Gå til innhold

Tour de France 2009

kterjesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leser du VG artikkelen burde det ikke være tvil om hvem som gjorde feilen og tabbet seg ut på etappen, og han slapp seg aldri ned, men han bremset og så om Kløden hadde noe mer å gå på.

Da var det jo alt for sent og skaden var alt skjedd.

Som nevnt tidligere sa jo Contador at han snakket med Klöden først, og fikk beskjed om at han kunne rykke hvis han ville. Hvis jeg husker rett sa han også at han snakket med ledelsen først, og fikk der beskjed om å snakke med Klöden før han gjorde noe. At Klöden ikke klarte å henge med var selvsagt veldig synd for laget, og muligens også for Contador (hvis han hadde nok krefter til å fortsette rykket, men valgte å vente på Klöden), men at Contador gjorde en feil er jeg ikke nødvendigvis enig i.

Lenke til kommentar

Bombe, at han i tillegg var i fra Euskaltel var jo heller ikke et sjokk for å si det pent. Er vel snart ikke en rytter som har sykklet på det laget som ikke har blitt tatt de siste årene, Iban Mayo for å nevne en...

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Bombe, at han i tillegg var i fra Euskaltel var jo heller ikke et sjokk for å si det pent. Er vel snart ikke en rytter som har sykklet på det laget som ikke har blitt tatt de siste årene, Iban Mayo for å nevne en...

Hehe. Det er bare å fortsette, for bortsett fra nevnte Iban Mayo, Landaluze (som ble tatt nylig), Aitor González og nå Astarloza kommer ikke jeg på flere i alle fall.

Iban Mayos utestengelse ender forresten idag, vi får se om vi også ser han igjen. Han passer vel fint inn i "nye" Astana f.eks. :----)

Og ikke uventet vil ikke Contador bli værende på Astana:

http://www.dagbladet.no/2009/07/31/sport/s...france/7446155/

Lenke til kommentar

Er kun i Norge det er forbudt så vidt jeg vet.

Selv om man i utgangspunktet er ute etter det samme når man bruker høydehus og EPO, ser jeg ikke helt hvordan veritas direkte kan sammenlikne disse metodene.

Men høydehus er helt klart på grensen, det er det.

Lenke til kommentar
Er epo noen krise da? Er jo lov med både høydehus og trening på fjellet.

Så fordi det er lov å trene på fjellet skal man få lov til å kunstig fremstille røde blodlegemer så man presterer bedre enn andre som ikke utsetter seg selv for de livsfarlige bivirkningene dette kan gi?

Edit: Formulering.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

"ser jeg ikke helt hvordan veritas direkte kan sammenlikne disse metodene."

Kan trekke sammenligninger mellom de fleste ting jeg ^^

"EPO er et stoff som gjør at hemoglobinet i kroppen transporter oksygenet fortere. Så ja, EPO er ikke bra i det hele tatt."

Gjør det det samme som høydehus. Øker mengden røde blodceller i kroppen.

@Bruno99

Ingen som må noe. Regner med de fleste som vinne løp (ski, sykkel osv) har en god del trening i høydehus/høyden, de kan vel fortsette med det. Så kan de som ikke har råd bruke epo, eller heller gammelt blod.

Vil bare legge til her at jeg ikke troller. Det er mulig å ha en mening utenfor felleslinjen.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Høydehus blir en slags mellomting mellom EPO og å trene i høyden. Som med å trene på fjellet, må man vende seg til tynnere luft over tid. Det er også begrenset hvor mye man høyne hematokrittverdiene, og hvor godt man tåler den tynne luften.

Fordelen over vanlig trening i høyden er at man bestemmer selv hvor tynn luften er, og man kan plassere høydehuset i nærheten av gode treningsmuligheter.

Men som med EPO blir det en kunstig måte å høyne hematokrittverdiene på, og det er selvsagt først og fremst derfor forbudet her i Norge eksisterer. Forskjellen er at man med et sprøytestikk får en nesten umiddelbar effekt som er mye større enn man kan få med høydehus.

Høydehus er som sagt litt på grensen, og en del her i Norge mente tydligvis at det var over grensen. Man kan selvsagt ikke nekte noen å trene i høyden, og høydehus er kun en kunstig måte å trene i høyden. EPO derimot er et stoff som har mye raskere og større effekt. Så stor at uvettig bruk har drept mange idrettsutøvere. Da særlig tidlig på 90-tallet da EPO var nytt og umulig å oppdage. Bruk av veldig lang tid er sannsynligvis heller ikke noe bra.

Uansett begynner man nå å kartlegge blodverdiene til rytterne. Det vil si at større avvik i verdiene vil regnes som doping uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...