Gå til innhold

Actions til buttons funker ikke

Anbefalte innlegg

Hei!

Har alltid hatt problemer med flash-buttons. Men etter å ha hatt en pause i en god stund, prøvde jeg på nytt. Denne gangen fikk jeg til å gjøre de om til buttons, altså at det skjer noe når jeg trykker på dem.

MEN, jeg har 3 buttons - btn1, btn2, btn3. Jeg har laget et actions script som sier at man skal gotoAndPlay("Xframe). Men når jeg feks trykker først på btn2, så går den til btn1 siden. Trykker jeg btn2 enda en gang til, går den til btn2 siden. Og helt til slutt når jeg trykker på hvilken som helst knapp den aller siste knappen så går flash til btn3 siden. HVORFOR? Er det noe _root.choose kode som jeg må legge til?

Et kjapt spørsmål, må jeg skrive stop(); på hver frame som jeg skal spille av? Slik jeg har det nå så har jeg skreve stop(); i actions layer på hver eneste frame. -_-

Er litt irritert og sliten, så ble litt tullete. Skriv viss du ikke fatter noe.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om jeg forsto deg rett..

Jeg bruker vanligvis labels, så hennviser jeg mine button til de. Det jeg da gjør er å sette en stop komando på siste framen på hvert label. Det Flash da gjør er at de spiller hele labelen fra den framen de starter, og så stopper den på siste framen. Når jeg da trykker på en annen knapp spiller flash av fra en annen lable, og stopper ved min stop komando.

Håper det hjalp

MVH

Gunnstein

Lenke til kommentar

Ja, fatter det. Har gjort det også, men det som skjer er at viss jeg trykker en knapp, så går den automatisk til første side -> trykker jeg en gang til går den til andre side. Samme skjer viss jeg trykker feks på knapp 3 først(da går siden til side1), og så trykker knapp 1(da går siden til side2).

Knapp 3 skal liksom føre til side3 viss du forstår.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg veit ikke om jeg forstod, men:

Om du legger actions på selve knappen (ved å trykke en gang på den) er koden:

on (release) {
_root.gotoAndPlay(frame);
}

Om du legger actions i en keyframe er koden:

btn1.onRelease = function() {
_root.gotoAndPlay(frame);
}

Husk at om du gjør det på denne måten må du gi knappen din ett instance name.

ScreenshotDer hvor det er skrevet mcRect. Det er dette navnet du må bruke i actions-scripte ditt.

Svarte dette på spørsmålet ditt eller missforstod jeg helt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...