snillekim Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Jeg har et litt over et år gammel stasjonær pc, som brøt sammen. Den var kjøpt på Komplett.no, og jeg fikk da også rma-nummer som jeg brukte til returen. Det var snakk om godkjent retur. Maskinen ble mottatt hos de den 27 juni. Da det tok rundt 4 uker, så ringte jeg dem for å høre hvordan det går med maskinen. De sjekekt da med verkstedets status, og fortalte meg at maskinen ville sansynlig bli ferdig fikset og returnert uka etterpå. Uka etterpå ringte jeg dem igjen, og han ga meg telefonnummer og ordrenr til verkstedet så jeg kunne få status og info selv. Så jeg ringte da verkstedet og fikk beskjed om at de ikke hadde begynt reparasjon eller bestilt deler, for at de ikke har fått noen reklamasjonsbrev fra Komplett. De hadde kun sendt privoverslag. Og dette hadde de brukt 5 uker på. Jeg ringte da igjen Komplett, og han skulle sjekke det opp og ringe meg tilbake. Det skjedde jo ikke. Jeg har nå prøvd å ringe flere ganger, og de hadde ingen svar å gi meg, bortsett fra at de skulle ringe meg opp når de fant ut mer. Det skjedde heller aldri. Før helga så ba jeg dem om å ordne opp straks, ellers vil jeg heve kjøpet. På fredag som var, så skrev jeg en epost om at jeg ønsket å heve kjøpet pga for lange ventetid. Og jeg fikk da svar om at Komplett hadde fått levert den til Infocare den 08.07, og at de forventer at maskinen blir ferdig til fredag. Dette er en status om selvsagt blir forlenget hver gang. De skrev også at de mener at dette er innenfor rimelighetens grenser. At de brukte nesten to uker på å sende den til Infocare er ikke mitt problem. Nå til fredag som de forventer at maskinen blir ferdig, så vil det gå 2 mnd etter at Komplett mottok maskinen. Selvsagt så vil det gå minst en uka ekstra pga sending til komplett og de må sende til meg. Og statusdatoen vil også mest sansynlig få ny dato. Det skjer jo hver gang. Men skal jeg som kunde godta at de har hatt maskinen i straks 2 mnd, og jeg må vente enda lenger på maskinen? Jeg mener at jeg har krav på heving av kjøpet ifølge FKL § 30: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" Forbrukerrådet har også sagt at reperasjon skal skje innen 6 uker. Men de har ingen dømmende kraft. Jeg ønsker rett å slett å heve kjøpet. For det første så har jeg fått null tilbakemeldinger fra Komplett om saken. Og når jeg kontakter dem, så forteller de meg at maskinen er på reperasjon og blir sansynlig ferdig etter 4 uker. Og de hadde ikke bestillt deler eller fått klarsignal av Komplett engang. Og jeg fikk aldri noen gode svar fra suporten til Komplett, utennom at de skulle ringe meg opp igjen. Noe de aldri gjorde. Jeg begynner å bli lei av tullet dems. Og de har ikke tilbudt meg noen løsning i hele tatt. Hva syns dere? Har jeg krav på heving eller ikke? Endret 7. januar 2009 av snillekim Lenke til kommentar
Nausicaa Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hallo! Leste nettop litt på forbrukerkjøpsloven for å se hva jeg fann ut. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Her står det jo at du innen "rimelig tid" skal få rettet på feilen - og dette er jo et temmelig løst begrep... Men i samme paragraf står også " Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Her vil jeg da i tilfelle tolke det som at 2 mnd uten pc er temmelig... kritisk Men det kommer jo også litt an på. Og når det kommer til heving har du jo også § 31-32 å tenke på " 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. " Her mener iafall jeg at du kan kreve enten heving eller en midlertidlig vare - om problemet faktisk ikke blir løst innen fredag. Men nå er ikke jeg noen jurist, så helt kontroll har jeg ikke, men om du sender noen løse referanser til komplett tror jeg i det minste at du vil kunne få noen svar. Alle disse paragrafene er fra forbrukerkjøpsloven - håper det gir deg noe hjelp... Kanskje noen med litt mer jus på baken kan svare etterhvert og? -mvh Christopher Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Jeg syntes ihvertfall at 2 mnd er lenger enn hva en kunde skal kunne vente, når det står i forbrukerkjøpsloven at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Jeg leste også på nettet tidligere at en kunde ikke skal vente mer enn 6 uker. Er det bare jeg som syntes at to mnd er for lenge? Jeg prøvde å ringe Komplett i dag etter jobb. Jobber til kl 16. Og ringte før 16:30. Da fortalte kompletts svarer at de har nå stengt, og at åpningstiden er til kl 17:00. Enten så har blokkert mitt nr, eller så kan de muligiens ikke klokka? På komplett.no Så står det også at åpningstiden er til kl 17. Sommertid er til kl 16. Men den perioden er nå over. Det burde nok vært litt bedre utfylte plikter og rettigheter på FKL. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg har et litt over et år gammel stasjonær pc, som brøt sammen. Den var kjøpt på Komplett.no, og jeg fikk da også rma-nummer som jeg brukte til returen. Det var snakk om godkjent retur. Maskinen ble mottatt hos de den 27 juni. Da det tok rundt 4 uker, så ringte jeg dem for å høre hvordan det går med maskinen. De sjekekt da med verkstedets status, og fortalte meg at maskinen ville sansynlig bli ferdig fikset og returnert uka etterpå. Uka etterpå ringte jeg dem igjen, og han ga meg telefonnummer og ordrenr til verkstedet så jeg kunne få status og info selv. Så jeg ringte da verkstedet og fikk beskjed om at de ikke hadde begynt reparasjon eller bestilt deler, for at de ikke har fått noen reklamasjonsbrev fra Komplett. De hadde kun sendt privoverslag. Og dette hadde de brukt 5 uker på. Jeg ringte da igjen Komplett, og han skulle sjekke det opp og ringe meg tilbake. Det skjedde jo ikke. Jeg har nå prøvd å ringe flere ganger, og de hadde ingen svar å gi meg, bortsett fra at de skulle ringe meg opp når de fant ut mer. Det skjedde heller aldri. Før helga så ba jeg dem om å ordne opp straks, ellers vil jeg heve kjøpet. På fredag som var, så skrev jeg en epost om at jeg ønsket å heve kjøpet pga for lange ventetid. Og jeg fikk da svar om at Komplett hadde fått levert den til Infocare den 08.07, og at de forventer at maskinen blir ferdig til fredag. Dette er en status om selvsagt blir forlenget hver gang. De skrev også at de mener at dette er innenfor rimelighetens grenser. At de brukte nesten to uker på å sende den til Infocare er ikke mitt problem. Nå til fredag som de forventer at maskinen blir ferdig, så vil det gå 2 mnd etter at Komplett mottok maskinen. Selvsagt så vil det gå minst en uka ekstra pga sending til komplett og de må sende til meg. Og statusdatoen vil også mest sansynlig få ny dato. Det skjer jo hver gang. Men skal jeg som kunde godta at de har hatt maskinen i straks 2 mnd, og jeg må vente enda lenger på maskinen? Jeg mener at jeg har krav på heving av kjøpet ifølge FKL § 30: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" Forbrukerrådet har også sagt at reperasjon skal skje innen 6 uker. Men de har ingen dømmende kraft. Jeg ønsker rett å slett å heve kjøpet. For det første så har jeg fått null tilbakemeldinger fra Komplett om saken. Og når jeg kontakter dem, så forteller de meg at maskinen er på reperasjon og blir sansynlig ferdig etter 4 uker. Og de hadde ikke bestillt deler eller fått klarsignal av Komplett engang. Og jeg fikk aldri noen gode svar fra suporten til Komplett, utennom at de skulle ringe meg opp igjen. Noe de aldri gjorde. Jeg begynner å bli lei av tullet dems. Og de har ikke tilbudt meg noen løsning i hele tatt. Hva syns dere? Har jeg krav på heving eller ikke? Hei, om du har krav på ombytte eller ikke skal jeg ikke si bastant, men det som er retningsgivende i forhold til garanti / reklamasjonsreparasjon er normal service tid 3-4 uker. At den nå strekker seg over 8 uker uten løsning vil jeg si er over rimelig tid for service. Så kan man se på hva slags type service du har fått fra selger. Virker som om det er trenering av tid, somling, lovnader som ikke blir holdt osv... Dette har egentlig ikke noe å si på ditt krav til ombytte / heving av kjøp, men er temmelig utslagsgivende for om du senere ønsker å bruke samme sted neste gang du skal bruke penger på en datamaskin eller andre ting. Har du fått låneprodukt du kan bruke i mellomtiden? Du har faktisk krav på et låneprodukt hvis reparasjon av ditt produkt er ment å ta lenger tid en en uke. Jeg vil anbefale deg å forfatte en skriv der du tar opp disse tingene og at du ønsker heving av kjøp. Vis til at du evnt. ikke har fått låneprodukt og at du faktisk føler du har fått slett service og oppfølging. Hvis selger er sitt ansvar bevisst bør han kunne klare å komme til minnelig løsning for deg rimelig kjapt. Komplett er et ganske stort foretak, det burde kun stå på viljen til løsning fra deres side :-) Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Jeg har ikke fått noen låneprodukt nei. Så det måtte jeg klare meg uten. De ville ikke tilby ombytte, men de skulle sjekke opp saken og ringe meg tilbake. Det lovte de meg flere ganger. Men de ringte selgsagt aldri tilbake. Og når jeg rintge til dem igjen, så fikk jeg bare samme svar igjen, at de må sjekke saken og ringe tilbake. Mye av grunnen for at det har tatt lang tid er at de brukte nesten 2 uker på å sende varen til Infocare, og at de glemte å sende med reklamasjonsbrev til Infocare. Derfor ble maskinen kun liggende for å støve ned. Men dette skal ikke gå ut over kunden. Om de gjør feil. så syntes jeg at det får de stå for selv. Så lenge Komplett kommer til å ordne opp i dette, så ser jeg ikke bort ifra at jeg vil velge de igjen til en senere anlening. For f.eks andre selskaper ordner ikke opp i hele tatt. Men selvsagt om de ikke kommer til å ordne opp i dette, og levere maskinen ferdig fikset tilbake langt etter 2 mnd, så påstå at jeg ikke har krav på noe mer, så kommer jeg ikke til å bruke de igjen. Jeg håper at det løser seg snart ihverfall. Jeg skrev at jeg ønsker å heve kjøpet pga: - Lang ventetid. 2 mnd er over forventet tid. - De ringer ikke tilbake, etter at de har sagt at de skal gjøre det. - De har ikke tilbytt meg noen ting, og ønsker ingen løsning. Det eneste de faktisk har tilbydt meg, er å få igjen maskinen ferdig fikset, når den en dag blir ferdig. Men det blir uansett godt over 2 mnd. Har ikke de en avdelingsleder som kan kontaktes for å komme med klage? Jeg kommer heller ingen vei når de står på sitt, og jeg sitter her og må vente forgeves, uten engang å fått en eneste beklagelse ifra de. Vet noen her om de stenger telefonen en time før tiden? Eller om de har blokkert mitt nr? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Etter så lang servicetid og manglende oppfølgning fra selger vil jeg anbefale deg å gå for heving av kjøpet noe du har krav på. Last ned Forbrukerrådets klageskjema her: http://forbrukerportalen.no/klageveileders..._forbrukerradet Kryss kun av for at du ønker heving og renter. Under "annet" kan du skrive at du kun ønsker renter dersom selger krever å trekke fra for nytteverdi. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Etter så lang servicetid og manglende oppfølgning fra selger vil jeg anbefale deg å gå for heving av kjøpet noe du har krav på. Last ned Forbrukerrådets klageskjema her: http://forbrukerportalen.no/klageveileders..._forbrukerradet Kryss kun av for at du ønker heving og renter. Under "annet" kan du skrive at du kun ønsker renter dersom selger krever å trekke fra for nytteverdi. Takker for svar til dere alle tre. Jeg har nå sendt klageskjemaet til Fobrukerrådet, og sendte en kopi til Komplett. Jeg kommer med oppdatering så fort noe skjer. Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva som kan regnes som "rimelig tid" blir det ofte noe uriktig å sette noen "fastsatt" tid på, dette går som oftest etter markedsstandarder og det er åpenrom for at man skal ta noe hensyn til "ufivillige" servicedager. Eksmpelvis kan selger være avhengig av å få produktet reparert/diagnosert hos andre med kompetanse/utstyr til å gjøre jobben. Eventuelt vil man eksmpelvis på NOEN produkter kunne forvente at riktige reservedeler må fremskaffes. Det er skjeldent serviceverkstedene har mulighet til å ha reservedeler for reklamasjon på lager. MEN det skal selvfølgelig også tas hensyn til økonomiske faktorer som gjenstandens verdi, gjenstandens verdi i forhold til SELGER er vel så viktig. Med dette mener jeg tolkninger som går under odelstingsproposjonen #44 fjr Lov om forbrukerkjøp og direkte i lovverket eks §29,1 som lyder: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren." Med dette skal det tas spessielt hensyn til gjenstandens verdi og ikke minst hva slags stand produktet vil være i etter at det er reparert. Det vil eksemelvis være urimelig å kreve en ny PC dersom en tast har løsnet grunnet at prisdifferansen på på å faktisk gi ut en ny maskin er så sinnsykt mye høyere en å reparere maskinen. Det vil derfor ikke med mindre det foreligger "særskilte grunnlag" være mulig å kreve penger tilbake. Grunnlag for heving vil man da først kunne kreve ved såkalt "3 gangs service", altså når maskinen har vært på verksted/avhjelpsforsøkt 2 ganger. MEN ikke missforstå; Dersom en service tar så lang tid at det overstiger det man kan kalle markedets snitt-tid (som på en PC ofte ligger på rundt 14 arbeidsdager) så hersker det liten tvil om at det med god samvittighet vil kunne kalles urimelig. 6 uker ER alt for lang tid. De fleste leverandører og fabrikanter har ofte avtaler iht. reknisk retur eller kreditt for lang servicetid, bla. for å kunne løse slike saker som dette uten at selger skal måtte tape på det. Det er viktig å huske på at dersom du har grunnlag for heving av et forbrukerkjøp så fremt selger har fremstått som "uansvarlige" eller ikke gjort det som kunne gjøres med tanke på å avvikle saken tidliger så har du absolutt krav på å heve kjøpet. Dette betyr at kjøpsavtalen brytes grunnet missligholdelse fra selgers side. Du bør derfor mulighet til å avvikle saken slik du selv ønsker; ny pc, tilgodelapp, penger tilbake... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Men Komplett mener at dette er innenfor "rimelig tid". Dette skyldes de på pga at verkstedet Infocare fikk maskinen 11 dager senere etter at Komplett hadde mottatt den. Det skal liksom være min feil at Komplett bruker 11 dager på å sende en maskin. Og den andre grunnen for at det har tatt lang tid, er jo at Komplett glemte å sende med papirer til Infocare om reklamasjon. Derfor gikk det 1 mnd for bare å sjekke prisen på å fikse maskinen. Komplett har ikke hatt kontroll over oppdraget i hele tatt, og hver gang jeg har ringt, så fikk jeg beskjed om at de skulle sjekke det opp og ringe meg tilbake senere på dagen. Det skjedde aldri. Bare det er faktisk et brudd på en muntlig avtale. Er jeg virkelig urimelig for at jeg syntes 2 mnd er for lenge? Det er fakitsk dumt at ikke lovverket også gir tid på hvor lenge rimelig tid er. Men jeg mener at 2 mnd er altfor lenge. Selvsagt blir heving av kjøpet et tap for Komplett. Men det blir også et kjempetap for meg å være uten maskinen 2 mnd uten låne-pc eller erstatningsvare. Hvor lang tid bruker Forbrukerrådet til å vurdere/behandle saken? Noen som vet? Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Men Komplett mener at dette er innenfor "rimelig tid". Dette skyldes de på pga at verkstedet Infocare fikk maskinen 11 dager senere etter at Komplett hadde mottatt den. Det skal liksom være min feil at Komplett bruker 11 dager på å sende en maskin. Og den andre grunnen for at det har tatt lang tid, er jo at Komplett glemte å sende med papirer til Infocare om reklamasjon. Derfor gikk det 1 mnd for bare å sjekke prisen på å fikse maskinen. Komplett har ikke hatt kontroll over oppdraget i hele tatt, og hver gang jeg har ringt, så fikk jeg beskjed om at de skulle sjekke det opp og ringe meg tilbake senere på dagen. Det skjedde aldri. Bare det er faktisk et brudd på en muntlig avtale. Er jeg virkelig urimelig for at jeg syntes 2 mnd er for lenge? Det er fakitsk dumt at ikke lovverket også gir tid på hvor lenge rimelig tid er. Men jeg mener at 2 mnd er altfor lenge. Selvsagt blir heving av kjøpet et tap for Komplett. Men det blir også et kjempetap for meg å være uten maskinen 2 mnd uten låne-pc eller erstatningsvare. Hvor lang tid bruker Forbrukerrådet til å vurdere/behandle saken? Noen som vet? For det første er det "normalt" at et serviceverksted mottar ting til service når det er UTENFOR GARANTITID, grunnen til dette er for at serviceverkstedene skal instrueres til å fremme det som en reklamasjonssak. Eksempelvis ved at det sendes med et reklamasjonsskjema. Dersom dette ikke blir gjort, så vil man automatisk få et PO (prisoverslag) på servicen. For det andre er det helt klart at det må regnes transporttid, men det er også her en klar grense på hva som er "rimelig", skulle meskinen måtte sendes til japan er det helt klart at man må "regne med" lenger transport en om maskinen skal (som i dette tilfellet) en forhåndsvis kort tur. Det er helt klart at bruker komplett mer en 2-3 dager en vei på denne så er det uten tvil urimelig transport-tid. Det at ikke selger fremmer reklamasjonen på riktig måte, er et rutinesvikt som uten tvil ikke er ditt problem. Dessuten er det ikke rettferdig å hevde at 11 dagers transport-tid en vei er "kundens ansvar". Med tanke på låneprodukt regulerers dette etter lov om forbrukerkjøp §30,3 som tilsier at du i utgangspunktet har krav på et låneprodukt dersom servicen er regnet til å ta mer en 7 kalenderdager, men kun om ditt behov stiller sterkere en kostnadene eller ulempene selger kunne blitt påført. Sitat: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Et lite eksempel er at du har et mye sterkere krav på å få lånt en vaskemaskin en eksempelvis en tørketrommel. Det vil utvilsomt være en større ulempe for deg å vaske klær i vasken en hva det er for deg å henge opp klær på et tørkestativ. Et problem som ofte oppstår rundt ferietidene er ofte det at det går ekstra tregt på verkstedene, kombinert med det at flere kunder reiser bort, og oppholder derfor lånemaskinen vesentlig lenger en servicetiden. Ved slike tilfeller blir det ofte for drøyt å kreve at butikken skal pakke opp nye maskiner for å oppfylle et slikt behov, men det er klart at dette betyr ikke at man kan bruke dette som unnskyldning for hvorfor du har vært uten maskin i 2 måneder. Du er i din fulle rett å kreve å få hevet kjøpet, det finnes ikke en eneste grunn til hvorfor det skal ta 8 uker å reparere en bærbar PC. Bare få hjulene igang, få avgårde en klage, i det minste gir det de en tredde part å måtte uttale seg til. Her burde du absolutt sette ned foten, for dette er seriøst uhyre uprofesjonellt. Det som trigger sinnet mitt mest er vel det at ut fra din forklaring virker det som at de skyver den lange transporttiden og den magnelede fremmingen av reklamasjon over på deg. Hvor lang tid de bruker på å få produktet til verksted er IKKE ditt problem, du må "regne med" et par dager transport, men dette er overhodet ikke "rimelig" transporttid. 3 uker er nokså "snitt", 4 uker er på grensen, 6 uker er totalt uholdbart. 8 uker er horribelt. Endret 21. august 2008 av Macromatix Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Takker for svar. Men hva skal jeg gjøre når Komplett ikke lytter til at jeg vil heve kjøpet da??? Jeg har sendt klageskjema til Forbrukerrådet, men det tar sikkert en stund føre jeg får svar derfra. Det eneste Komplett vil tilby meg, er å få maskinen tilbake når den er ferdig reparert. De fortalte forresten i siste epost jeg fikk i dag, at de forventer at jeg får maskinen igjen neste uke. Og at Infocare skal sende den direkte. Og de har ikke brydd seg om at jeg forteller at jeg vil heve kjøpet pga veldig lang ventetid. Fordelen med komplett er at de godtar reklamasjonen så man kan få fikset varen. Noe andre nettbutikker sliter med. Men å følge lovverket om at man har rett til å heve kjøpet, den regningen er de ikke villige til å ta. Så de følger lovverket halvveis ihvertfall. Men om jeg skulle få pakken neste uke, kan jeg da nekte å ta den imot? Jeg ønsker ikke å gjøre livet surt for noen. Men jeg har ikke blitt hørt i saken i hele tatt, og ventetid på over to måneder, det blir altfor lenge etter mitt syn. Det tar sikkert lenger tid føre jeg får svar fra forbrukerrådet og... Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Takker for svar. Men hva skal jeg gjøre når Komplett ikke lytter til at jeg vil heve kjøpet da???Jeg har sendt klageskjema til Forbrukerrådet, men det tar sikkert en stund føre jeg får svar derfra. Du har gjort det du kan gjøre i en slik situasjon. Det går fort to-tre uker før du får svar fra Forbrukerrådet. Så vil det gå ytterligere noen uker på at Komplett skal svare forbrukerrådet. Er Komplett like sta selv etter dette, så kan du be Forbrukerrådet ta saken inn for Forbrukertvistutvalget. Da går det fort enda et par måneder, men du får garantert medhold i heving av kjøp. Det eneste Komplett vil tilby meg, er å få maskinen tilbake når den er ferdig reparert. De fortalte forresten i siste epost jeg fikk i dag, at de forventer at jeg får maskinen igjen neste uke. Og at Infocare skal sende den direkte. Det er ikke godt nok. Du har fått altfor dårlig behandling i denne saken, og burde gjøre det til prinsipp at du hever kjøpet og aldri handler der igjen. Men om jeg skulle få pakken neste uke, kan jeg da nekte å ta den imot? Ja, du kan nekte i.o.m. at du er i en tvist med selger samt at saken er tatt inn for Forbrukerrådet. Jeg ønsker ikke å gjøre livet surt for noen. Men jeg har ikke blitt hørt i saken i hele tatt, og ventetid på over to måneder, det blir altfor lenge etter mitt syn. Du gjør så absolutt ikke livet surt for noen som ikke fortjener det. Personlig vil jeg mene at du har fått en veldig slett kundebehandling, og at du er i din fulle rett. Jobber selv med nettopp det samme, og jeg ville ha følt meg flau om du var min kunde. Endret 21. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Takker for svar. Men hva skal jeg gjøre når Komplett ikke lytter til at jeg vil heve kjøpet da???Jeg har sendt klageskjema til Forbrukerrådet, men det tar sikkert en stund føre jeg får svar derfra. Det eneste Komplett vil tilby meg, er å få maskinen tilbake når den er ferdig reparert. De fortalte forresten i siste epost jeg fikk i dag, at de forventer at jeg får maskinen igjen neste uke. Og at Infocare skal sende den direkte. Og de har ikke brydd seg om at jeg forteller at jeg vil heve kjøpet pga veldig lang ventetid. Fordelen med komplett er at de godtar reklamasjonen så man kan få fikset varen. Noe andre nettbutikker sliter med. Men å følge lovverket om at man har rett til å heve kjøpet, den regningen er de ikke villige til å ta. Så de følger lovverket halvveis ihvertfall. Men om jeg skulle få pakken neste uke, kan jeg da nekte å ta den imot? Jeg ønsker ikke å gjøre livet surt for noen. Men jeg har ikke blitt hørt i saken i hele tatt, og ventetid på over to måneder, det blir altfor lenge etter mitt syn. Det tar sikkert lenger tid føre jeg får svar fra forbrukerrådet og... Hadde de ikke ville tatt en reklamasjon ville det beint frem vært ulovelig. Sanheten er at ofte betyr det at butikken må ta hele maskinen i retur som de ikke får gjort stort med i ettertid uten å tape så det synger på det. Det er jo hovedsaken til hvorfor de ikke tar ansvar. Men hus på en viktig ting: De er store og tåler helt klrat å stå til ansvar for dette. Du venter på svar fra forbrukerrådet, mitt tips er å ikke godta å få maskinen tilbake reparert, gjør de oppmerksom på at du forventer en NY maskin (eller penger tilbake). Det er ingen tvil om at forbrukerrådet her vil gi deg med hold, skulle ikke det være nok; forbrukerombudet ville tvilsom sett på det annerledes. Så hold på krava her, du har KRAV på ny maskin eller pengene tilbake! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 En liten oppdatering: Jeg fikk i dag svar fra Forbrukerrådet om at klagers(jeg) krav om heving, se forbrukerkjøpsloven §32, tas til følge. De fant også sak fra FTU, og det har tidligere vært dom for dette. Så dette blir nok en smal sak å løse. Men jeg håper da at Komplett vil godta svaret fra Forbrukerrådet. Og hvor lang tid vil det ta å få pengene igjen? Jeg håper ikke det tar 2 måneder til. To måneder var visst ikke innenfor rimelig tid tid likevel Komplett. Men kan de ta dette opp igjen i FTU, om komplett ikke vil goda heving? Det var en dom fra før, Sak 2004/290 (FR sak RO/2003/1038) Lenke til kommentar
Klevenffs Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Jeg har nå ventet 2 måneder på å få tilbake en skjerm jeg sendte inn på reklamasjon hos datakjeden. Har purret flere ganger, de har levert vare videre til produsent xerox, men ikke fått et eneste svar på status derifra enda. Lureste jeg gjør å sende inn samme skjema, og da skal jeg få hevet kjøp? Endret 7. januar 2009 av Klevenffs Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg har nå ventet 2 måneder på å få tilbake en skjerm jeg sendte inn på reklamasjon hos datakjeden. Har purret flere ganger, de har levert vare videre til produsent xerox, men ikke fått et eneste svar på status derifra enda. Lureste jeg gjør å sende inn samme skjema, og da skal jeg få hevet kjøp? Forøvrig så ble denne saken min løst. Komplett godtok til slutt heving av kjøpet. Men de brukte faktsk to måneder til på å få overørt pengene. Har du fått låneskjerm? Hvis ikke, så kontakt Datakjeden og krev heving av kjøpet etter Forbrukerkjøpsloven. Om de ikke godtar det, så send klagebrev til Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Klevenffs Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Forøvrig så ble denne saken min løst. Komplett godtok til slutt heving av kjøpet. Men de brukte faktsk to måneder til på å få overørt pengene. Har du fått låneskjerm? Hvis ikke, så kontakt Datakjeden og krev heving av kjøpet etter Forbrukerkjøpsloven. Om de ikke godtar det, så send klagebrev til Forbrukerrådet. Takker for svar! Fikk ikke noe tilbud om låneskjerm, nå to måneder etter innlevering sa han at Lagersjefen var ikke inne, men når han ble frisk igjen skulle de sende meg en sms hvis det var sånn at jeg kunne få en låneskjerm. Dette har de aldri nevnt når jeg har kontaktet de tidligere. Skal jeg bare sende inn det skjemaet lenger opp på siden her da, hvis jeg går innom i morgen og de ikke vil heve kjøpet mitt? Endret 7. januar 2009 av Klevenffs Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Først og fremst bør du kreve heiving av kjøpet etter forbrukerkjøpsloven §32. Dette gjøres til selger skriftelig. Om du ikke får svar eller et negativt svar, så sender du klageskjemaet til forbrukerrådet. Bruk dette skjemaet: http://forbrukerportalen.no/klageskjema_forbrukerradet Skjemaet kan faktisk fylles ut på pc'en og printes ut, scannes og sendes til det lokale kontoret via epost. Du kan selvsagt også sende det via posten. Si ifra når du hører noe mer fra saken da. Lenke til kommentar
Klevenffs Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Har hverken printer eller skanner, men finner vel ei ordning. Jeg kan altså ikke gå ned dit å snakke med de å kreve kjøpet hevet? Må jeg sende kravet i posten? Upraktisk å vente på brev fra dem osv. Men får prøve det Ska si fra ja. Endret 7. januar 2009 av Klevenffs Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Du kan selvsagt sende epost. Det viktiste er at det skjer skriftelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå