yates56 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hei! Jeg har lyst til å prøve noe nytt med pc'en min. Har windows vista 32-bits 2 GB ram 2GHz. Dette er en laptop btw. Lurer da på om batteritiden vil bli noe bedre med Linux? Og hvordan det blir med trådløst nett. Jeg kommer til å bruke maskinen til en del redigering av film, surfing på nett og til skole arbeid. Takker for svar, er det noe mer dere vil vite så bare si ifra EDIT: Gå til de siste postene for å vite hva jeg trenger hjelp med. Endret 20. august 2008 av yates56 Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hvis du er ny til Linux vil jeg anbefale Ubuntu eller Linux Mint Veldig brukervennlige distroer og lette å bruke! Lenke til kommentar
mesha Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sjekk ut her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=985419&hl= Jeg har prøvd en del distroer, blant annet Ubuntu, PC Linux OS, gOS, og Linux Mint. Linux Mint er definitivt det beste jeg har prøvd når det kommer til "nybegynnerstadiet". Her kommer alt ferdgiinstalert, både codecs og flash støtte. Ellers syns jeg navigeringen minner meg litt om XP. gOS er ganske pent os. Har ikke prøvd det noe særlig men ska visst være rettet mot "nettbruk". Angående dine krav så er ikke skolebruk eller surfing noe problem. Jeg har aldri redigert noen filmer på Linux, men har hørt at Linux er ikke særlig bra på dette punktet. Det finnes sikkert programmer, men hvor god de er vet jeg ikke. Ellers vil jeg anbefale deg dualboot Xp vs Linux hvis du er absolutt avhengig av et redigeringsprogram som kun støttes i Windows. Hvordan det blir med det trådløse nettet er jo bare å teste ut. De fleste Linux distorer er Live-CD slik at du kan faktisk teste distroen uten å instalere det. Bare til å laste ned en distro, brenne så tester du. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hvis du er ny til Linux vil jeg anbefale Ubuntu eller Linux Mint Veldig brukervennlige distroer og lette å bruke! Men er noen av disse versjonene noe media brukervennelige? Hvis det skjøner hva jeg mener der? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Ellers vil jeg anbefale deg dualboot Xp vs Linux hvis du er absolutt avhengig av et redigeringsprogram som kun støttes i Windows. Hva mener du med dette? EDIT: Jeg har et redigerings program nå på vista, vil det fungere på linux? Og vet du om batteritiden på maskinen vil bli noe bedre/dårligere? Endret 18. august 2008 av yates56 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hvis alt av maskinvaren din er støttet kan det blir noe bedre. Hvis ikke alt er støttet blir sannsynligvis batterilevetiden betraktelig dårligere. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hvis alt av maskinvaren din er støttet kan det blir noe bedre. Hvis ikke alt er støttet blir sannsynligvis batterilevetiden betraktelig dårligere. Hva mener du med maskinvaren er støttet? Og vil det gå ann å "switche" over fra windows og linux når jeg vil, uten masse dritt og innstalering. Og hvis det er slik vil det være slik at det man lagrer på windows blir lagret bare på windows og det du lagrer på linux, bare blir lagrer på linux? Man liksom deler hardisken i 2 deler. En windows del og en Liux del. Går det ann? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Dualboot er at du kan velge å starte opp i Linux eller Windows i BIOS Ofte en partisjonert HDD eller om du har to stk tilgjengelig Og du kan få tilgang til filene på XP partisjonen din i Linux for de fleste distroer har god NTFS støtte (filsystemet i windows), mener det finnes programmer for windows som gir tilgang til EXT3 Endret 18. august 2008 av Ethernet Lenke til kommentar
mesha Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Ellers vil jeg anbefale deg dualboot Xp vs Linux hvis du er absolutt avhengig av et redigeringsprogram som kun støttes i Windows. Hva mener du med dette? EDIT: Jeg har et redigerings program nå på vista, vil det fungere på linux? Og vet du om batteritiden på maskinen vil bli noe bedre/dårligere? Dualboot: http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696 På HW sin side står det veldig godt forklart. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Så det er Linux Mint jeg burde gå for her? Noen nedlastnings side? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Takker! Og tusen takk for alle som har så tålmodige med meg og mine spm. og det kommer helt sikkert noen flere spm. :p Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hvilken versjon her skal jeg laste ned? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Main Edition Edit: Syns jeg da Endret 18. august 2008 av Ethernet Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Main Edition Edit: Syns jeg da Det var den det ble Lenke til kommentar
KeYhOle Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Velkommen i Mint-gjengen:P Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nå sliter jeg med å få innstalert det... Har brent ned iso fil ned på cd. slått pc'en av og så på, trykket F2 under oppstarten og alt som det står på den ene linken oppover...Jeg kommer inn på BIOS meny eller noe....Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du skal velge startup fra CD-ROM Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Du skal velge startup fra CD-ROM Hvor og hvordan får jeg gjort det? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Nå sliter jeg med å få innstalert det... Har brent ned iso fil ned på cd. slått pc'en av og så på, trykket F2 under oppstarten og alt som det står på den ene linken oppover...Jeg kommer inn på BIOS meny eller noe....Hva skal jeg gjøre? Du skal velge startup fra CD-ROM Hvor og hvordan får jeg gjort det? Hvis maskina di ikke sier noe om at du skal trykke en tast for å starte fra cd-rom under oppstarten må du i BIOS. I BIOS er det en liste over hvor pc-en skal hente data fra under oppstarten, og hvilken rekkefølge den skal gjøre det i. Du vil omgjøre rekkefølgen på denne listen slik at maskina prøver å starte opp fra cd-rom før den prøver fra harddisken. Med andre ord vil den starte fra din Mint-cd før den starter det operativsystemet du har installert på harddisken. Når du har endret rekkefølgen lagrer du og avslutter bios. Da starter maskina på nytt. Når dette er gjort vil du sikkert få opp en beskjed om at du skal trykke på en tast for å starte fra cd under neste oppstart. Når du har installert Mint kan du gjøre om rekkefølgen i denne listen til slik det var igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå