Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

1 måned gammelt hovedkort dødt..pga psu? (bekreftet)

Anbefalte innlegg

Hei!

Spørsmål: Kan dårlig psu føre til at hovedkort dør? Kanskje kretser på hovedkort overopphetes o.l.

Hovedkort har hatt meget god aktiv luft kjøling.

Det jeg ikke på dette tidspunkt vet, er om psu'n er død iom at viften ikke går på det, eller om viften ikke går på det, fordi hovedkortet er dødt.

Bakgrunn:

Kjøpte meg hovedkort for en måned siden samtidig som jeg koblet i en ny box med en northq 850watter. Her i forgårs rebootet jeg maskinen etter den hadde stått på i ett døgn eller så og maskinen slo seg av. Så merket jeg at psu viften ikke gikk rundt. Så skiftet jeg psu, har prøvd 2 andre merker, enermax og seasonic. Uten at ting virket. Jeg har prøvd mye annet også, skiftet cpu, minne skjermkort, etc så hovedkortet er dødt det er jeg sikker på.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var egentlig det. For jeg lurer fælt på om hvis psu'n der driver og streiker eller ikke klarer å levere god nok stabil strøm til hovedkortet at dette kan slite ut hovedkortet veldig kjapt.

Både strømforsyning og psu var helt nytt da jeg parret det i hop.

Jeg synes det er utrolig rart at hovedkortet bare dauer på så kort tid.

Skal sies at jeg også hadde satt i en 5600+ som viste temp forskjell på 10-20 grader mellom kjernene, kjerne 0 lå på 0grader ved oppstart og kjerne 1 lå på rundt 20 (romtemp.) Etter oppstart ble forskjellen noe mindre.

Men jeg tror ikke at en defekt sensor skal kunne ødelegge hovedkortet, virker litt søkt.

Lenke til kommentar

Bare en liten "advarsel" her sånn:

Man skal jo prøve alt 1 gang iallefall er det noe som heter, og det var tanken bak innkjøpet på hva jeg her beskriver. I dette tilfellet holder det med den ene gangen.

Jeg hadde (har den fortsatt, ikke rma enda) jo en NorthQ 850watt m/flex kabler koblet på maskinen.

Vel det viser seg nå at det er den som nok har ført til døden for mitt forrige hovedkort på en pc her. Samt seg selv. =(

Viften på psu'n går simpelten ikke, jeg har prøvd å blåse den i gang, lol, men det er ikke liv. Hadde knapt nok brukt psu'n i en måned før den knakk i hop.

For å sette det litt sånn på spissen kan jeg si at jeg kjører med en 500watter enermax nå som jeg har hatt i over ett år nå tror jeg, selv om den ikke har like manga s-ata uttak gjør den foreløpig jobben bra.

Var også en glede å ha 3pins (som northq ikke har!) kontakt til hovedkort på denne som gjør at jeg kan følge med på psu-vifte-rpm'n.

Så da blir jeg å sende den i retur og skulle forsåvidt hatt en ny psu med 9 eller flere sata uttak, som var også en grunn til at jeg kjøpte den, da jeg trenger såpass med strøm uttak.

Innspill mottas gjerne, at northq var kjent som dårlig er vel og greit, men dette var ett flunka nytt produkt på markedet da jeg kjøpte den, så det jeg prøver å si er vel at det fortsatt gjelder.

Hovedsaklig har jeg kjørt psu'n på kun 2-3 harddisker, enkel amd 2kjerner, og 4850 skjermkort, så det er ikke nubb kjangs for at psu'n ikke skulle kunne levere watt nok. Jeg gjorde dette med hensikt for å teste psu'n iom. og ikke fyre på med for mye med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...