Snorg Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er nybegynner her.. Jeg har kjøpt meg et Sony videokamera som tar film i HD-formatet. Så har jeg tenkt å laste over opptakene på PC og lagre dem der (MPEG). Siden kan jeg jo brenne DVD for å vise på TV. Er det da slik at jeg bør kjøpe en HD DVD spiller (Blu-Ray ja) for å kunne spille egne filmer i HD-formatet? Og kanskje enda mer konkret, kan en alminnelig god DVD-brenner på PCen min brenne en DVD i HD-format så lenge softwaren tillater det? Har skaffet meg Pinnacle Studio. Er det da samsvar mellom HD-formatet i Studio oh Blu-Ray? Dette var mange spørsmål, men jeg er takknemlig hvis noen kan lede meg på vei! Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Er nybegynner her.. Jeg har kjøpt meg et Sony videokamera som tar film i HD-formatet. Så har jeg tenkt å laste over opptakene på PC og lagre dem der (MPEG). Siden kan jeg jo brenne DVD for å vise på TV. Er det da slik at jeg bør kjøpe en HD DVD spiller (Blu-Ray ja) for å kunne spille egne filmer i HD-formatet? det er mange muligheter, og dette er vel kanskje den metoden sony har lyst til at du skal velge blu-ray discene er fine i og med at de har tilstrekkelig med plass for å vise film i hd, men det er foreløpig ganske stive priser. for å gjøre dette må du ha blu-ray spiller evt ps3, noen tusen, du må ha blu-ray brenner, noen tusen?, du må ha en pc og redigeringsprogram som er rask nok til å encode lange blu-ray filmer, alternativt veldig god tolmodighet... siden det er tidlig ennå, er det kun de færreste som kan lese bluraydiscer, så det er ikke bare å ta med discen for å vise noe. men det kan være dette vi gjør rutinemessig om noen år. det er også lurt å ha opptakene på flere medier da en harddisk kan ta kvelden any time. men hvem vet, kanskje blir flashminne så billig at bluray aldri tar av... redigering regner jeg også med er langt mindre smertefullt i full hd om noen år enn det er i dag. så personlig har jeg en litt vent og se holdning til denne metoden. har selv en dobbelprosessor, men opplever redigering litt for tregt til at jeg gidder å gjøre det gjennomført. nyere laptoper fra feks dell har hdmi utgang, og er dermed en alternativ løsning jeg har sansen for. man kan samle opptakene i småsnutter og vise de uredigert på flatskjermen. har funnet ut at dette er en like grei måte å se film på som å drive med redigering. det blir på en måte som å se på bilder og mer interaktivt enn disse lange familiesagaene på dvd... en rimelig løsning som dekker alle disse områdene er faktisk en ps3, siden den både kan vise avi filer fra den interne disken eller streamet fra en pc med flere videoformat, som feks mpeg2, xvid, h.264 etc. og den kan spille "vanlige" blu-ray discer. Og kanskje enda mer konkret, kan en alminnelig god DVD-brenner på PCen min brenne en DVD i HD-format så lenge softwaren tillater det? Har skaffet meg Pinnacle Studio. ja det går an, men jeg tror dvd'en må være i dataformat, slik at du lagrer feks avi filer på den, du begrenser dermed hvilke maskiner som kan vise filene til pc eller ps3 (kanskje xbox360?) Er det da samsvar mellom HD-formatet i Studio oh Blu-Ray? mht oppløsning? ja. formatet er ellers forskjellig - de fleste redigeringsprogram bruker intermediære format som er egnet for klipp og lim og raskere å lese fra disk. etter at redigering er ferdig re-encoder man til ønsket format. men var jeg deg ville jeg nok satset på sony vegas eventuelt nye adobe premiere elements 7 for redigering, pinnacle hører jeg sjelden noe bra om... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå