Gå til innhold

Tour de France 2009

kterjesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har to kjappe spørsmål:

1: Hvordan fungerer målingene til den gule trøya? Altså Cavendish var vel topp 3 på alle de tre første etappene, men jeg så ham likevel ikke i listen over de som kjempet om den gule trøyen?

2: Hvorfor fikk de ikke bruke radiokommunikasjon akkurat i dag?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dealen er at man ikke trenger å vinne en eneste etappe for å vinne sammenlagt. Gjelder å alltid ligge sammen med hovedfeltet.

Sammenlagt (gul trøye) etter 4 etapper så var cavendish 3.5 min bak lederen, dette pga en dårlig tid i tempoetappen.

sammenlagt etter 10 etappe ligger han nå 1.5 timer bak gul trøye. Dette fordi han kom så langt bak på fjelletappene.

Om så cavendish skulle vinne resten av etappene nå, så har han fortsatt ikke sjangs til å vinne gul trøye. Så lenge hovedfeltet kommer inn sammen med sammenlagtlederene så får alle samme tid og cavendish er ikke sterk nok, og ikke prøver han å hente inn tid heller.

Edit: Konkret svar på spørsmålet ditt. Første etappen var tempo og der tapte han en del tid. Denne har han ikke klart å hente inn igjen på de to neste etappene hvor han vant. Hovedfeltet kom inn samlet.

Endret av Hille
Lenke til kommentar
Ja, men jeg tenkte på de tre første etappene (før fjellene) hvor Cavendish vant to av de tre første eller hva det var?

Ja, men Cancellara vant den individuelle prolog-tempoen rimelig greit, og de setter samme tid på alle som kommer inn med hovedfeltet, uansett om Cavendish vant, så fikk f.eks de rytterne som kom inn med hovedfeltet like etter målgang samme tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...