Gå til innhold

Skal kjøpe vannkjøling, suggestions.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på vannkjøling. :> Jeg har aldri prøvd det før så kan jeg få litt hjelp til å sette opp ett oppsett som funker bra? Jeg har et Cooler Master Stacker 831 med 4870x2 og en Intel Core™2 Quad Q9450.

Har sett litt rundt på forskjellige sider som har blitt nevt på forumet her men har ikke funnet noen som selger blokk til 4870x2 enda ;/

Kan noen her sette opp en handlekurv/forklare litt mer rundt hva jeg trenger osv? Prisen spiller ikke en så stor rolle men trenger ikke det mest ekstreme - men det skal fortsatt være bra. ;)

/Cauw

Endret av Cauw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye modding du er intresert i å gjøre.

Men nå har det seg slik at det er kun EK som har kommet med blokk til 4870x2. Slik at du må på ekwaterblocks.com for å få tak i en blokk til kortet.

Men jeg regner med at i løpet av en uke har http://performance-pcs.com/ blokken inne. De bruker å være rimelig kjappe med å få inn ek-blokker.

I dag består de fleste blokker/radiatorer/blokker med 1/4" gjenger. Dette gjør det rimelig lett å finne nipler osv til dem. De delene jeg lister opp under har alle 1/4" gjenger. Og på alle blokker/pumpetopp/radiator kan du velge hvilken nippel du skal ha på. Gå for 1/2" nipler over hele linjen. På slange siden har ville jeg valgt å bruke en slange med 7/16" ID(indre diameter). 7/16" er nemlig mindre enn 1/2" nipler sin OD (Ytre diameter). Det er litt mer jobb å få dem over men dermed sitter de utrolig mye bedre og hindrer lekasje bedre.

Deler:

Radbox

Pumpe MCP355

Topp til pumpe med tank. Øker flow og løfte høyde en del på pumpen. Gjør også at du kan sette på den nippelen du selv vil ha. (1/2" i forhold til 3/8")

CPU blokk. Ek supreme, har den selv og er kjempe fornøyd med den.

Radiator. MCR320qp Har selv versjonen som er hakket mindre. Er utrolig fornøyd med denne og har en formidabel ytelse forhold til den gamle mist radiatoren jeg hadde som var like stor. (tykkelse og lengde)

Slange, 7/16"ID og 5/8" OD x7

Slange klemmer til 5/8" OD slanger x8

Skulle det være noe mer du lurer på så fyr løs.

*edit: har ikke lagt med vifter. Her må du nesten selv velge hvor høyt støy nivå du ønsker. Anbefaler vifter som har en rpm på rundt 1200-1500.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å få tak i rimelige deler i Norge? Blir jo en del for frakt + toll. ;o Og mener du jeg skal kjøpe 1/2" nippler med mindre diameter på slangene?

Jeg er også ganske interesert i looks på PCn, så er det mulig å få tanken i noen av bayene forran? Noe som synes anyways. Og er radiatoren nødt til å plasseres på utsiden av kabinettet viss jeg har god lufting inni? hadde vært digg å fått det meste inni. Cooler Master Stacker skal jo være et rimelig stort kabinett.

Lang tid bruker de på å levere til Norge?

Takker for godt svar. :>

Edit: Tenkte jeg skulle bruke Noctua 1200 rpm vifter.

Endret av Cauw
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å få tak i rimelige deler i Norge? Blir jo en del for frakt + toll. ;o

Det blir en del frakt og toll, men alt i alt som regel billigere enn å kjøpe i Norge. De fleste anbefalte komponentene er heller ikke å få tak i gjennom norske nettbutikker.

Og mener du jeg skal kjøpe 1/2" nippler med mindre diameter på slangene?

Ja, det er det han mener. Det er bare snakk om ca 1.5mm mindre diameter. Forsåvidt ikke noe galt i å bruke 1/2" slanger heller, men det virker vanlig å bruke 7/16" om dagen av grunnen modzona nevnte.

Jeg er også ganske interesert i looks på PCn, så er det mulig å få tanken i noen av bayene forran? Noe som synes anyways.

Joa, finnes mye å velge i. Jeg har sett litt varierende kritikk av slike løsninger, men det finnes sikkert bra slike reservoirer.

Og er radiatoren nødt til å plasseres på utsiden av kabinettet viss jeg har god lufting inni?

Radiatoren kan godt plasseres innenfor kabinettet så lenge du har plass. Sjekk f.eks. hjemmesiden til Swiftech for mål på radiatoren og se hvor du evt. kan plassere den i kabinettet ditt.

Edit: Tenkte jeg skulle bruke Noctua 1200 rpm vifter.

Fra en review av vifter:

Noctua 1200

Size: 120x120x25

Flanging: open

Subjective Noise: Quite quiet. What noise there is is actually a lower pitched noise than a typical fan, which helps make it 'seem' quieter than it is as well....

Minimum running voltage: 2.75V

Notes: Quiet only buys so much when the blade design is grossly inefficient.

Som du ser fra linja jeg uthevet (og review forøvrig hvis du gidder å lese det) finnes det bedre alternativer enn Noctua 1200. Sjekk ut S-FLEX serien fra Scythe eller Zalman sin ZM-F3. En viftekontroller kan også være en god ide da det ofte er unødvendig å kjøre viftene på fullt.

Lenke til kommentar
Det blir en del frakt og toll, men alt i alt som regel billigere enn å kjøpe i Norge. De fleste anbefalte komponentene er heller ikke å få tak i gjennom norske nettbutikker.

Helt rett. Pluss at produktene som finnes i Norske nettbutikker ligger langt etter i utvikling. Og enda er de dyrere enn topp produktene fra USA og andre land.

Ja, det er det han mener. Det er bare snakk om ca 1.5mm mindre diameter. Forsåvidt ikke noe galt i å bruke 1/2" slanger heller, men det virker vanlig å bruke 7/16" om dagen av grunnen modzona nevnte.

Grunnen for at jeg anbefaler å bruke 7/16" slange er at dette er din første vannkjøling og da er det vell logisk lurt å gå for noe med en mindre risiko?

Joa, finnes mye å velge i. Jeg har sett litt varierende kritikk av slike løsninger, men det finnes sikkert bra slike reservoirer.

Så lenge du passer på at inn i tanken er høyere enn ut pungtet og at tanken blir plassert før pumpen i loopen skal det gå bra.

Radiatoren kan godt plasseres innenfor kabinettet så lenge du har plass. Sjekk f.eks. hjemmesiden til Swiftech for mål på radiatoren og se hvor du evt. kan plassere den i kabinettet ditt.

Grunnen for at jeg viser til radbox systemet er at for meg er det meget vanskelig å si om en radiator vil passe inni kabinettet ditt da jeg aldri har sett inni et slikt kabinett in real life. Og jeg har heller ikke tilgang til målene på innsiden av kabinettet.

Lenke til kommentar

Så lenge du passer på at inn i tanken er høyere enn ut pungtet og at tanken blir plassert før pumpen i loopen skal det gå bra.

Skrev det jeg skrev pga kommentarer som dette. Men funker sikkert fint så fort man har fått ut all lufta. Har aldri brukt/sett slike selv, men tenkte det kunne være verdt å nevne uansett.

Lenke til kommentar

Skrev det jeg skrev pga kommentarer som dette. Men funker sikkert fint så fort man har fått ut all lufta. Har aldri brukt/sett slike selv, men tenkte det kunne være verdt å nevne uansett.

Har selv endt opp med å måtte tilte på kabinettet på alle de vannkjølte pcene jeg har bygget oppgjennom tiden.

Slik at det må du regne med uansett. Det han på xs mener er at for å få ut den siste luft lommen som er i tanken. Altså for å få tanken 110%full.

Kan anbefale xspc sine bay tanker. Meget gode.

Lenke til kommentar

Har tenkt til og endelig få bestilt meg vannkjøling selv nå så, swiftech mcr-360 var det jeg hadde tenkt til og ta, skal også bestille antec 1200, men med nærmere ettertanke så har jo det kabinettet 2x120 vifter på baksiden så da passer det jo egentlig perfekt med mcr-220 for da kan jeg bruke de viftene, og slepper og kjøpe ekstra vifter eller bråk. Har lurt så fælt på hvor i allverden jeg skulle gjør av radiatoren vettu, har jo ikke lyst til og bare legge den på gulvet heller.

Se denne videoen for nøyaktig hva jeg tenkte om grei radiator plassering på antec 1200:

Spm da er om "bare" en dual radiator er nok? du ser cpu'en min i siggen under, vil få den opp til 3.6ghz (er 65nm). Og seinere så blir det nehalem\westemere da med tiden :)

Edit: ..Ay leste akkurat mail om at det var blitt sendt fra sidewinder, så da blir det trippel uansett. Hadde egentlig allerede bestilt skjønner du men så trengte de no mer verifikasjon for visa kortet å da ble ordren utsatt, tenkte da jeg kunne rekke og gjøre noen potensielle endringer i siste liten hvis det var nødvendig.

Fikk faktisk telefon fra sidewindercomputers 07.30! i dag morges hehe :sleep: og ble fortalt om den manglende verifikasjonen.

Håper jeg også slepper moms !

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
En dual vil ikke holde hvis du skal bytte ut grafikk kortet til et 4870x2.

Kun cpu'en som skal få vann, for nå ihvertfall. Har tenkt siden skjermkort så mye oftere byttes ut så blir det for dyrt og drive og kjøpe vannblokker til hver av dem.

Edit: Å nei, kom akkurat på at nå fikk jeg også de dårlige slipstream viftene isteden for s-flex, vet du om noen norske nettbutikker som selger s-flex ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Oki, vel trippel blir det uansett nå men, jeg for se det positive med det da, kostet bare 8$ mer og så har jeg litt ekstra kapasitet. Andre gode nyheter er at jeg snakket nettopp med sidewinder igjen og fikk byttet viftene med s-felx i siste liten phew(men ikke radiator for det ville forandre vekta sa han)

Takk for alle svarene, da er det bare et par vente dager igjen til å få det i hus.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Sett litt rundt nå, skal være mulig å få plass til en 3fan radiator på gulvet i CM Stacker. ;> Gleder meg til å sette sammen dette. ;D

Det er vi nå 2 om :thumbup: Gratz på forskudd!

P.s håper jeg ikke kapret hele tråden din eller noe sånt

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...