Gå til innhold

Lage bil-PSU. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å lage meg en bilpc, og i den anledningen tenkte jeg å lage min egen PSU.

Jeg har grunnleggende elektronikk-kunnskaper(fysikk 1) og liker og kan å mekke og lodde etc.

Hovedkortet jeg har tenkt til å bruke er enten dette :http://www.hardware.no/artikler/verdens_minste_x86-kort_/39715

Eller et mini-ITX.

Hvor mange forskjellige spenninger trenger jeg? Kan jeg bare paralellkoble alle kontaktene (med tilsvarende antall jord-kabler) og sette på motstander slik at jeg får rett spenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry for å være negativ, men det virker ikke som du har noe særlig forståelse for elektronikk. Å bruke motstander er helt på jordet.

Å lage en PSU tror jeg er en dårlig ide for et begynnerprosjekt. Gjør man noe feil (og det gjør man) så risikerer du å svi av hele PCen.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

njaa... ikke helt vanskelig er det, en jeg vet om, som gikk på vg1 elektro(første klasse videregående(grunnkurs elektro)) lagde faktisk en 12volts til 230 volt omformer. vet ikke hvor mye watt det kom ut av den..

Går det ikke an å kjøpe slikt da?? du kan jo kjøpe en 12-230 volts omformer, for så å koble PCn med kjøpt strømforsyning på den...

Lenke til kommentar

Det er mulig du her hørt om Ohms lov, som gir deg forholdet mellom spenning, strøm, og motstand. Og du tenker sikkert at du kan bruke den til å regne ut motstandsverdien for å senke spenningen.

Men da har du ikke tenkt på at en PC ikke trekker konstant strøm. Når strømmen varierer så vil jo også spenningen over motstanden variere, og dermed får du jo ikke riktig spenning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...