*Magnus* Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hei. vet ikke helt om dette er den rette plassen og spørre, men men er per dags dato utdannet som cnc operatør, innen mekaniske fag, men har nå etter 4 år med jobbing started med og mistrives med det jeg gjør, og ønsker og gjøre noe med det mens jeg er ung (straks 23) jeg har utrolig lyst og utdanne meg noe innen IT sektoren, men vet ikke helt hva som kreves, så jeg lurer på. hva kreves for og komme inn på høyskolen, slik at jeg kan starte ny utadding? må jeg: -Ta 3 år med Vgs allmen først? (har ikke hatt allmen før) -Ta 1 år med Vgs allmen først? -Ta 1-3 år med allmen påbyggning? eller kan jeg søke på IT utdanninger uten og må ha hatt allmen? Hva kreves det av karakterer osv, for og komme inn i IT sektoren? -Takk Lenke til kommentar
gather Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hva har du av skolegang fra før? Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hva har du av skolegang fra før? etter ungdomskole så har jeg hatt GK mekaninske fag, 2 år med VK1, med 2 forskjellige fag innen mekaniske fag. Lenke til kommentar
Deosl Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hvis jeg ikke tar helt feil, trenger du bare 1års allmen påbygning. Så har du generelstudiekompetanse! Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hvis jeg ikke tar helt feil, trenger du bare 1års allmen påbygning. Så har du generelstudiekompetanse! ah, nydelig. er det på Vgs, privat skole eller høyskole? (NTNU eller noe, bor i trondheim) Lenke til kommentar
Deosl Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det er vgs/privat skole. Lenke til kommentar
Sitronkake Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Enkelte høgskoler tilbyr allmennfaglig påbygning, vanligvis 1-årig utdannelse, som gir generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 les her om mer info om generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
gather Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Da kan du du velge mellom allmennfaglig påbygging eller forkurs (avhengig av hva slags linje du sikter deg inn på). Ellers så er det noen høyskoler som har noe de kaller for y-veien, men jeg er ikke sikker på hvem som hadde det. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg vi foresten også anbefalle deg og satse på en Bachelor utdannelse, og ikke Master (om du da ikke absolut vil ha det), da en Bachelor grad bare krever 3 års utdannelse og vanlige eksamner, mens en master krever 5 år, der de 3 siste semestrene fokuserer mest på og skrive en Masteroppgave. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 fatalicius: Det kan han nok bestemme seg for selv når han er ferdig med bacheloren Trådstarter: Sjekk ut 23/5-regelen Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Høres ut som at du kvalifiserer til forkurs på høgskole. Det tilsier at du kan ta ingeniørgrad på 4 år. Påbygning gir bare 1MX så du blir nødt å ta tre-termin for å klare graden innen 4 år. Jeg tror det er lettere for deg å satse på forkurs istede for påbygning. 3-termin med 1 MX i bagasjen krever mye disiplin, mens med forkurs for du bedre tid til å følge det ordinære løpet på første året. Lykke til. Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hei jeg er i samme situasjon som trådstartern Magnus. Jeg har gått Elektro GK og VK 1 og har jobba i en elektro bedrift i 5 år men har ikke tatt fagbrevet pga av mye sykdom osv. så jeg lurer på om jeg slipper å ta allmen påbygging, har lest 23/5 reglen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 du må ta et par privatisteksamener, vil jeg tro, men om du har vært i fulltidsjobb i fem år så er det ikke så mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå