Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Samle kredittkortgjeld med forbrukslån?

No14

Anbefalte innlegg

Jeg har noen kredittkort med en gjeld på tilsammen rundt 75000,- . Det er ganske høy rente og tenkte at det kan være lurt å refinansiere og samle alt i et forbrukslån. Noen som har noen tips til hvor det kan være lurt å ta forbrukslån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nettopp vært oppe til diskusjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=995196

Virker som mange av fraråder deg å gjøre dette, men det kan selvfølgelig være renter å hente dersom du har tenkt å betale dette ned på sikt. Rentene på disse kortene er såpass høye at jeg vil anbefale deg å være sparsom fremover, og heller betale ned kortene så fort det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Kan noen svare meg på det jeg faktisk spurte om?? Jeg ba ikke om andre råd en om hvor man kan få et greit forbrukslån!

Selvfølgelig skal man betale ned fort og være sparsom, men det er min sak. Hvor mye jeg har til rådighet og kan betale hver mnd. er det samme uansett om jeg har forbrukslån eller kredittkort. Det tar den tida det tar! Jeg startet ikke tråden for å lage en ny diskusjon om at det å bruke kredittkort er dumt eller ikke, alle vet at kredittkort ikke er billig, men når man ikke har så mye valg...Kortene er forøvrig klippet for lengst, i tre:p.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med å betale kredittkortgjelden GJØR HVA SOM HELST FOR Å UNNGÅ FORBRUKSLÅN! Ta kontakt med venner og familie og spør om kortvarige lån til du får bedret likviditet, eller jobb som faen overtid.

Dersom du skulle ta opp forbrukslån for å betale kredittkort er du på vei inn i en ond sirkel. Neste steg kan eventuelt være å ta opp nok et forbrukslån for å betale ned forbrukslånet. Derfra eskalerer det hele.

Kjenner til en kar som hadde en hel del av de lånene. Meget ugunstig var det, og selv med middels god inntekt klarte han ikke å få styr på det. Han endte opp med å måtte låne 700.000 av en kamerat for å betale ned alt.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Kan noen svare meg på det jeg faktisk spurte om?? Jeg ba ikke om andre råd en om hvor man kan få et greit forbrukslån!

Ja? Kan noen faktisk svare på dette spørsmålet?

Trådstarter har IKKE sagt at h*n sliter med kortgjeld...

Mvh

:)

ps. ja, det er en del å hente ved konventering til vanlig lån.

Lenke til kommentar
Hvis du sliter med å betale kredittkortgjelden GJØR HVA SOM HELST FOR Å UNNGÅ FORBRUKSLÅN! Ta kontakt med venner og familie og spør om kortvarige lån til du får bedret likviditet, eller jobb som faen overtid.

Dersom du skulle ta opp forbrukslån for å betale kredittkort er du på vei inn i en ond sirkel. Neste steg kan eventuelt være å ta opp nok et forbrukslån for å betale ned forbrukslånet. Derfra eskalerer det hele.

Kjenner til en kar som hadde en hel del av de lånene. Meget ugunstig var det, og selv med middels god inntekt klarte han ikke å få styr på det. Han endte opp med å måtte låne 700.000 av en kamerat for å betale ned alt.

Altså fortsatt ingen svar på det jeg spurte om...

Jeg betaler maks av det jeg kan nå. Ser ikke helt hva som er galt med å ta et forbrukslån for å bli kvitt kredittkortgjeld. Det er nedbetalingstid på forbrukslån, noe det ikke er på kreditkort. Det er lavere rente noe som gjør at utgiftene på lånet blir lavere med samme nedbetalingstid. Får jeg mer inntekt kan jeg fortsatt betale mer ned på lånet selv om det er et forbrukslån.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til trådstarter:

Ja, jeg ville gjort det. Hvorfor skal noe stå i veien for det når det er lavere renter å hente? Samtidig betaler du ned på kun ett lån, og det blir enklere i praksis.

Enkelte her er rimelig kjappe å anta at folk sliter maksimalt fordi de spør om tips til å nedbetale gjeld.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til hvor det kan være lurt å ta forbrukslån?

Hvis du har boliglå eller billån kan det være lurt å øke dette lånet med sikkerhet i boligen/bilen.

Uansett vil ett forbrukslån i en bank være bedre enn kredittkort, prøv GE Moneybank, Citibank, etc.

Men jeg har en litt offtopic men ett meget viktig element, når du eventuelt betaler ned kredittkortene med annet lån klarer du da å la være å bruke kredittkorene?

Hvis du ikke klarer dette vil du ende opp med det dobbelte i lån og da er det ikke lønnsomt. Hva du skriver her i forumet er urelevant, det viktige er at du er ærlig med deg selv.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til hvor det kan være lurt å ta forbrukslån?

Hvis du har boliglå eller billån kan det være lurt å øke dette lånet med sikkerhet i boligen/bilen.

Uansett vil ett forbrukslån i en bank være bedre enn kredittkort, prøv GE Moneybank, Citibank, etc.

Men jeg har en litt offtopic men ett meget viktig element, når du eventuelt betaler ned kredittkortene med annet lån klarer du da å la være å bruke kredittkorene?

Hvis du ikke klarer dette vil du ende opp med det dobbelte i lån og da er det ikke lønnsomt. Hva du skriver her i forumet er urelevant, det viktige er at du er ærlig med deg selv.

Takk for svar!!

Kreditkort er ikke noe problem da jeg har klipt dem opp. Desuten blir kontoene avsluttet hvis jeg tar et forbrukslån og nedbetalt kortene. Da slipper jeg å få nye kort. Er nødt til å ha et pga reiser i jobben jeg må dekke selv og senere få tilbakebetalt, men det har en lav kredit så det går bra.

Lenke til kommentar
Du bytter jo bare fra noe som er dyrt til noe som er nesten like dyrt. Forbrukslån bør unngås i alle tilfeller.

Jasså?

Kjenner til flere som har konvertert kredittkort-gjeld aka rente opptil 32% effektivt, over til forbrukslån aka rente på ca. 17% (uten sikkerhet)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det ser for meg ut som du får 2 forskjellige svar, litt avhengig av hvordan folk tolker spørsmålet ditt:

De som tror du tenker å ta opp et forbrukslån for å betale AVDRAGENE på kredittkortet fraråder deg det, selvfølgelig.

De som tror du tenker å avslutte kredittkortene og samle all gjelden i ett lån, som det etterhvert i tråden ser ut som er hva du planlegger, råder deg stort sett til å gjøre dette. Det vil jeg også råde deg til. Forbrukslån er normalt billigere enn hva kredittkort er, prisforskjellen vil være avhengig av renten du har på kredittkort osv, men i hovedsak så vil jeg si det er fornuftig å konvertere flere kredittkortregninger i ett forbrukslån.

Jeg vil vel si at i hovedsak så er følgende lurt for lånefinansiering, merk dette er bare tommelfingerregler, det kan finnes mange faktorer som påvirker i den ene og den andre retningen:

Kredittkort: Veldig kortsiktig, bør betales før renter påløper, eventuellt etter en betalingsutsettelse. Har fordelen at når du først har kortet er det ikke noe mer arbeid / gebyrer / papirer å ordne for å få pengene.

Forbrukslån: Mellomlang sikt, om du skal bruke mer enn ett par mnd på å betale tilbake pengene så vil nok forbruslån være fornuftig, selv om det er noe mer arbeid og kanskje et etableringsgebyr, så har jeg inntrykk av at rentene er en del lavere enn for kredittkort.

Huslån: Må ha sikkerhet i hus, og alt som følger med, men er vel billigste måten å låne penger på. Betaler du ikke risikerer du å ikke ha noe sted å bo!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...