CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Heisann. Har hatt en del problemer med pcn i det siste, der forskjellige programm bare henger seg opp, og noen ganger får pcn til å klikke helt(Bluescreen etc) Dette er alltid 32bits programmer(Itunes, Firefox osv). Vil vel ihvertfall tro det er det *32 står for. Men så kommer det store problemet. Pcn sto på med masse forskjellige programmer idet jeg gikk for å spise. Når jeg kommer tilbake vil ikke skjermen reagere, og bare søker etter en kilde. Ser på hovedkortet om det har kommet en POST-Kode, og den sier jeg må gjøre en haug med ting; 1.Enable L2 Cache 2.Program Daylight Saving 3.Program boot up speed 4.Chipset Final Initialization 5.Power Management Final Initialization 6.Clear screen & Display Summary Table 7. Progam K6 WRite Allocation 8. Program P6 Class WRite Combining. Alt det der skjønte jeg jo ikke, så jeg tenkte jeg skulle bare teste en simpel restart. Da forteller POST-koden at jeg må teste all minnen(Rammen), noe som jeg har hatt problemer med før. Så etter jeg har tatt ut all rammen, prøver jeg èn og èn, men dette funker da tydligvis ikke. Innemellom startet den å boote, men skjermen ville bare ikke reagere etter jeg valgte safemode osv. Under dette viser Post-koden F7. Noe som sier: Switch back to text mode if fullscreen logo is supported -If errors eccur, report errors & wait for keys -If no errors eccur or F1 is pressed to continue: Clear EPA or Customization logo. Siden jeg ikke har noe særlig peiling på data innen det her, blir jeg jo bare sittende her som et stor spørsmålstegn, uten å vite hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen kan ta seg litt tid for å hjelpe meg med dette problemet, blir veldig takknemlig Speccs til pcn: ABIT IX38-QuadGT, X38, Socket-775, GbLAN ATX, Otes, GbLAN, DDR2, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Sapphire Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI, Full Retail Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM Creative SB X-Fi Xtreme Audio OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel X2 Thermaltake 750W ToughPower. Endret 22. august 2008 av Kim Salabim Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Fikk opp en ny POST nå, som sier : Prepare Memory Information for Function Call: INT 15H AX=E820h Har ikke peiling på hva dette vil si tho Kom meg derimot innpå BIOS nå, men rakk ikke gjøre stort før skjermen plutselig koblet ut, bare sånn uten videre. Endret 18. august 2008 av Kim Salabim Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg ville misstenkt defekt minne eller corecrack i CPU (feilberegninger). Har du noen muligheter til å prøve å erstatte CPU eller RAM? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Nei, ingen av mine venner som bor nærme her har DDR2 eller Quad. Går det sette inn en vanlig 3.6ghz single på kortet der? Føler jeg har grunn til å tro at det er Minnet som feiler her. Har hatt en del problem med minnet tidligere. Der jeg hadde nødt til å ta ut hver og en brikke, og testet de en etter en. Endret 18. august 2008 av Kim Salabim Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 En gammel Prescott har 64-bit støtte, så det vil nå gå. Har du noen form for minnetester? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nei, har ikke det. Kjenner heller ingen som har det. Tenkte jeg skulle kontakte netshop, men nå finner de plutselig ikke ordren der jeg bestilte delene, skjønner ingenting jeg nå. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Får du noen form for Bios-kontrollyder? (pipekoder) Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nei, får bare POSTkoder Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Kan høres ut som korrupte cmos settings. Jeg ville : 1) Slå av , kople fra 220v fra PSU (for å kille +5v standby volt i hk). 2) Ta ut alle memory modulene. 3) Gjør en lang cmos reset (2-3 minutter). 4) Kople til 220v og slå på PSU 5) Start systemet en gang uten memory (for å cleare DMI pool) 6) Slå helt av igjen med av knapp på PSU, fjern 220v fra PSU (for å kille +5v sby) 7) Sett inn kun 1.stk memory modul. 8) Kople til strøm og slå på igjen , gå til BIOS/Cmos Settings og velg "Load Optimized Defaults" . 9) Lagre cmos og Exit. 10) Boot igjen til BIOS/Cmos settings og gjør andre nødvendige endringer som dato/tid , Harrdisk boot order , still VDIMM (memory voltage) i hht OCZ spec for dine moduler. 11) Lagre og exit cmos igjen og boot til operativsystemet , denne gangen med kun en memory modul og sjekk/test ut systemet . Det kan være greit å ha en bootbar memtest86+ CD å boote til. Samt å teste minnet med denne føre du booter OS for å unngå eventuell filkorrupsjon på OS. Endret 18. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Skal til å teste nå, 220v er vel den hovedkablen til HKt? Og når du mener en lang cmosreset, skal jeg bare bruker den jumpertingen, og bare la den være der for noen minutter? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Med 220V mener jeg strømmen fra veggen til powersupply. Man skal alltid gjøre PC helt strømløs føre man tar inn/ut komponenter av slotter på hovedkort siden det ellers går 5volt standbystrøm i hovedkortet. Janke ting inn/ut uten "helt" strømløst hovedkort kan medføre skade på komponenter. Hvordan du gjør cmos resett står detaljert beskrevet i hovedkortmanualen din , dette skal også gjøres med helt strømløst kort. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er det dette minnet du har ? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=78534 Hvis tilfelle skal du fore dem med 2.1volt , og det MÅ settes manuelt. Hvis du lar det stå til auto i BIOS blir det spenning = 1.8v som er jedec standard. Har du 2 eller 4 moduler ? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Har 4 moduler. Testet ut det du skrev opp nå. På første forsøk kom jeg meg i BIOS og lagret de Cmos innstillingene. Men når jeg da startet om igjen, og skulle skifte de andre instillingene i BIOS, ble plutselig skjermen bare svart. Prøvde enda en restart, men da fortalte POST "Detect and Install IDE Devices" osv. Etter det har jeg ikke fått til å gjøre det du skrev opp. Kommer bare opp "Switch back to text mode if fullscreen logo is supported -If errors eccur, report errors & wait for keys -If no errors eccur or F1 is pressed to continue: Clear EPA or Customization logo" atter en gang. Tror det ligger ann til at minnet har tatt kveld, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Og da går det tilbake til FF, som vil si at den prøver å boote. Slik har den stått ei stund nå. Skal jeg bare la den stå slik en stund? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nå fikk jeg den helt til bootscreenen til vista, men så plutselig kobler skjermen ut igjen. Lenke til kommentar
Kjezzru Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Mitt forslag er at du går å legger deg. Du skal på skolen i morgen! Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Det skal du også! Vil ikke legge meg heller^^ Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Det går vel ikke putte i en DDR1 brikke? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Nei! DDR(1) og DDR2 benytter forskjellig pinnlayout og passer ikke i samme minnespor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå