Svar Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 3bilder? HOHO, de får HDR bildene jeg har laget har jeg vell brukt en 10bilde eller noe sånt. Dere kan jo se her hvordan folk bruker programmer som photomatix: http://www.flickr.com/search/?q=photomatix&w=all Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 3bilder?HOHO, de får HDR bildene jeg har laget har jeg vell brukt en 10bilde eller noe sånt. Dere kan jo se her hvordan folk bruker programmer som photomatix: http://www.flickr.com/search/?q=photomatix&w=all Vil du si di er gode, og isåfall, av den grunn? Link til noen? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 10 eksponeringer er totalt unødvendig. Det meste jeg har vært nødt til å bruke var 7 eksponeringer, som oftest bruker jeg 3 eller 5 Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 3bilder?HOHO, de får HDR bildene jeg har laget har jeg vell brukt en 10bilde eller noe sånt. Dere kan jo se her hvordan folk bruker programmer som photomatix: http://www.flickr.com/search/?q=photomatix&w=all Hmm begynner å syns folk skal gi eksempler på de forsjellige metodene, hva man får ut av 3 9 og 10 uten og med tonemapping... Det er jo ikke alltid meningen av bilde skal se radioaktivt ut, bare skarp å klart som om det er fra en annen verden... Om dere skjønner forsjellen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 3bilder?HOHO, de får HDR bildene jeg har laget har jeg vell brukt en 10bilde eller noe sånt. Dere kan jo se her hvordan folk bruker programmer som photomatix: http://www.flickr.com/search/?q=photomatix&w=all Hmm begynner å syns folk skal gi eksempler på de forsjellige metodene, hva man får ut av 3 9 og 10 uten og med tonemapping... Det er jo ikke alltid meningen av bilde skal se radioaktivt ut, bare skarp å klart som om det er fra en annen verden... Om dere skjønner forsjellen. jeg har prøvd med 3-9 bilder og kan ærlig si at for min del så var alt over 5 bilder unødvendig tidkrevende. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er det nok kontraster i bildet vil du trenge 9 bilder... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er det nok kontraster i bildet vil du trenge 9 bilder... Exactly! Det er ingen fasit på hvor mange bilder man bør ta, og det kommer dessuten an på hvor mange EV det er mellom hvert bilde. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 det fungerer som regel med 3 bilder, og har kameraet en bracketing funksjon i det hele tatt, har det minimum 3, kanskje ikke høyere tilogmed Lenke til kommentar
Carny Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Man har mer kontroll om man stiller lukkertiden selv, vel? Det har i alle fall jeg gjort. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg vil anbefale deg å søke på forumet her og på google. Det finnes utallige tråder om dette allerede. Se denne linken vet det men trenger svaret fort! Er det bare noe jeg tror, eller vil det går raskere å søke etter et svar som allerede finnes enn å vente på at noen her skal lete og finne svaret for deg og så gjenfortelle det som allerede står i forumet? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Uten å overta tråden, kan noen forklare meg hvordan jeg lager HDR-bilder med GIMP steg for steg? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Uten å overta tråden, kan noen forklare meg hvordan jeg lager HDR-bilder med GIMP steg for steg? Så vidt jeg kan se, har ikke GIMP en HDR-funksjon. Men du kan laste en forenklet gratisversjon av FDRTools, jeg vet ikke hvor begrenset den er i forhold til fullversjon, men fullversjonen skal i hvertfall være veldig bra. Her har du forøvrig en liste med gratis HDR program. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Siden jeg ikke er noen racer på manuele innstillinger tar jeg hdr slik: -bruker stort sett stativ -setter først kamera i "p" modus, og ser hva automatikken sier (si den sier F/4 lukker 400) -Så setter jeg kamera i "m", setter til F/4 og lukker 400, tar 1 bilde -Tar så neste bilde ett "klikk" ned fra 400 (300ett-eller-annet) og fortsetter sånn på ca 4-5bilder, etterpå gjør jeg det samme over 400, da får jeg en 9-11bilder totalt. Er ikke altid jeg bruker alle i hdr programmet, det varierer. Her er ett av de jeg har tatt http://www.flickr.com/photos/isvein/sets/72157605290666647/ Det er ikke meningen at det skulle bli noe bra, var egentlig bare en test siden jeg ikke hadde laget noe hdr før. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Så vidt jeg kan se, har ikke GIMP en HDR-funksjon.Stemmer det. Ein kan gjere det manuelt (diskutert litt her), men det er enklare å bruke eit anna program. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Siden jeg ikke er noen racer på manuele innstillinger tar jeg hdr slik:-bruker stort sett stativ -setter først kamera i "p" modus, og ser hva automatikken sier (si den sier F/4 lukker 400) -Så setter jeg kamera i "m", setter til F/4 og lukker 400, tar 1 bilde -Tar så neste bilde ett "klikk" ned fra 400 (300ett-eller-annet) og fortsetter sånn på ca 4-5bilder, etterpå gjør jeg det samme over 400, da får jeg en 9-11bilder totalt. Er ikke altid jeg bruker alle i hdr programmet, det varierer. Her er ett av de jeg har tatt http://www.flickr.com/photos/isvein/sets/72157605290666647/ Det er ikke meningen at det skulle bli noe bra, var egentlig bare en test siden jeg ikke hadde laget noe hdr før. Du trenger ikke ta bildene så tett. 4-6 knepp mellom hvert bilde holder (eller rundt 2 stopp). Så kan du ta 5-9 bilder totalt basert på hvor stor forskjell det er på lyseste og mørkeste område. Dette holder i de aller fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Takker, da skal jeg prøve på det fremover Lenke til kommentar
Teza Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Har akkurat bestilt denne DVD'en som skal ta for seg det meste innenfor HDR. Har sett et par små episoder hvor han forklarer litt om emnet og tror/håper denne DVD'en er verd pengene. Ment som et tips for den som leter etter mer info angående emnet. (Ved kjøp av Photomatix Pro som blir brukt på denne DVD'en får du også 15% rabatt ved å bruke rabattkoden "digitalmastery" (kjøp i valutaen USD gjør det enda litt billigere pr. i dag)) Endret 11. oktober 2008 av Teza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå