Spirograf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg syns det er plagsomt at kameraet bruker blitsen til hjelp for å få fokusert når det står i auto (ja jeg vet, auto er fy-fy men veldig praktisk når det er point-and-shoot), er det noen måte å avhjelpe dette på? Man kan jo fokusere manuelt, men ofte er det ikke tid til det. Fins det hjelpelys eller andre ting som kan løse det? Evt. en større blits? Jeg er rimelig fersk med speilrefleks, så om jeg spør dumt så vil jeg gjerne vite det Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 på e500 kan du slå av hjelpeblitsingen under "af illuminator" på menyen. FL36 (http://olympus.no/consumer/dslr_fl-36.htm) har mindre sjenerende hjelpelys til autofokus. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Slenger meg på FL-36. Det finnes også Metz-blitzer som er litt større - men som også gir bedre oppladningstider (2 batterier i FL-36 mens Metz'ene og FL-50 har 4 batterier). FL-36 er litt treig til å lade på ny når man skyter med full eller nesten full effekt. Utover det - en fin-fin blitz. Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det er vel i grunnen ikke ett dumt spørsmål, men angående om "hjelpeblitsen" kan slås av så står i bruksanvisningen. Når det gjelder instilling så anbefaler jeg at du bruker P istedet for A. Da er fortsatt lukkertid/blender automatisk styrt, men du har mer kontroll på om du skal bruke blits eller ikke samt en del andre instillinger. Dessuten kan du bruke scrollehjulet til å endre lukkertid/blender iht motivvalg (denne funksjonen kalles Ps i bruksanvisningen) Det er samme meny ("AF ILLUMINATOR") hvor dette stilles på E-510. Jeg synes "hjelpeblitsen" ikke hjelper noe særlig, med unntak hvis det er nesten helt mørkt. Hjelpelyset på FL-36 består av en rød lysdiode og er mye mindre irriterende dersom det er personer en skal ta bilde av. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Takk for gode svar, og bruksanvisningen er jo et fint sted å starte... *host* Det er helst ved fotografering av personer i litt mørke rom og/eller på avstand at hjelpeblitsen er plagsom. Skal prøve tipsene her, og så får man se om det kanskje blir en FL-36 hvis jeg ikke får det til som jeg vil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 En FL-36 vil også hjelpe godt på fokusen uten at det trenger å blinke for å finne fokus. Det er forresten en glimrende blits til ditt bruk. Jeg har lekt litt med den, og det er en nett og kompakt enhet som er lett å ta med seg. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Takker for rådene, det ble en annen hverdag med kameraet i mørke omgivelser når jeg fikk på blitzen. Ble en FL-36R, selv om jeg med E-510 ikke får brukt "R"-en (etter det jeg har lest). Fikk også utnyttet kameraet på en helt annen måte i dagslys med hjulet på "P", satte også S-AF+MF slik at jeg kan justere fokus manuelt hvis jeg ønsker det. Ble noen fine bilder i dag av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå