Gå til innhold

Ting i bevegelse. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg er litt fersk i fotografering, men har med kameraet mitt idag prøvd å ta bilder av ting i bevegelse. Brukte instilling M for manuell hvor jeg selv bestemmer iso, shutterspeed osv, men jeg får ikke ting til å liksom "fryse". Hva er det jeg gjør galt ? Lys er det nok av.

takk for at du leste :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig det var for lite lys på dette forsøket. Mer kjappere lukkertid ville det blitt lite lys, mens f verdien gikk ikke lenger ned enn f/4.5. Jeg får vel bare øve litt til mens jeg snurrer rundt i kontorstolen :)

Takk for svarene

Endret av ampersand
Lenke til kommentar

Blitsen blinker veldig raskt (1/5000-50000sek), og vil fryse bevegelser helt utmerket. Problemet med blitsen på kameraet er imidlertid at en liten lyskilde plassert i nesten samme vinkel som objektivet vil gi et ufattelig lite flatterende/behagelig lys, både med tanke på retning og mykhet. God blitsbelysning får en ved å sende lyset via en stor, jevn og gjerne hvit flate (taket eller en vegg?) noe du kan eksperimentere med ved å holde aluminiumsfolie eller hvitt papir foran blitslampen for å speile lyset i ønsket retning, eller ved å bruke en ekstern blits med softboks eller paraply.

Siden dette blir totalt feil for lekebilder av katten inne, er mer lyssterkt objektiv (lavere f-tall) veien å gå hvis du vil ha mer fleksibilitet ift lukkertid.

Lenke til kommentar
Hva er det jeg gjør galt ? Lys er det nok av.

Innendørs vil man vel sjelden si at det er nok lys. Det kan virke veldig lyst for deg, men for kameraet er det ikke det. 1/10 i lukkertid skaper uskarphet både pga at katten beveger seg for mye i løpet av det tidels sekundet og at du ikke klarer å holde kameraet stille nok ved så lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Her ble det vanskelig å forstå hva den enkelte mener med lukkertider. Høy, lav, kort, lang, kjapp, rask !

Lukkertiden er enten lang (feks. 1/5s) eller kort/rask (feks. 1/4000s). Lav og høy lukkertid kan tolkes begge veier.

Mtp blits. Det er bedre å få skarpe bilder med blits enn mislykkede/uskarpe uten. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bruke blits ved fotografering av en katt ! Det eneste måtte være hvis katten synes det er svært ubehagelig.

Alternativet er dyr/lyssterk optikk. Den blir fort dyr da det er greit med en del tele ved fotografering av dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...