Gå til innhold

Raid eller ekstern harddisk som backup?

Anbefalte innlegg

Jeg funderer over backup muligheter, og har kommet fram til enten setter jeg opp raid eller bruke ekstern harddisk. Med raid vil det være slik at hvis den ene harddisken streiker så lever fortsatt den andre "parten" med dataen intakt.

Eller jeg kan få tak i en ekstern harddisk som bare brukes når den skal ta backup. Slik at den brukes minimalt og slitasje og lignende holdes til et minimum.

Hvilken løsning er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstern disk er sikrest i så måte. Du må huske på at det er flere faktorer enn mekanisk svikt som hører med i bildet. Får du et ødeleggende virus hjelper det fint lite med aktiv speiling. Ved lynnedslag eller feil på strømforsyning vil spenningspulser kunne ta knekken på begge diskene. Brann og tyveri likeså. Hvis dataene dine har høy affeksjonsverdi bør du ta backup på to eksterne disker, hvor nr 2 legges på et sikkert sted, som f.eks i bankboks.

I disse dager hvor lagringsplass koster en slikk og ingenting, og mer og mer av livene våre blir gjenstand for digital lagring, er det meningsløst å ta lett på dette med backup. Dessverre er det de færreste som forstår dette før det er for sent. Bra du har startet tankeprosessen rundt det å ta noen grep!

Endret av KAS
Lenke til kommentar

For og si det enkelt: Noe av det første du blir lært om RAID, er at RAID 1 IKKE er backup. Det er bare en failsafe, slik at om en disk skulle bli skadet, så kan et kritisk system fortsatt fungere.

Så en ekstern harddisk er helt klart det beste.

Kanskje du og en nabo kan bli enige om ett sammarbeide, der dere kjper hver deres eksterne harddisk, tar backup 1 gang i uka, og i mellomtiden har harddisken liggende hos naboen.

Da er du også sikkra om huset skulle brenne ned el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...