ampersand Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg er litt fersk i fotografering, men har med kameraet mitt idag prøvd å ta bilder av ting i bevegelse. Brukte instilling M for manuell hvor jeg selv bestemmer iso, shutterspeed osv, men jeg får ikke ting til å liksom "fryse". Hva er det jeg gjør galt ? Lys er det nok av. takk for at du leste Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Bruk så kort lukkertid som mulig. Les om lukkertid her. Lenke til kommentar
ampersand Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 takk. Jeg har skjønnt såpass at lukkertiden bør være kjapp, men jeg synes likevell bildene blir uklare selv om tingene ikke alltid beveger seg særlig skarpt. Er det noe annet jeg bør sjekke i tillegg ? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sleng opp et bilde da vel så kan vi se om det er bevegelsesuskarphet eller noe annet som er årsaken. Hvis lukkertiden er tilstrekkelig kort vil man kunne fryse nærmest hva det skal være. Lenke til kommentar
ampersand Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 her er et jeg tok nå av katten ISO:1600 Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/10 Jeg fikk et undereksponert bilde så jeg stillte opp ISO fordi de andre to ikke lot seg justere mer Lenke til kommentar
solaas Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) For kort lukkertid. Endret 18. august 2008 av solaas Lenke til kommentar
gormley Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Lukkertid 1/10 er ikke spesielt kjapt. Det er her katten er begravet. Sett kameraet på S i stedet, sett lukkertid til f.eks. 1/2000. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Om ingenting annet så får du øve deg på panorering 1/10 er veldig lav lukkertid. Prøv 1/60 eller høyere. Prøv blenderen på 4, eller prøv med blits. Bruker du blits kan du lett kjøre lukkertiden opp til 1/80 i alle fall. Lenke til kommentar
ampersand Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) mulig det var for lite lys på dette forsøket. Mer kjappere lukkertid ville det blitt lite lys, mens f verdien gikk ikke lenger ned enn f/4.5. Jeg får vel bare øve litt til mens jeg snurrer rundt i kontorstolen Takk for svarene Endret 18. august 2008 av ampersand Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Blitsen blinker veldig raskt (1/5000-50000sek), og vil fryse bevegelser helt utmerket. Problemet med blitsen på kameraet er imidlertid at en liten lyskilde plassert i nesten samme vinkel som objektivet vil gi et ufattelig lite flatterende/behagelig lys, både med tanke på retning og mykhet. God blitsbelysning får en ved å sende lyset via en stor, jevn og gjerne hvit flate (taket eller en vegg?) noe du kan eksperimentere med ved å holde aluminiumsfolie eller hvitt papir foran blitslampen for å speile lyset i ønsket retning, eller ved å bruke en ekstern blits med softboks eller paraply. Siden dette blir totalt feil for lekebilder av katten inne, er mer lyssterkt objektiv (lavere f-tall) veien å gå hvis du vil ha mer fleksibilitet ift lukkertid. Lenke til kommentar
andersno Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hva er det jeg gjør galt ? Lys er det nok av. Innendørs vil man vel sjelden si at det er nok lys. Det kan virke veldig lyst for deg, men for kameraet er det ikke det. 1/10 i lukkertid skaper uskarphet både pga at katten beveger seg for mye i løpet av det tidels sekundet og at du ikke klarer å holde kameraet stille nok ved så lang lukkertid. Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Her ble det vanskelig å forstå hva den enkelte mener med lukkertider. Høy, lav, kort, lang, kjapp, rask ! Lukkertiden er enten lang (feks. 1/5s) eller kort/rask (feks. 1/4000s). Lav og høy lukkertid kan tolkes begge veier. Mtp blits. Det er bedre å få skarpe bilder med blits enn mislykkede/uskarpe uten. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bruke blits ved fotografering av en katt ! Det eneste måtte være hvis katten synes det er svært ubehagelig. Alternativet er dyr/lyssterk optikk. Den blir fort dyr da det er greit med en del tele ved fotografering av dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå