Gå til innhold

Hvor bra er det å styre et spill via en game controller contra mus og tastatur

Limbeck

Anbefalte innlegg

Hei

I mine yngre dager var jeg fullblods gamer. Vokste opp med Monkey Island, Dune 1 & 2, Doom 1 & 2, heretic og masse old school rpg som, Eye of the beholder, Ultima, Ultima Undervorld og mange mange andre. Nå bruker jeg ikke fullt så mye tid og er veldig kresen på spill, men alikevel har jeg lyst på en konsoll i utgangspungtet

Nå har pc gaming kommet litt i bakgrunnen (men bare litt) og konsollene har tatt over. Når PS kom ut så sog jeg på kontrolleren og lurte veldig på hvordan man kan styre spill som jeg spiller med den kontrolleren. Jeg snakker ikke om wii men om den som xbox og PS har.

Men siden konsollene er populære så er det tydeligvis mulig.

Jeg vil gjerne høre fra de mange mange som har tatt overgangen fra pc til konsoll og høre hva de mener. Jeg spilte KOTOR (på pc) og jeg elsker de spillene. Helt perfekt for meg. Men jeg skjønner ikke at man kan spille det på en game kontroller........ Samme gjelder Baldurs gate til xbox. Baldurs gate er blandt topp 10 hos meg, men hvordan kan man brukte så mange menyer i spillet med en sånn game kontroller.

Eller lignende rpg spill.

Er gamekontrolleren god å bruke? Er den verre eller bedre enn mus og tast.... eller det går kanskje an å koble til mus og tastatur og styre spillet via det.

Et lite spørsmål til. xbox360 eller PS3 ?. Mest utvalg av old school rpg og shoot em up doom style. Veldig viktig at spill tilhørende eldre konsoller av samme type fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok overgangen fra PC til konsoll for et par år siden, og jeg kommer ALDRI til å gå tilbake. Er rett og slett for deilig å bare sette plata i konsollen, lene seg tilbake i den beste stolen - å spille. Slippe installeringer, korrupte eller inkompatible drivere - og et evig oppgraderingsbehov av maskinvare. Kontrollene er nok mer en vanesak, men det finnes nok noen få spill hvor det kanskje er mer praktisk å spille på pc. FPS, RPG, Racing og Strategi er alle representert på konsoll, og jeg synes ikke noen av de spillene jeg vanligvis spiller er vanskelig å kontrollere. Har for eksempel spilt C&C: Tiberium Wars en del i det siste, og det er etter min mening nesten best på konsoll. Husk forøvrig at konsollspill er tilpasset kontrolleren, slik at det skal bli enklest mulig.

Bare til info: "Xbox 360 eller Playstation 3?" spørsmål er en smule upopulært her på forumet. Endrer som oftest med verbal fanboy-krig, og en snill moderator som stenger tråden. Mitt tips: Velg konsollen som har de spillene du har lyst til å spille, og kontrolleren du liker best. De yter like bra begge to.

Lenke til kommentar

jeg har sånn halveis tatt steget over til konsoll... når jeg spiller alene gjør jeg det på konsoll, men når jeg skal spille online tf2, cod4, ut osv så spiller jeg på pc ettersom jeg liker mus/tastatur best.

Når det er sagt lærer du svinaktig fort å bruke gamepad, etter at du har runna et par fps spill sitter den som et skudd. De fleste spill på konsoll er VELDIG bra tilpasset konsoll så det er ingenting å bekymre seg over. Hadde det vært bedre med mus ? ja, men du overlever.

Mass effect var feks mye enklere å spille gjennom på pc selv om de skrudde opp vansklighetsgraden når de konverterte spillet, og jeg i tillegg spillte på det vanskligste så ble det enklere enn når jeg spillte det på xbox (dette vil jo være individuellt) :)

du drar frem menyene i baldursgate.. joda.. men hvor mange spill kommer ut på pc i 2008 med så mange menyer og rot? Ingen, dette er en følge av at også pc-spillene blir "konsollifisert" for å være lette å porte til en konsoll.

Lenke til kommentar

Selv spiller jeg omtrent like mye på PC og konsoll og siden jeg vokste opp med begge deler er jeg vant til begge deler også. Men grunnen til at det ikke er noe stort problem med kontrollere er at de ikke har typiske old school RPGer. Forenklede menyer og store rammer er stikkord når det kommer til RPG på konsoll. Er dog noen utviklere som klarer å dra nytte av fordelene til alle plattformene, men f.eks. Oblivion er skrekkeksempelet på hvor ille det kan bli når man ikke tar hensyn til forskjellene blant plattformene.

Finnes til og med spill som ber en om å trykke på A knappen når du sitter der med en mus på PC.

Det jeg virkelig sliter med på konsoll derimot er alle spill som inneholder skytevåpen (eller for den saks skyld buer). Har ikke så mange spill med skytevåpen da. Bare Uncharted, MGS4 og GTAIV. Til PS2 kjøpte jeg ikke et eneste skytespill.

Selvsagt er det bare jeg som ikke er god nok, men det er et kjent faktum at det rett og slett er fysisk umulig å få en kontroller til å bli like presis som en mus.

Menneskets anatomi fører rett og slett til at vi ikke blir like presise med tommen som med hele hånden.

Er jo noen som hevder de er like gode på begge deler, men selv om man f.eks. kan tvinge venstrehendte til å skrive med høyre betyr ikke det at det er veldig naturlig for dem å gjøre dette.

Selv synes jeg i motsetning til magnusalex at konsoll ikke er mye enklere enn PC, heller tvert imot. Er stadig redd for at PS3en min skal dø av en av de hyppige oppdateringene (kommer sikkert til å få nervesammenbrudd når jeg kjøper 360). Må i tillegg vente flere minutter hver gang MGS4 skal ta sin obligatoriske installasjon mellom hvert kapittel.

Internett og nedlastinger er det også på konsoll, i tillegg har jeg nå brukt lang tid på å prøve å få PS3en til å transcode en avi fil, mens jeg på PC bare kunne spilt den rett av på VLC.

Men det siste avsnittet har jeg repetert flere ganger før. Folk får bare leve i illusjonen om at alt er så enkelt på konsoll helt til de må laste ned oppdatering 200 og konsollen bryter sammen og må sendes inn på reperasjon i to-tre måneder. Mens jeg kan bare ta en kort tur på nettet for å få instruksjoner som fikser det meste.

Uansett så trenger jeg bare ta en kort tur til senteret der jeg bor for å se at PC spill fyller 60% av hyllene, PS2 spille 30% og de andre resten. Så tror ikke PC dør ut som spillplattform enda. :) I hvert fall ikke mus og tastatur for å spille.

Lenke til kommentar

Helt enig i at konsollgaming er herlig avslappende, og e.g GTA og lignende spill fungerer utmerket. En konsoll i stua er også å-så mye mer sosialt enn et PC på datarommet. Generelt synes jeg likevel heller simple actionspill er det som funker best, og det er slik det har vært siden konsollenes inntog.

Kommer aldri noensinne til å spille CS:S eller andre FPSer med thumbstick, presisjonen på konsoll er horribel i forhold og det ender alltid med rage og lite fornøyelse. Til dels samme erfaring med "dype" rpgs der selve kontrolleren ender med å føles som et hinder for fornøyelig spilling. Også rts' er enn så lenge langt utenfor vidden for konsoller med vanlige gamepads.

De har begge sine bruksområder, og for en casual gamer er jo konsoll kjempemessig. Er du ute etter kontroll, både på software/hardware og selve aimen, så er likevel PC fortsatt enormt overlegen.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til. xbox360 eller PS3 ?. Mest utvalg av old school rpg og shoot em up doom style. Veldig viktig at spill tilhørende eldre konsoller av samme type fungerer.

360, enkelt og greit. Flest RPG's, best bavoverkompatibilitet (PS3 har kun for PS1 spill), og soleklart best skytespill og den beste kontrolleren for denne sjangeren.

Og ikke minst, den er mye billigere.

Lenke til kommentar

Takker for veldig gode svar.

Desverre er det nok litt som jeg frykter. FPS og dype (skikkelige, som jeg kaller det :) ) RPG blir litt for kompliserte for gamekontrolleren, og blir best styrt via tastatur og mus. Derfor tror jeg at PC-en er det beste valget for de spillene jeg er ute etter. Det viser seg vel litt når man ser litt på spillene som blir utgitt også. Mange av spillene som kommer er ikke helt det jeg ser etter. Med det mener jeg ikke at de er dårlige, bare så det er sagt.

Det er ingen tvil om at gamepaden har sine fordeler, men jeg tror det er i spill som faller litt utenfor min interesse.

Problemet er vel at jeg begynner å bli gammel :)

Takker igjen for gode svar

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å styre med konsoll, får ikke riktig følelse av å sitte med et tastatur når jeg skal spille :p

Og Xbox 360 vs PS3-tråder kan du gi opp, det blir bare tull.

Tør jeg anta at du ikke har 15 år med pc-gaming på nakken? :)

Ikke meningen å skape noen krangel mellom PS3 og Xbox her

Lenke til kommentar

mangen syter over att konsoller ikke kan fps, litt merkeligt da fpsspillene til konsoll får som regel bedre score

Jeg klarer fint å skyte på begge deler, for meg så er mus og tastatur så innviklet etter 5 år med CS "drittspill" og enda kan ikke oppsettet.

med håndkontroll tar jeg opp og jeg er i gang, uansett om det er førstepersonspill eller spesielt 3-personspill som jeg synes styres best med håndkontroller

Dette er vel for det meste en smaksak :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg er åpen for andre synspunkter enn de som har kommet frem til nå.

Hadde likt å sett noen anmeldelser av fps der konsoll versonen har fått høyere karakter pga styresystemet. Tredje persons shootere er neppe interesange siden jeg enda ikke har sett et som jeg likte. Personen kommer i veien

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

det største problemet ditt limbeck er vel at det er langt mellom de spillene du er ute etter.. og lengre blir det dessverre mellom hver gang. SLike spill lages ikke lengre... Gothic 3 og The Witcher er vel de to siste, forøvrig også oblivion, men det funker greit på konsoll.

Spill som oblivion og mass effect osv gjør seg mye bedre med mus, men er jævli chill å spille dem i sofaen med 10 ganger større skjerm og en sofa å legge kroppen på ;)

Lenke til kommentar
det største problemet ditt limbeck er vel at det er langt mellom de spillene du er ute etter.. og lengre blir det dessverre mellom hver gang. SLike spill lages ikke lengre... Gothic 3 og The Witcher er vel de to siste, forøvrig også oblivion, men det funker greit på konsoll.

Spill som oblivion og mass effect osv gjør seg mye bedre med mus, men er jævli chill å spille dem i sofaen med 10 ganger større skjerm og en sofa å legge kroppen på ;)

Mass effect ser bra ut ja. Likte de to Kotor spillene også. Og det lages spill i min klasse enda også men ingen av de kommer på konsoll. Basilisk games og Spiderweb software lager rpg av den gode gamle sorten.

Men det er riktig at spillene jeg liker blir ferre og ferre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...