Gå til innhold

Sammenligne WD Velociraptor mot SSD ?

Anbefalte innlegg

OCZ er ikkje bra når det gjelder SSD nå. Har faktisk 2 stk OCZ core 64gb disker hjemme nå. Jeg har opplevd en god del problemer.

Et tips. Vent med å kjøpe SSD, eller kjøp Mtron :)

Kan du si litt om hvilke problemer som oppstår?

Problemer med å sette opp raid på ich9 kontrolleren. Vil ikkje installere OS i raid på en av mine SAS kontrollere. Skalerer middels i raid. Dårligere enn SAS disker.

Hadde de bare vært kompatible med det meste som vanlig harddisker er, så hadde jeg likt SSD diskene bedre.

Sam_Oslo: Hold kjeft når du ikkje har testet ting selv, men bare lest om ting. Å si at tin er slik, bare fordi du har hørt eller lest om ting stemmer ikkje alltid ;)

Av en eller annen grunn har jeg følelsen av at OCZ er dårlige på kompatiblitet. Hvis det er noen rambrikker som ikkje fungerer som de skal i enkelte hovedkort, virker det ofte som det er snakk om OCZ.

Kanskje OCZ er for dårlige til å teste produktene sine på flere typer hovedkort og OS? Ikkje vet jeg :hmm:

Om du vil andre skal holde kjeft som ikke selv har prøvd produktet vil det ikke bli mange poster her på forumet, 95% av det som skrives her er basert på tester folk har lest. Jeg stoler mere på tester fra forskjellige forum/nettsider enn de to diskene du har fått. Nå ser det jo ut som at raid 0 mot ich9 kontrolleren er en dårlig kombinasjon, så det er jo uheldig, men betyr det at den disken er dårlig selv om den virker i 99% av tilfellene? Nå har jeg riktignok ikke bestillt meg Core, men Core V2 siden den har mini-USB.

Alle har hvertfall rett til en mening, og skrive den her uten å bli rakket nedpå, om de har produktet eller ikke. Om du ikke mener det, får du vente til Komplett får sendt diskene til meg før du hører på meg. :wallbash:

ER ganske int. i å høre dine erfaringer med core v2 etter at du har motatt disken.

Det skal du få. :) Jeg håper å sette de opp i Raid 0 i min stasjonære. Leveringstid er nå 30.August, men det er ubekreftet.

ok :)

Skulle ikke være noe problem å få festet disse 2.5 diskene i en 3.5 brønn antar jeg.

Bare å bruke Drevramme, 2.5" til 3.5", m/adapter slik som denne,

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=UNV25&mcat=

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OCZ er ikkje bra når det gjelder SSD nå. Har faktisk 2 stk OCZ core 64gb disker hjemme nå. Jeg har opplevd en god del problemer.

Problemer med å sette opp raid på ich9 kontrolleren. Vil ikkje installere OS i raid på en av mine SAS kontrollere. Skalerer middels i raid. Dårligere enn SAS disker.

Hadde de bare vært kompatible med det meste som vanlig harddisker er, så hadde jeg likt SSD diskene bedre.

Sam_Oslo: Hold kjeft når du ikkje har testet ting selv, men bare lest om ting. Å si at tin er slik, bare fordi du har hørt eller lest om ting stemmer ikkje alltid ;)

Av en eller annen grunn har jeg følelsen av at OCZ er dårlige på kompatiblitet. Hvis det er noen rambrikker som ikkje fungerer som de skal i enkelte hovedkort, virker det ofte som det er snakk om OCZ.

Kanskje OCZ er for dårlige til å teste produktene sine på flere typer hovedkort og OS? Ikkje vet jeg :hmm:

Hold kjeft?, jeg forslår at du bruker ord og trykk som står innenfor forumet's retningslinjer, ellers får du det samme tilbake.

Både jeg og andre (AnandTech, Goru3D, osv) har testet SSD med tilfredstellende resultater. Det er ingenting galt med SSD, det virker at du mangler kunnskaper for å kunne sette opp et par SSD. Du sprer meisinformasjon basert på din egen manglende kunnskape og uvitenhet, mener jeg. Og når du blir utfordret for å svare for dine tull, slanger du "pene ord og uttrykk". For en kar!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du vil andre skal holde kjeft som ikke selv har prøvd produktet vil det ikke bli mange poster her på forumet, 95% av det som skrives her er basert på tester folk har lest. Jeg stoler mere på tester fra forskjellige forum/nettsider enn de to diskene du har fått. Nå ser det jo ut som at raid 0 mot ich9 kontrolleren er en dårlig kombinasjon, så det er jo uheldig, men betyr det at den disken er dårlig selv om den virker i 99% av tilfellene? Nå har jeg riktignok ikke bestillt meg Core, men Core V2 siden den har mini-USB.

Alle har hvertfall rett til en mening, og skrive den her uten å bli rakket nedpå, om de har produktet eller ikke. Om du ikke mener det, får du vente til Komplett får sendt diskene til meg før du hører på meg. :wallbash:

ER ganske int. i å høre dine erfaringer med core v2 etter at du har motatt disken.

Det skal du få. :) Jeg håper å sette de opp i Raid 0 i min stasjonære. Leveringstid er nå 30.August, men det er ubekreftet.

Noen endring i SSD fronten ? mottatt disk ?

Lenke til kommentar

Noen endring i SSD fronten ? mottatt disk ?

Heisann, begge to kom hin dagen og de ligger klare skrudd sammen i 2,5" tile 3,5" rammene, men grunnet sykdom i familien har jeg ikke hatt tid til å teste de enda. Jeg er mildt sagt klar for å teste de, men det tar nok enda noen dager før jeg får tid. Jeg skal ha XP på mine, og jeg har 680i kontroller som jeg skal bruke tenkte jeg. Ser på OCZ sitt forum at de som bruker den kontrolleren har lite problem, men det kan jo være flaks kombinert med få som har prøvd den kombinasjonen. Ser de sier på OCZ at de "vet" hva som er problemet for de som har trøbbel, så får håpe de kommer med en kjapp fiks på det. SSD er hvertfall spennende teknologi som _måtte_ forsøkes nå.

Lenke til kommentar

'Problemet' som jeg ser det med å referer til tester er at det skal ikke mye kofigurering til før man havner langt under/over testene kommer helt ann på hva slags konfigurasjon testene har brukt.... hvilket slot kontrollern sitter i, event hvilken andre kort som sitter i slot'ene. DETTE Sam_ er noe jeg ikke har lest men testet ut selv på utallige server konfigurasjoner.

Uten at jeg vet hvilke kvalifikasjoner Nizzen har så har han mange av de samme synspunktene som meg. Ta ikke tester på annerkjente sider som en fasit - test sjøl og så kom med resultater (bastante eller ei)

Når det er sagt så snuser jeg sjøl på et raid oppsett på adaptec 3805 kontrolleren min med SSD ... men det er altfor uklart hvilke PRO and CONS man må ta hensyn til. Og det virker som om det øker i takt med testene rundt om kring.

Dette var bare et forsøk på å komme med en 3de parts mening her :thumbup:

Snabelen

Lenke til kommentar

Interesant spørsmål, og jeg vil også gjerne se brukere poste resultater på pratisk bruk.

Jeg har vurdert SSD disk, men blir noe skeptisk når jeg leser bruker erfaringene her.

Nå har forøvrig Seagate 15k.6 kommet til landet samt 150 gb Velociraptor, ihvertfal på ordrepapirer :D

Har forøvrig Adaptec 5805 kontroller, og det er ikke aktuelt å dumpe annet en lagringsdisker på IHC9 kontrolleren.

Uten å ville ødelegge tråden men er SSD diskene så overlegne Velo'en eller 15k6'en?

Og også, er De forfulgt av såpass mye barnesykdommer at det blir mer en irritasjon sammenlignet med ytelsegevinst?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker selv både WD Velociraptor og SSDer, og her er hva jeg har kommet fram til:

Jeg bruker 2 Mtron Pro SSD i raid-0, resultater for andre SSDer vil variere kraftig. Mtron mobi som er en del billigere vil få resultater ca 20% lavere.

I praksis får man ca 5-10 ganger bedre fart ved bruk av windows og kontorprogrammer. Intallasjon av programmer går 5-6 ganger raskere.

Installasjon av drivere går somregel på 1-2 sekunder.

Åpning av spill som Age of Conan går ca en halv gang raskere. Counterstrike:source åpner 3 ganger så fort.

Sekvensiell lesehastighet er ca dobbelt så rask, skrivehastighet ca 25-30% raskere.

For random 512KB lesing/skriving er disse 4 og 2 ganger så raske.

For random 4KB lesing og skriving er de 10 og 6 ganger så raske som velociraptoren.

Når man skrur av windows pagefile øker hastighetsfølelsen man får fra SSDene enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...