oldboy Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har opplevd at det kommer en del tikkelyder fra harddisk ved vanlig bruk. Er dette dårlige tegn? PC'en er en bærbar Acer Aspire 5613. Den er ca. et år gammel. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 jepp, det er et veeldig dårlig tegn, du burde vurdere og ta backup av filer du må ha, brenne di på en cd.. eller legge dem på en ekstern hdd, også bytte den orginale harddisken Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Da får jeg vel kjøpe meg en ekstern-harddisk, og kjøre litt backup. Takk for svar! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hadde en HP Compaq NC6000 i tre og et halvt år føre den ble byttet ut av arbeidsgiver. Den hadde slike fainte tikke lyder fra den var ny uten at det ga meg noen problemer . Tror noen disker "bare er sånn" pga intern vedlikehold/rutine/head parkering uten at det er noen fysisk feil med de. Fujitsu website: Q: When I turn my computer on, I hear a rattling sound from the disk drive at various times when there should be no drive activity. What is this? A: This could also be the operating system performing background tasks such as cache updating, disk diagnostics etc... Also if the drive is idle it will automatically move the heads periodically to prevent lubricant migration. Old drives required thermal recalibration but it is unnecessary for current hard disk drives with self compensating embedded servo. Thermal calibration compensates for mechanical expansion due to temperature rise inside the PC cabinet. The rattling sound heard is the predefined routine taking place. This process is automatically interupted when a command is received from the host resuming once the command is complete. The maximum time therefore that the host will ever wait for the drive to respond is 100 milliseconds. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Ok. Det skal sies at dette er tikkelyder som jeg kun har lagt merke til de to siste månedene. Det er med andre ord ikke noe som alltid har vert tilstedet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sjekk med smart data readout. Deretter produsenten av disken sitt diagnose verktøy. Hvis det er pass på begge disse er jeg ganske sikker på at det er en slik rutine. Så tidligere at bla HP og IBM kom ut med BIOS versjoner til enkelte modeller som endret litt på disse vedlikeholds rutinene (hyppigheten av ticks) . Du har ikke oppdatert BIOS på den i det siste ? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hvordan sjekker man smart data readout? Har ikke oppdatert BIOS siden jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Flere applikasjoner som leser ut SMART status. Lavalys Everest , HDTune , SIW (System Information for Windows) m.m Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Jeg kjører Ubuntu 8.04. Har noen av disse programmene støtte for linux? Edit: Ser ikke slik ut... Får ta en sjekk inne på Linux-forumet. Endret 18. august 2008 av oldboy Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Isåfall trenger du ikke installere noen sw. Du kan brenne deg en "Ultimate Boot CD" . Boote med denne . Den har drøssevis med disk diagnostics utilities inkl SMART og sector fitness drive tests. Sikkert noen fra din HDD produsent også. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hehe. Så bra at jeg faktisk hadde en kopi liggende Kanskje litt urutinert av meg å ikke vite at den inneholder slike værktøy... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Under ubuntu kan du jo også kjøre smartctl -a /dev/sda eller ../hda for utlisting av SMART registere. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Har nå kjørt en test med UBCD, og den kom ut helt i orden. Tenker jeg tar backup av det viktigste, og håper på at den varer et år til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå