Gå til innhold

Hva er åpent filformat?

heltnaldo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av det jeg skjønner med "åpent filformat" er at det er et format som skal kunne brukes uavhengig av hva slags programvare du bruker for å hente det. Med andre ord skal filformatet være tilgjenglig også for andre produsenter enn de som laget det opprinnelig (tror jeg da), et eksempel på åpent filformat om jeg nå ikke tar feil er .pdf.

Når det gjelder de siste diskusjonene er det diskutert om microsoft sitt format skal være godkjent som åpent format eller ikke, problemet er bare det at MS ikke etter det jeg har forstått frigjort all koden (noe som jeg oppfatter det er en forutsetning at de gjør for å la andre får tilgang til formatet).

Rett meg om jeg tar feil....

Lenke til kommentar

Mine 2 cent: Visjonen er til syvende og sist at når du mottar f.eks. et tekstbasert filvedlegg fra skolen eller myndighetene eller kolleger, så skal filen la seg åpne og bearbeide i den tekstbehandleren du selv foretrekker å bruke, uansett om du er på mac, linux, windows eller annet. Du skal også selv kunne programmere din egen tekstbehandler og bruke dette filformatet, uten å skulle betale lisens til Apple eller andre. Masse fordeler.

En ulempe er jo at et åpent filformat bare kan inneholde allerede kjente ting og strukturer etter avtalt mønster. Hvis noen finner opp noe helt nytt, la oss for eksempel si desktop 3D hologram-mail med surroundlyd, og dette ikke lar seg lagre i et eksisterende åpent filformat, så er vedkommende brått en skurk og ikke et geni. Marginalt problem kanskje, men MS fikk noe trøbbel her med Office 2007. Diskusjonen rundt MS-formatet er ellers komplisert og sammensatt, og fasit slett ikke åpenbar. Men man kan godt lage en Word 2007-fil bare ved hjelp av notepad og winzip, skal ikke påstå det er særlig praktisk, dog en slags åpent i en av ordets betydninger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_file_format

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

For å utdype litt det Harald skriver:

Et åpent filformat er et format hvor spesifikasjonen er gjort fritt tilgjengelig slik at alle som ønsker det kan implementere den uten kostnad. Vanligvis vedlikeholdes slike formater av standardiseringsorganisasjoner som ISO, Ecma (OOXML) eller Oasis (ODF).

Både ODF-formatet og OOXML-formatet er i dag regnet som åpne formater i og med at de tilfredsstiller kravene som nevnt over. Begge to er godkjent som standarder i ISO i tillegg til den organisasjonene hvor de har sin opprinnelse.

OOXML er det formatet som brukes av MS Office 2007 (dog ikke samme versjon av OOXML som er ISO-godkjent). ODF er det formatet som brukes av OpenOffice.org og en lang rekke andre programmer (Disse programmene brukere heller ikke samme versjon som den som er ISO-godkjent).

OOXML har fått kritikk for flere ting. Blant annet at den er for stor og komplisert og at andre dermed ikke enkelt kan implementere den fullt ut. Microsoft (som til syvende og sist står bak OOXML) har også fått kritikk for metodene de har brukt for å få OOXML ISO-godkjent.

ODF har på sin side fått kritikk for at den er for enkel og uferdig og ikke dekker de behovene som finnes hos brukere av moderne kontor-programmer. De har også fått kritikk for at vedlikeholdet av standarden styres av Oasis og ikke ISO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...