Gå til innhold

Hva kreves for og ta IT utdanning, når man ikke har hatt allmenfag?

*Magnus*

Anbefalte innlegg

Hei.

vet ikke helt om dette er den rette plassen og spørre, men men

er per dags dato utdannet som cnc operatør, innen mekaniske fag, men har nå etter 4 år med jobbing started med og mistrives med det jeg gjør, og ønsker og gjøre noe med det mens jeg er ung (straks 23)

jeg har utrolig lyst og utdanne meg noe innen IT sektoren, men vet ikke helt hva som kreves,

så jeg lurer på. hva kreves for og komme inn på høyskolen, slik at jeg kan starte ny utadding?

må jeg:

-Ta 3 år med Vgs allmen først? (har ikke hatt allmen før)

-Ta 1 år med Vgs allmen først?

-Ta 1-3 år med allmen påbyggning?

eller kan jeg søke på IT utdanninger uten og må ha hatt allmen?

Hva kreves det av karakterer osv, for og komme inn i IT sektoren?

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vi foresten også anbefalle deg og satse på en Bachelor utdannelse, og ikke Master (om du da ikke absolut vil ha det), da en Bachelor grad bare krever 3 års utdannelse og vanlige eksamner, mens en master krever 5 år, der de 3 siste semestrene fokuserer mest på og skrive en Masteroppgave.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Høres ut som at du kvalifiserer til forkurs på høgskole. Det tilsier at du kan ta ingeniørgrad på 4 år. Påbygning gir bare 1MX så du blir nødt å ta tre-termin for å klare graden innen 4 år. Jeg tror det er lettere for deg å satse på forkurs istede for påbygning. 3-termin med 1 MX i bagasjen krever mye disiplin, mens med forkurs for du bedre tid til å følge det ordinære løpet på første året. Lykke til. :woot:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...