Gå til innhold

hvordan lager man HDR bilder?

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har lurt på hvordan man tar HDR bilder og hvordan man lager de, er det bare å ta bildene eller må man ha noen innstilinger på kameraet?

vet at man må ha et HDR program, som photmatisk.

må man ta 3 bilder av samme motiv eller er det noe man må stille in på kameraet?

har sony a350 vis det spiller noen rolle.;)

takker for svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta 3 bilder på forskjellige eksponeringer, legg inn bildene i photomatix, og vips, du har et crappy HDR-bilde.

Why crappy? er Photomatrix bedre å bruke enn CS3 sin funksjon?

Crappy i utgangspunktet (tipper jeg Olsen mente), da nesten ingen ser bra ut uten litt justeringer. Fordi hvert enkelt prosjekt krever ulike justeringer, og ingen program kan vite hva du ønsker å oppnå og noen ganger må det til dels mye justering til.

Ikke noe galt sagt om Photoshop, men det er et program som kan gjøre veldig mange forskjellige ting til dels veldig bra, men ingenting eksepsjonelt, som f.eks et dedikert HDR-program som har HDR som spesialfelt. De som driver med HDR bruker som oftest Photomatix eller FDRTolls. Begge er veldig gode, men gir litt forskjellig resultat den andre ikke kan oppnå.

Men det hjelper ikke med det "beste" programmet, hvis man ikke eksponerer korrekt for HDR.

Lenke til kommentar
Herrefred da mann, linken til dynamic linker til en veldig god og forklarende artikkel. Kanskje lese den?

har gjort det, å bra var den. men jeg skjønte ikke helt dere med etter arbeidet på pc!

er det sån at man skal ta 3 bilder med forskjelige lukertider?

takker for svar

Lenke til kommentar
ja...

ok takker olsen;)

er det noen spesiele lukertider jeg må ha?

Eksponer slik at skyggepartiene gjengis som mellomtoner i bildet i den mørkeste eksponeringen. I den lyseste eksponeringen sørger du for at ingen detaljer klippes i skyggepartiene. skyggepartiene.

hva mener de med det?

Endret av creaT
Lenke til kommentar

Det er ingenting som sier at "3 bilder" er riktig antall bilder for HDR. Det kommer helt ann på motivet og også hva man er ute etter.

Sett opp kamera skikkelig stødig slik at det ikke blir bevegelse i kamera før du er ferdig og velg ønsket blenderåpning, denne MÅ ikke forandres. Velg deretter en lukkertid slik at du har bittelitt blinkende highlights og ta første bilde (ofte kan det være en ide å indikere starten med å ta bilde av en finger først slik at du finner igjen seriene med bilder etter at de er lastet over fra kamera etter en dag i felten). Juster deretter lukkertiden 1 eller 2 EV med mellom hvert bilde. Gjenta dette til venstre halvdel av histogrammet er i null, dvs "fjellet" skal være i høyre del av histogrammet og ende i midten. Først da har du tatt nok bilder (avslutt med to fingre for å indikere at serien er slutt). Ta gjerne bildene i jpeg, da HDR-programmet bare vil bruke "sweetspot" fra hvert enkelt bilde og store Raw-filer gjør bare prosessen tyngre for programmet og maskinen uten at resultatet blir nevneverdig forskjellig.

Hvis det er bevegelse i bilde, må man prioritere hva som er viktigst og kanskje kan man ikke ta mer enn to eller tre bilder, velg da 2 eller 3 EV mellom bildene (Raw kan da være en fordel slik at du kan dra litt i spakene før man åpner dem i HDR-programmet).

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Ta 3 bilder på forskjellige eksponeringer, legg inn bildene i photomatix, og vips, du har et crappy HDR-bilde.

Alltid moro med folk som skriver uten å utdype hvorfor de skriver ref de neste svarene :)

Men som en digresjon; du kunne kanskje skrevet at grunnen til at at du mener det er fordi du ikke liker bildestilen? (Noe du har gitt klar mening om før her) :)

Lenke til kommentar

Saken er den at i photomatix blir det ikke bra, jeg har iallefall kun 2 bilder som er gode nok til å kalle de ok, resten er en tragedie. det er forresten ikke HDR's skyld, men tone mapping. Om noen lurer på hva jeg mener, sjekk ut sn0dig's bilder. Han bruker mye tonemapping, og bildene blir veldig falske og overredigert. Gjør man det bra derimot kan det bli meget interessant, og jeg har kun et som er bra, og et som er ok...

Dette er min mening, ikke fakta, om noen skulle lure. Jeg er jo så sær at jeg ikke liker reflekser i flueøyne engang :roll:

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Må vel si meg litt enig med Mr.Olsen her.

Testet Photomatix etter mye omtale på forumet, og syntes resultatene sjelden blir bedre enn dårlig til middels. Virker som det er alt for ekstrem effekt, altså til den grad at det tar alt "liv", kontrast og dynamikk ut av bildet. Det ser rett og slett tegneserie-aktig ut. Har ingenting i mot HDR, men for meg er kunsten å beholde en viss relevans til virkeligheten.

Vridde på kontrollene i Photomatix til jeg ble grønn i trynet, men resultatet ble enten for ekstremt eller så falt hele effekten (og poenget) bort. Dog mulig jeg gjør noe feil, eller bruker det til feil formål.

Skal teste det litt til før jeg forkaster det, men førsteinntrykket er ikke ekstremt imponerende for min del.

Hører også en del bruker CS til HDR, men da gjør det manuelt. Tar litt tid, men da har en ganske god kontroll på effekten.

Lenke til kommentar

Digg HDR/Tone mapping tutorial, er ikke så veldig fan av overdrevne HDR bilder. Men må si at den guiden der gjør det meste veldig bra. Med litt finjustering etter egen smak så klart.

For å få den extreme effekten noen får kan man jo bare ta et bilde, åpne opp shadows/highlights og stille 50% på begge...

Easy way to do it, I didnt say it was the best ^_^

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...