DrRogn Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hei Jeg sitter her med et digitalt videokamera jeg kjøpte i 2002-2003. Det heter Canon ZR70MC (kjøpte det i USA) - link. Jeg vurderer sterkt å kjøpe Canon HF100, men jeg lurer på et par ting: 1 - kameraet jeg har nå er DV, kan jeg bruke disse filmene (som jeg har tatt opp med ZR70MC) i det nye kameraet (dersom jeg velger et annet enn Canon HF10, et som har DV)? 2 - hvor mye bedre er bildekvaliteten i forhold til disse eldre modellene? er det verdt å bruke 6000+ kroner når jeg allerede har et kamera? 3 - er virkelig AVCHD-formatet så forferdelig tregt? Hvis jeg tar opp 5 minutt med video, som jeg ikke skal redigere (bare legge det inn på pcen og lage en avi-fil), hvor lang tid tar det fra jeg har tatt opp til jeg har det på pcen? Tusen takk for all hjelp. Endret 18. august 2008 av DrRogn Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Med Canon HV30 skal du kunne spille av dine gamle mini-dv-kassetter, samt gjøre opptak i både DV og HDV. HDV skal være lettere å redigere enn AVCHD da det ikke er så komprimert, samt at det gir like godt eller bedre resultat. Vil tro du merker stor forskjell mellom HV30 og ditt gamle kamera, også om du gjør opptak i dv. HDV skal du kunne redigere med prossessorer ned til 2GHz, mens med AVCHD bør du minst ha 3GHz++. Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Med Canon HV30 skal du kunne spille av dine gamle mini-dv-kassetter, samt gjøre opptak i både DV og HDV. HDV skal være lettere å redigere enn AVCHD da det ikke er så komprimert, samt at det gir like godt eller bedre resultat. Vil tro du merker stor forskjell mellom HV30 og ditt gamle kamera, også om du gjør opptak i dv. HDV skal du kunne redigere med prossessorer ned til 2GHz, mens med AVCHD bør du minst ha 3GHz++. Takk for svar. Jeg blir litt rar i hodet av å lese alle fora og diverse tester på nettet (holder meg til nogen lunde seriøse nettsider). Hvor ille er egentlig AVCHD å jobbe med? Jeg heller mot HV30, som du nevner. Har en pc med Dual core 2,2GHz og 2gb minne. Kanskje i minste laget. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Kan referere til en annen side: Ser at produktsjefen hos Pinnacle anbefaler en Intel QX6850 som minimum for AVCHD redigering i Pinnacle Studio 12. Den prosessoren koster over 6000,- kroner. Jeg mener derfor at det liksågodt bare er å vente ett år for å oppgradere, om man ikke har masse penger da... Har ikke prøvd å redigere AVCHD selv, men hører over at at det er vanvittig tungt. Har selv Magix Movie Edit Pro 11+, og her anbefaler de 2Ghz prossessor og 1Gb RAM som et minimum for å redigere HDV, men for å redigere DV, kreves kun 700MHz prossessor og 500Mb RAM. Skjønner at det er fristende med et minnekort-kamera, men vil nok påstå at HV30 er mye mer fleksibelt da det kan ta opp i både DV og HDV. Det er også masse ekstrautstyr å få tak i til det. Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 2Olav. Tror jeg er overbevist, ja. Bruker Pinnacle Studio og har god erfaring med redigering fra DV. Tror nok jeg får mest glede av HV30, så får jeg heller kjøpe meg noe annet om nye fem år :!: Takk for god hjelp! Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Er nok lettere å koble et minnekort-kamera til tv-en for å vise, hoppe til neste innslag osv, men det stopper ved redigeringen.Med HV30 kan du ta opp i HDV, og overføre til pc i dv om man vil, hvis du vil lagre kassetten og redigere HDV senere. Det begynner å bli en overkommelig pris på Blueray nå, så om man vil brenne blueray-dvd, koster vel en slik brenner til pc ca kr.1500,- og en 15Gb plate ca kr.120,-, men prisene her vil sikkert synke betraktelig snart. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har Canon HV-20 og med en AMD 5800X2 (to kjerne) prosessor samt 5 gb så var det nesten umulig å redigere da det hakket som bare det når jeg scrollet på tidslinjen (PProCS3). Kjøpte meg en AMD Q9950 (firekjerners) til ca 1700,- og nå er det null problem, så 4 kjerners er nesten minimum for HD redigering. AVCHD krever enda mer da det er et mer komprimert format og dermed tyndre for maskinen å dekomprimere når du redigerer. Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har Canon HV-20 og med en AMD 5800X2 (to kjerne) prosessor samt 5 gb så var det nesten umulig å redigere da det hakket som bare det når jeg scrollet på tidslinjen (PProCS3). Kjøpte meg en AMD Q9950 (firekjerners) til ca 1700,- og nå er det null problem, så 4 kjerners er nesten minimum for HD redigering. AVCHD krever enda mer da det er et mer komprimert format og dermed tyndre for maskinen å dekomprimere når du redigerer. Takk for nyttig info. Jeg tror nok pcen min ikke er i nærheten av å kunne bryne seg på AVCHD. Jeg har en tokjerne med 2,2GHz og 2Gb RAM. Har ingen planer om å koste på den noe ekstra. Bruker den mest til fotofikling og kameraet blir bare en morsom tilleggsting (skal ikke lage seriøse videoproduksjoner). Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har Canon HV-20 og med en AMD 5800X2 (to kjerne) prosessor samt 5 gb så var det nesten umulig å redigere da det hakket som bare det når jeg scrollet på tidslinjen (PProCS3). Kjøpte meg en AMD Q9950 (firekjerners) til ca 1700,- og nå er det null problem, så 4 kjerners er nesten minimum for HD redigering. AVCHD krever enda mer da det er et mer komprimert format og dermed tyndre for maskinen å dekomprimere når du redigerer. Takk for nyttig info. Jeg tror nok pcen min ikke er i nærheten av å kunne bryne seg på AVCHD. Jeg har en tokjerne med 2,2GHz og 2Gb RAM. Har ingen planer om å koste på den noe ekstra. Bruker den mest til fotofikling og kameraet blir bare en morsom tilleggsting (skal ikke lage seriøse videoproduksjoner). Min AMD 3500 m/ 2GB RAM har ingen problem med å redigere mpeg2, HDV. Det tar tid å kode om til f.eks. DVD etter redigering, men det kan PCen ordne selv på natta. Bruker Vegas Pro 8. Det lønner seg å importere til PC som HDV, da kan man zoome digitalt under redigering uten at det går utover DVD kvaliteten. Har man ikke Blue-Ray, kan man lagre HD tilbake på Mini-DV, og vise på TV gjennom videokameraet. Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Min AMD 3500 m/ 2GB RAM har ingen problem med å redigere mpeg2, HDV. Det tar tid å kode om til f.eks. DVD etter redigering, men det kan PCen ordne selv på natta. Bruker Vegas Pro 8.Det lønner seg å importere til PC som HDV, da kan man zoome digitalt under redigering uten at det går utover DVD kvaliteten. Har man ikke Blue-Ray, kan man lagre HD tilbake på Mini-DV, og vise på TV gjennom videokameraet. Hei! Tusen takk. Det hjelper endel. Jeg kjøpte meg HV30 nå i helgen. Skal testen den ut i uka som kommer og se om pcen min klarer seg greit. Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe av redigeringsprogram, men jeg tror nok det blir Vegas Pro 8. Skriver en oppdatering ang. erfaringene med kameraet når jeg får prøvd det ut. Tusen takk for god hjelp av dere på forumet! Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Min AMD 3500 m/ 2GB RAM har ingen problem med å redigere mpeg2, HDV. Det tar tid å kode om til f.eks. DVD etter redigering, men det kan PCen ordne selv på natta. Bruker Vegas Pro 8.Det lønner seg å importere til PC som HDV, da kan man zoome digitalt under redigering uten at det går utover DVD kvaliteten. Har man ikke Blue-Ray, kan man lagre HD tilbake på Mini-DV, og vise på TV gjennom videokameraet. Hei! Tusen takk. Det hjelper endel. Jeg kjøpte meg HV30 nå i helgen. Skal testen den ut i uka som kommer og se om pcen min klarer seg greit. Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe av redigeringsprogram, men jeg tror nok det blir Vegas Pro 8. Skriver en oppdatering ang. erfaringene med kameraet når jeg får prøvd det ut. Tusen takk for god hjelp av dere på forumet! HV20/30 forum: www.hv20.com Pro 8 forum: http://forums.creativecow.net/forum/sonyvegas 30dager free trial Pro 8: http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/vegaspro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå