Hussein never existed, CBS Evening News reported on Wednesday. The network quoted a US Army colonel in charge of inspecting key sites in Baghdad as saying no trace of a bunker or of bodies had been found at the site on the southern outskirts of the Iraqi capital, known as Dora Farms. 'When we came out here, the primary thing they were looking for was an underground facility, or bodies, forensics, and basically, what they saw was giant holes created. No underground facilities, no bodies.' ... Shortly after the attack, US Defence Secretary Donald Rumsfeld told reporters: 'There's no question but that the strike on that leadership headquarters was successful. We have photographs of what took place. The question is, what was in there?'" Actually, Rummy, the question is: who concocted this bullshit?

Read article

Dobbelt saa mye propaganda er bedre enn intet propaganda...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hæ?

Det var ikke propaganda...

CIA fikk opplysninger om at Saddam oppholdt seg i dette komplekset på den tiden, og bombet den. De trodde at det var en bunker under komplekset.

Etteretning tar også feil...

Hvordan er det propaganda?

De bombet stedet fordi de trodde Saddam var der.

Hvorfor ellers ville de plutselig bombet dette stedet, før den egentlige krigen begynte?

Forstår ikke hensikten din ved å kalle noe propaganda, eller dobbelt så mye propaganda i denne saken her...

Lenke til kommentar
Det USA bedriver kalles kulturimperialisme...

Nei, tror det er mer politiskimperialisme hvis noe slags imperialisme i det hele tatt... Tvinger de amerikansk kultur på Irak og Afghanistan?

Nei.

Den amerikanske kultur har påvirket mesteparten av verden. Det er ikke en eneste avkrok i verden, hvor man ikke har hørt om enten Coca-Cola eller Mc'Donalds. Disse virksomhetene har som varemerke at man kan få kjøpt deres produkter, enten man befinner seg i New York eller Katmandu.

Dette kan ha innflytelse på særlig ungdommens holdning til den amerikanske popkulturen, da man lett identifiserer USA med produkter av amerikansk opprinnelse. I USA er film produksjon en industri i seg selv, som omsetter for milliarder i året. Det kan ofte være igjennom filmen at mange danner sine holdninger til USA, noe som er bekymringsverdig ettersom Hollywood har en tendens til å glorifisere "the american dream", hvor enhver er sin egen lykkes smed.

Mange nyheter stammer fra de amerikanske medier, og dette kan også være med på å prege holdninger, idet de amerikanske nyhetsstasjonene har en tendens til å tilpasse nyhetene primært til den amerikanske befolkning, og dermed også til deres holdninger. Dette kan ha en negativ innflytelse på bl.a. den "uopplyste" befolkningen, som ser på de nasjonale medier dekning av f.eks krigen, uten at noen av dem stiller seg kritiske spørsmål.

Den amerikanske kulturimperialisme kan nok generelt ses som et uttrykk på at USA stadig inntar en unipolær rolle i verdenssamfunnet. Det kan ses ved bl.a., den amerikanske kulturs dominans på den internasjonale kulturelle arena.

Lenke til kommentar

Klipper og limer fra Rotten atter en gang:

Revealed: the cluster bombs that litter Iraq

The shocking extent of unexploded cluster bombs dropped by American and British planes, which litter Iraq eight weeks after the conflict, is revealed in detail for the first time today.

The first map based on military intelligence to show the exact location of unexploded anti-personnel mines, cluster bombs and anti-tank mines, obtained by The Observer, shows the vast area of the country which is at danger from live munitions.

Experts in clearing conflict zones of unexploded bombs say that millions of Iraqi adults and children are at risk, along with humanitarian aid workers, United Nations personnel, civilian staff and military officials.

Its revelation raises fresh questions for Tony Blair and George Bush, who insisted that post-conflict Iraq would be a safer place than it was under Saddam Hussein.

It also reignites the controversy over the use of cluster bombs by the coalition forces. The map reveals that hundreds, or possibly thousands, of the bombs - which produce hundreds of 'bomblets' scattered out over a large area - failed to detonate.

...

Source: http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,276...,968182,00.html

Bedriver seff ikke noe kildekritikk her, men pøser kun på med "fakta" som passer mitt syn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

OK, noen hevdet før at de brukte klasebomber, og nå har det kommet frem bevis. Da er det greit, så lenge det kommer fram litt bevis...

Tror det var egentlige britiske fly som slapp klasebombene, for å beskytte britiske soldater, det var det jeg leste et annet sted.

Klasebomber er ikke ulovlige for bruk av internasjonal lov.

Så hva var hensikten med innlegget ditt?

Jeg spurte deg hvorfor den andre nyhetsaken du la inn her var dobbelt så mye propaganda, eller hva enn du sa... og du svarte ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis vi skulle fjernet USA måtte vi fjernet Europa også :-?

Europa har nok utryddet mest sivilisasjoner i årenes løp (les Cortez the killer, inka rike, mexico, indianere, gull i afrika, utrydding i Australia osv.) , men USA har vel på en måte tatt opp den europeiske røde tråden. De har gått løs på Afrika (les: slaver og ressurser), bombet noen millioner i Japan, Asia.

Europa var ute etter gull. USA er ute etter olje. USA har en mer moderne imperalisme, men det er like mye imperalisme. Både kulturelt, militært, marked, språklig, og eiendommelig (les: olje igjen). Minner meg mye om det gamle English Empire, Sovjet osv.

bla bla :o

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Millioner japanere? Nei... var nok ikke det. Litt naermere hundrevis av tusen japanere. Bare for aa pirke litt.

Hvis USA er imperialist, si meg hvilke land USA har tatt over, og hvorvidt de har satt inn sin egen kultur, sitt spraak, etc.

Det skal jeg like aa lese.

Og si meg hvor USA har tatt over et land for aa da ta oljen deres.

Det skal jeg ogsaa like aa lese.

Lenke til kommentar

Sa jeg de tok over land for å nå oljen? Nei? Men de tar over oljen? JA?

For det første, imperalisme må ikke nødvendigvis ha noe med å "ta over land" å gjøre.

Men når du snakker om å ta olje, så har vi jo hele midtøsten. De slikker jo flere nasjoner og (tvilsomme) politikere opp etter ryggen, for i hovedsak å få tak i oljen. Du sier vel "nei de er ikke ute etter olje, de vil bare hjelpe folkene ved å ødelegge halve verdensdelen" men fakta er faktisk at de må gjøre opp for det faktum at oljen i deres eget land i vil vare evig - og dessuten er økonomien deres skadeskutt.

Når det gjelder økonomisk, kulturell og språklig imperalisme skjønner jeg ikke hvordan du kan sette spørsmålstegn ved dette. Det er jo GANSKE kjent da at etter andre verdenskrig har USA "gitt oss" vestlige klær, musikk, dollar, de kjøper bedrifter i utlandet(særlig om de har med olje å gjøre), amerikanske tv serier finnes overalt, flere og flere snakker engelsk (og lærerne klager over at de snakker den amerikanske versjonen) osv. De har også satt inn flere ofte grusomme diktatorer i stedet for en demokratisk valgt regjering, som f.eks Pinochet i Chile. Og støttet opp om enda flere grusomme diktatorer og terrorister, f.eks Saddam, trenet Bin Laden osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rotten er bra, mmkay?

Da stapper vi seff hemningsløst inn mer interessant derifra:

Mysterious toxin kills 2 US soldiers, sickens 19

...

A few outlets report that Neusche's unit was working near Baghdad Int'l Airport when the illness struck. This has prompted some to question whether it might have been a hypothetical cargo shipment from the United States which killed these soldiers. So perhaps we're back on schedule to "discover" WMDs any day now.

Kilde: http://www.lakesunleader.com/archives/inde...-1000-news1.txt

Lenke til kommentar

On May 22nd of this year, Bush issued an executive order declaring a "national emergency" and saying that the only way to keep the world safe was to grant full immunity from prosecution for criminal charges or financial fraud or any and all other charges to all US oil companies taking over Iraqi oil production. I'm not even kidding (here's a link to the full PDF or the overview page).

bush.gif

Anyway, doesn't that seem kind of weird? I mean, why give oil companies legal immunity from human rights violations and so on, and eliminate all legal recourse? Not only that, but it also grants domestic immunity to any oil company that has any dealing in Iraq. To give a far out - but legal - example under this executive order, an oil company that had also worked in Iraq could kill anyone in California that didn't pay their bills and be immune from all prosecution.

I can think of no justification for making these oil companies totally immune to any laws, but there you have it. Above the law...

Lenke til kommentar

Hvis USA er imperialist, si meg hvilke land USA har tatt over, og hvorvidt de har satt inn sin egen kultur, sitt spraak, etc.

*Kremt* Bevis på USA sin imperialistiske kultur er Nicaragua (Iran-Contras), Chile (Operasjon Condor), Cuba(Bay of pigs, kun et forsøk men dog), Vietnam, Og nå sist, Irak(WMD=false,Oil=true). Din definisjon av imperialisme er feil. Imperialisme er ikke bare å tilegne seg landområder, men også å prøve å skaffe seg indirekte kontroll over landet, noe de i større eller mindre grad har lykkes med. Etter min mening har USA vist seg som ett av de mest imperialistiske nasjonene i det forrige århundret gjennom forsøkene på å oppnå kontroll over enkeltland.

Å prøve å innføre kultur, språk ol er kulturell imperialisme... At USA også er et av de mer kulturimperialistiske er vel hevet over tvil også, både statsstyrt og gjennom næringslivet. Siste skudd på stammen er å innføre en USA-støttet tv-kanal i midtøsten for å opplyse Arabere om den flotte amerikanske kulturen. Kan noen begynne å fatte hvor provoserende dette kan være for noen av de som bor i midt-østen?

PS: For å komme ustyrlige sinn i forkjøpet her; Nei, jeg mener ikke at USA kan sammenlignes med Hitler-Tyskland, Stalin/Lenin-Sovjet etc som også var (kultur)imperialister, men som i tillegg brukte grusomme virkemidler. Jeg tro heller ikke at USA noengang ville vurdert å bruke slike virkemiddel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...