Gå til innhold

Den offisielle Gulfkrig 2 -tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til alle som er imot krigen i Iraq, hvordan hadde dere planlagt å styrte saddam da?

Massivt folkelig opprør støttet av FN-styrker. Og fritt kurdistan. Men det vil vel ikke USA. Var derfor de stod stille og så på sist opprør. Fordi ett splittet Irak ikke tjente USA.

Lenke til kommentar

Forholdene er ille i Irak, og noe måtte gjøres heller før enn senere.

Derom hersker veldig liten grad av tvil.

Men jeg synes det er flaut, etter å ha sett på nyhetene i dag og hørt uttalelser fra den ene eksperten mere skolert enn den andre, at INGEN har kommentert med så mye som en innskutt bisetning hvordan Saddam egentlig kom så lett til makten og USA's rolle i krigen mot Iran.

Jeg håper, dog sterkt tvilende, at det i etterkant av krigen kommer en solid gjennomgang av USA's utenrikspolitikk etter siste verdenskrig og Europas (med noen få unntak) stiltiende aksept.

Det har vært mye snakk om folkerett de siste dagene. Hva med en diskusjon om begripbar folkeskikk?

"Virkeligheten" , realpolitikk og storpolitikk my ass!

Om det ikke blir et spill med helt åpne kort vil ihverfall jeg ha klarere regler før spillet begynner og litt færre jokere i stokken.

Lenke til kommentar

La meg komme med gode argumenter.

Siden gulf krigen i 1991 , så er det blitt utført 10.000 politisk motiverte drap. Og alle som ser på TV nå til dags , ser hvordan rykte til sadam var i partiet hans. Han laget tilogmed rekonstruksjon av hva han gjorde.

Når han kom til makten , så henrettet han sine nermeste venner , pga av litt ulojalitet. Sine venner........Skyter jeg kompissen min viss han ikke tilfredstiller meg 100 % ? De fleste vett svaret der!

Og for befolkningen , proppet full med propaganda , har det best med et regime skifte. Alle blokader blir opphevet. Sykehusene kan igejnn bli opprativet , MED kvalitet!

Et demokrati & kapitalistisk samfun skaper også tapere , men Iraq vil få sjansen til å si sine meninger , ytre seg , uten å få familie og venner hennrettet. De får sjansen til å stemme på et parti , som kan gjøre nettopp den ekeltes hverdag bedre.

Dette ble litt rotete , men jeg mener dette er gode argumenter , og for de som spør , "kan det ikke løses fredelig" , så er svaret NEI.

Saddam gir seg aldri , han har fått sjansen.

Jeg kunne tenkt meg et valg , der alle fikk gjøre som di ville , hvis saddam vant da , OK , men det går ikke...Han må tvinges av maktstolen.

Men , jeg har også et spørsmål , finnes det en side der jeg kan se LIVE pictures(video) fra krigen?

Eller webcams fra Baghdad?

Lenke til kommentar
Må han styrtes da?

Nei la han bygge ett stort fucking våpen lager så han kan drepe 2 millioner nordmenn, 10 millioner jøder, 10 millioner amerikanere osv. før vi eventulet kan innse hva mannen holder på med. Jeg er enig at man må tåle litt svin, men herregud, hvor mange må dø og hvor nærme må krigen komme "nei" folka før de skjønner alvoret.

Jeg syntes USA kan trekke ut styrkene sine og slepper 10 sekker à 50 millioner som en lite kompansasjon for ødeleggelsene.

Hadde jeg vært soldat i Bagdad nå hadde jeg overgitt meg med en gang de kommer, hvis jeg hadde fåt en sjangs. USA angriper nå om natten for de har utstyr som muliggjør bakkekamp om natten. Det har IKKE irakiske soldater. De har AK og primitive kanoner :shrug:. Hvor mye må USA ødelegge før de forstår at det er en håpløs kamp. Jeg syntes synd på de soldatene som kommer til å dø i kveld. Kommer til å bli nærmest menneskeslakt hvis de ikke overgir seg. De blir jo ikke POW så det er det mest gunstige for soldatene TROR jeg.

Som du kanskje skjønner er det to måter å se det på... Jeg tror vi alle kan være enig i at styret i Irak slik det er nå må bort. Selv har jeg ikke noe tro på våpeninspeksjonen ettersom det alltid kun har vært en midlertidig løsning på probleme.

Vil også benytte anledningen til å be en bønn til vår overstående herre høyt der oppe om å legge en hånd over Iraks soldater, måtte de overgi seg før de kaster bort sitt liv på Saddam.

Lenke til kommentar
Må han styrtes da?

Vil også benytte anledningen til å be en bønn til vår overstående herre høyt der oppe om å legge en hånd over Iraks soldater, måtte de overgi seg før de kaster bort sitt liv på Saddam.

Hmm , det er vegg mot vegg det.

Saddam ber også herren i "2.etasje" om hjelp.

Er det et korstog også kansje?

Lenke til kommentar
Til alle som er imot krigen i Iraq, hvordan hadde dere planlagt å styrte saddam da?

Massivt folkelig opprør støttet av FN-styrker. Og fritt kurdistan. Men det vil vel ikke USA. Var derfor de stod stille og så på sist opprør. Fordi ett splittet Irak ikke tjente USA.

Massivt folkelig opprør? Morsomt. Om det hadde blitt noen som helst form for opprør hadde opprørerne blitt tatt av dage umiddelbart av Hussein.

Lenke til kommentar
Må han styrtes da?

Hmm , det er vegg mot vegg det.

Saddam ber også herren i "2.etasje" om hjelp.

Er det et korstog også kansje?

Vel vi ber til samme fucking guden. Gud er gud, men det var vel ikke bokstavelig talt ;). Må tåle litt symbolikk...

Lenke til kommentar

siden dere har så mye innblikk (og har selvfølgelig vært der personlig og sett & analysert hvordan forholdene er) i styresett og innbyggernes forhold til ledelsen; skal kanskje også Cuba og Kina bombes?

og hva med usa? hvor mange mennesker blir innesperret / forfulgt og drept der pga. syke lovverket deres?

send inspektørene til usa, de har sikkert nok av hemmelige masseødeleggelsesvåpen på lur

Lenke til kommentar

Vi er vel alle enige om at saddam er en dispot som bør fjernes,men fra det og til å tillate et enkelt land å ta loven i sine egne hender og utrope seg selv til verdenspoliti er en helt annen sak. Så lenge det ikke finnes en FN resulusjon mener jeg at USA forbryter seg mot lover og regler på samme linje som Irak gjord da de inntok Kuwait. Den gang ble det satt igang en masse sanksjoner som kun har ført til lidelser blant sivilbefolkningen.

Dessuten er det en kjent sak at hadde ikke Irak hatt oljen hadde USA gitt blanke fan i Saddam . I tillegg kan man i samme slengen se over til Israel og hva som foregår der, det er for det meste barn og unge som kaster stein,disse blir skutt ned av Israelere med våpen og velsignelse fra USA.

En annen ting er Nord Korea de har truet USA med atomvåpen men der blir ingenting gjort (de mangler vel olje) tror erlig talt de er en større trussel mot verdenssamfunnet enn Irak er.

Se også på det farlige flyet som USA hevdet at Irak hadde, det viste seg å vere et dårlig hjemmesnekret modellfly som hadde klart å fly hele 2KM.

Jeg lurer også på hva hadde skjedd vist det var et annet land en USA som hadde følt seg truet av en eller annen desbot i verden og som følge av det hadde innvadert landet deres uten samtykke fra FN, hva hadde USA sagt da.

Trodde de hadde lert litt av både Korea krigen, Vietnam osv osv.

Det er skremmende å se at noen mektige nasjoner skal kunne ta seg til rette uten konsekvenser, følgene kan bli at dette nører mer opp under dem som driver terror noe jeg tror vi får merke med tiden.

Det er noen som nevner massivt opprør av folket, ja hadde USA vert inntresert i å bli kvitt Saddam så hadde de kvittet seg med ham sist de var der, men hva skjedde så jo de oppfordret folket til opprør så skulle de støtte dem.Da folket gjorde som USA sa snudde USA og lot folket i stikken med det resultat at mange tusen sivile ble drept.

Vi må og huske på at USA tross alt hjalp Saddam til makten og at han i mange år var deres allierte i krigen mot Iran.

Lenke til kommentar
Vi er vel alle enige om at saddam er en dispot som bør fjernes.

og omskjæring bør forbys i afrika? hva enn vi må mene, så har vi faktisk ikke noe mandat til å tvinge gjennom vårt syn.

Jeg er helt enig i at FN må (det må også demokratiseres og bli tatt mer seriøst) være det eneste organet i dagens verden som kan gripe inn der hvor innbyggernes leveforhold ikke er holdbare og eventuelt tillate en slik krig.

En annen ting er Nord Korea de har truet USA med atomvåpen men der blir ingenting gjort (de mangler vel olje) tror erlig talt de er en større trussel mot verdenssamfunnet enn Irak er. .

de truer ikke usa, men sier at de vil ikke la seg pille på nesen av selvoppnevnte verdenspolitiet, jeg ser gjenforening av korea som en stor mulighet for bedring av forholdene i nordlige korea (uten innblandelse av usa, de må trekke ut alle sine styrker i syd, FN eller regional kongress kan være to muligheter)

Lenke til kommentar
Vi er vel alle enige om at saddam er en dispot som bør fjernes.

og omskjæring bør forbys i afrika? hva enn vi må mene, så har vi faktisk ikke noe mandat til å tvinge gjennom vårt syn.

Jeg er helt enig i at FN må (det må også demokratiseres og bli tatt mer seriøst) være det eneste organet i dagens verden som kan gripe inn der hvor innbyggernes leveforhold ikke er holdbare og eventuelt tillate en slik krig.

En annen ting er Nord Korea de har truet USA med atomvåpen men der blir ingenting gjort (de mangler vel olje) tror erlig talt de er en større trussel mot verdenssamfunnet enn Irak er. .

de truer ikke usa, men sier at de vil ikke la seg pille på nesen av selvoppnevnte verdenspolitiet, jeg ser gjenforening av korea som en stor mulighet for bedring av forholdene i nordlige korea (uten innblandelse av usa, de må trekke ut alle sine styrker i syd, FN eller regional kongress kan være to muligheter)

Hvem er så det selvoppnevnet verdenspoliti? Er ikke det USA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...