Gå til innhold

En myte fra sumerisk-babylonsk mytologi (likheter med bibelen?)

Anbefalte innlegg

For litt siden kjøpte jeg en bok om mytologier, en av de bedre bøkene jeg har kjøpt. Tenkte jeg skulle dele en av mytologiene som tok oppmerksomheten min, en som dere mest sannsynlig klarer å se i likhet med andre aktuelle myter. Noen har sikkert hørt den, men forhåpentligvis færre enn de som ikke har hørt den.

Myten er fra den babylonske og assyriske perioden som befinner seg rundt 2000 f.kr. Jeg skal starte rett på, så man ikke ser likheten umiddelbart:

Enlil er kjent fra gammel sumerisk-babylonsk mytologi som guden av vind, luft og storm. Befolkningen i byene hadde vokst så voldsomt at bråket fra menneskene holdt Enlil våken om natten. Han var så grundig irritert at han klarte å overtale gudeforsamlingen om å sende en pest for å tynne ut befolkningen og redusere støyen.

Men en vismann som het Atrahasis rådførte seg med Enki (guden av jord og vann) og fikk høre om denne forferdelige trusselen. Menneskene fikk beskjed om å være stille, og pestguden Namtar fikk så mange ofringer at han ikke våget å nærme seg. Da krisen var over og Enlil igjen la merke til det voksende bråket, sendte han en tørke som førte til hungersnød. Bare noen fiskestimer som Enki sendte ut gjennom elvene og kanalene, reddet situasjonen. Men han forstod at dette var bare en midlertidig utsettelse, for Enlil ville i neste omgang sette inn alle himmelens krefter mot menneskene.

Derfor advarte han Atrahasis og bad ham bygge seg et skip, så han kunne redde seg gjennom en flom som varte i sju dager og sju netter. Atrahasis, familien hans og dyrene han hadde tatt med seg om bord, var de eneste som overlevde uværet. Alle gudene bortsett fra Enlil var forferdet over ødeleggelsene, helt til den fromme Atrahasis landet på tørr mark og ofret til dem. Da de kjente den nydelige duften av offeret, samlet de seg "som fluer rundt presten og alteret".

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja her ser vi mange likheter med den gamle kristendommen. Personlig ser jeg på kristendom som et bestillingsverk, et rippoff fra andre, eldre religioner og en jesus som kun har eksistert på papiret. Så jødene har helt rett, jesus finnes ikke og har aldri gjort det, han er bare en fantasi figur for at noen jøder, som ble lei av å vente på den lovede messias, og tok dermed saken i egne hender... Dette ballet på seg, som det ofte gjør når ignorante stakkerer lager en ny tro (Cargo cult dere... :) ) og siden de kristen ikke kunne bli enige om den enkleste ting, (Noe de til dags dato sliter med, da de er 34000 grener...), gjorde kirke møtet i nicea kort prosess og fant på jesus, som ikke har noe skrevet etter seg i sanntid, noe som er rart når han til og med gikk på vannet...

Jeg er overbevist om at kristendommen (og de fleste andre religioner) er svindel og tøys for å kue folket. Og kuet har vi vært med to tusen år med tull, tøys og andre overtroheter mens vi utviklings messig har stått på stedet hvil. Men nå ser det gudskjelov ut til at dogmene tar slutt, ihvertfall her i landet og i resten av europa, og kanskje arten mennesker kan klare å la være å utrydde seg selv allikevel med troen på eldgamle myter og oppleste dogmer....

Ellers er vel det meste av vestens religioner mer eller mindre et ripoff fra hverandre.... jul er bare et eksempel, det er feiret av de aller fleste faktisk....

God at de kristne er så sikkre på at det er deres gud som er den riktige, for ellers er jeg redd de går på en smell... :) Bare se hva som skjedde med de som trodde på tor og odin... For hva skjedde med tor og odin når fanklubben forlot dem? Noen som vil tippe hva som skjer med den kristne gud når ingen flere tror på ham? Noen som vedder i mot....?

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Noah var jo før den babylonske og assyriske perioden..

Men for rettferdighetens skyld, så mener jeg at det var fortellinger om en syndeflod i biblioteket til Gilgamesh av Sumeria også. Men dette var jo i den første delen av jorden som hadde tegn til sivilisasjon, og på den måten bryter det jo ikke med bibelens fortelling om Noah, som jo også var svært tidlig. Altså: Noah var altså summerisk, så da er det ikke så rart at det finnes summeriske fortellinger om dette. :) Og siden Babylonia var det samme området som Sumeria, så er det jo ikke så rart at disse fortellingene har blit videreført, om de enn har blitt forandret litt på.

Edit: Men jeg også synes det er svært intressant å se sammenhenger i myter og religioner, særlig når det gjelder kristendom. Men min personlige oppfatning er at dette blir nesten som barn som bruker leker, i mangel på virkelige ting. At altså alle disse mytene og religionene peker mot det samme, men at at bare blir som skyggebilder av det virkelige.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Kan godt være hende at "Noah var før" i den bibelske historien, men selve myten er fra før gamle testamentet. Det er flere andre mytologier som bruker denne historien, det viser bare at bibelen har fortalt det på "deres måte". Alle er myter, det er ingen grunn til å tro at den bibelske versjonen er mer sann enn andre, snarere mer usann.

Lenke til kommentar

Kan godt være hende at "Noah var før" i den bibelske historien, men selve myten er fra før gamle testamentet.

Kan du omformulere dette, skjønte ikke helt hva du mener.

Poenget mitt er at Noah-versjonen kan ha "vært før" på papiret, men selve mytens utgangspunkt strekker seg lenger tilbake enn punktet de skrev denne Noah-versjonen (gamle testamentet).

Lenke til kommentar

Kan godt være hende at "Noah var før" i den bibelske historien, men selve myten er fra før gamle testamentet.

Kan du omformulere dette, skjønte ikke helt hva du mener.

Poenget mitt er at Noah-versjonen kan ha "vært før" på papiret, men selve mytens utgangspunkt strekker seg lenger tilbake enn punktet de skrev denne Noah-versjonen (gamle testamentet).

Ok, men vet ikke om du så poenget mitt: Uansett så er jo dette en gammel summerisk myte, og de første menneskene i bibelen (f.eks. Adam og Eva var i nærheten av Eufrat og Tigris) var jo summere. Så hvilken av disse fortellingene som er rett, basert på hvilken som ble skrevet når, er jo ikke godt å si. Noen visste om denne fortellingen før den havnet på leirtavler i Gilgamesh' biliotek. Og den gikk vel stort sett rundt muntlig en hel del tusen år.

Lenke til kommentar
Ok, men vet ikke om du så poenget mitt: Uansett så er jo dette en gammel summerisk myte, og de første menneskene i bibelen (f.eks. Adam og Eva var i nærheten av Eufrat og Tigris) var jo summere. Så hvilken av disse fortellingene som er rett, basert på hvilken som ble skrevet når, er jo ikke godt å si. Noen visste om denne fortellingen før den havnet på leirtavler i Gilgamesh' biliotek. Og den gikk vel stort sett rundt muntlig en hel del tusen år.

Joda, det er meget godt å si.

Disse skriftene ble skrevet lenge før den hebraiske skriften ble utviklet.

Og ikke minst: Torah ble skrever etter hebreerne erobret sumeria.

Etter de nedkjempet kjemper (Megaliths, annunaki, Nephilim)

Er vell disse apene det var snakk om:

http://www.youtube.com/watch?v=uWwrFAkRyI4...feature=related

Så hvorfor dette avvike i historiene, og hvor ble det av sumerianerene og deres guder?

I følge bibelen ble de utsatt for etnisk utryddelse...

Lukter jeg identitetstyveri :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...