fishlake Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 En av diskene i et av RAID5-settene på serveren har fått seg en feil. Adaptec-kontrolleren (2810SA) har satt disken i "rebuilding"-status, og jeg lurer på hvor lenge jeg må vente. Det er 4 disker i settet, hver på 500 GB. Når maskinen hadde stått mellom 1 og 2 døgn gikk strømmen og var borte i 5 minutter, og nå har disken stått i gjenoppbygging i 3,5 døgn!! Er dette normalt eller kan jeg bare kjøpe ny disk og skifte ut den disken som feiler? Hvor lang tid må jeg regne med at gjenoppbyggingen tar? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Skjer denne gjennoppbyggingen i Dos (bios) miljø eller i Windows? Slike ting kan ta veldig lang tid. Om du er sikker på at en disk er gått fløyten, er det jo bare å skifte den for du må jo ta en rebuild etterpå om du kjøper en ny disk... Jeg hadde en rebuild på mitt sw raid-5 med 3 320GB disker og det tok 3 dager.... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Skjer denne gjennoppbyggingen i Dos (bios) miljø eller i Windows? Slike ting kan ta veldig lang tid. Om du er sikker på at en disk er gått fløyten, er det jo bare å skifte den for du må jo ta en rebuild etterpå om du kjøper en ny disk... Jeg hadde en rebuild på mitt sw raid-5 med 3 320GB disker og det tok 3 dager.... Det skjer i Windows. Fikk forresten svar fra Adaptec i dag. Spurte "Sales" siden "Support" skal ha penger for å svare på spørsmål ang. mitt gamle kort. :!: "Adaptec new lines of SATA/SAS RAID cards will rebuild 2-3 times faster then the 2810. A 500 GB drive would rebuild in approx 30 minutes or less." Det skulle tyde på at jeg ikke trenger å vente lenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 30 minutter høres greit ut med tanke på dedikert kontroller og at det skjer i windows. He he. Send inn spørsmål og hør hvor lang tid den 2810 kontolleren bruker..... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 30 minutter høres greit ut med tanke på dedikert kontroller og at det skjer i windows. He he. Send inn spørsmål og hør hvor lang tid den 2810 kontolleren bruker..... Fikk jo svar på det indirekte (2-3 ganger lengre tid - dvs. 60-90 minutter). Det vil vise seg om det stemmer når jeg får den nye disken jeg har bestilt. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Offtopic: Ser du har 4 disker i raid 5, og jeg skal ha noe av det samme med 750gb disker.. Bruker den 1 eller 2 disker til paritet med 4 disker? Den bruker vel 1 med 3 disker, og 2 med 5 disker? :S Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Offtopic: Ser du har 4 disker i raid 5, og jeg skal ha noe av det samme med 750gb disker.. Bruker den 1 eller 2 disker til paritet med 4 disker? Den bruker vel 1 med 3 disker, og 2 med 5 disker? :S Raid 5 vil alltid bruke en disk til paritet mens Raid6 bruker to disker. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Tiden på rebuild avhenger av kontroller, disker og antall disker i raidet totalt. Mitt oppsett med 8x500GB brukte ca. 6 timer på å rebuilde over på hotspare med en 3ware 9500S-12 kontroller. Da feilet disken iløpet av natten, og kontrolleren satte igang dette automatisk... Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Min Adapetc 21610a bruker ca 3 døgn på å rebuilde. kjører Adaptec Storman på lokal pc mot server for å sjekke status, etc. Dette er dog en SATA-1 16 port controller, og har 3 raid på 5x500gb disker. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Offtopic: Ser du har 4 disker i raid 5, og jeg skal ha noe av det samme med 750gb disker.. Bruker den 1 eller 2 disker til paritet med 4 disker? Den bruker vel 1 med 3 disker, og 2 med 5 disker? :S Raid 5 sprer paritetsinfo på alle de andre diskene i settet. Det viste seg at de som svarte fra Adaptecs side ikke hadde helt peiling. Gjenoppbygging av RAID-sett tar lengre tid jo flere disker det er og jo større de er. I et sett med 4 disker må det leses en blokk fra hver av de 3 andre diskene i settet før én blokk kan skrives til disken som skal gjenoppbygges. Når det gjelder mitt problem funket det ikke med ny disk. Den havarerte disken kunne ikke gjenoppbygges. Adaptec Storage Manager (ASM) rapporterte at den gamle diskens status var "Rebuilding", mens raid-settet var "Failed". Jeg fikk omsider hjelp av support i USA, som ved hjelp av en gammel versjon av ASM fikk "trikset" til raid-settet slik at jeg fikk kopiert ut det aller, aller meste. Etter det var det bare å reklamere på den gamle disken, sette inn ny disk, lage nytt RAID-sett, for så å kopiere tilbake alt. Det tok et par dager, alt i alt. For hver diskkrasj blir backup-rutinene litt bedre. Endret 16. september 2008 av fishlake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå