Bjonski Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hei, jeg har veldig lyst til å lære meg å programmere enkle spill og litt mer komplekse etterhvert. Noen tips om hvilke språk som er lette å lære, men samtidig kraftig og som kan brukes til 2D og 3D spill? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 C++ brukes i de fleste spill. Tror du må programmere flere år før du kan tenke på å lage egne spill. Eventuelt kan du prøve dette: http://www.yoyogames.com/gamemaker/ Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Har prøvd Game Maker før, men tenkte å liksom å "ta det store steget" inn i programmerings verden. Endret 18. august 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Da er neste skritt å lære deg et programmeringsspråk fra bunnen av. De aller fleste spill er kanskje programmert i C++, men det går også å programmere spill i mer høynivåspråk, som f.eks C#. GeirGrusom her inne har jo skrevet en spillmotor i C#. Det spørs litt hvor store spill du tenker på, men uansett er det nok snakk om noen års læring først. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Spillprogrammering er et langt lerret å bleke. Hvis du ser for deg at du skal lage Gears of War så har du en kalddusj i vente. Hvis du derimot ser for deg at du kan begynne i det små og så tar det seg opp derfra så er det et par ressurser på nettet. En av disse er Microsoft sin Game Development side. Derfra kan du hive deg på C++ programmering med Game Developer Kit eller noe enklere C# programmering med XNA. Det siste er nok det enkleste å begynne med. Så er det noen som kommer til å rope om at alle skikkelige spill lages i C++ (eller helst C eller assembly) med DirectX eller OpenGL. Og det stemmer. Skikkelige billøp kjøres med Formel 1 og. La oss begynne med en trøsykkel eller kanskje en Go-Cart, hva? Å lære å lage spill med f.eks. C# og XNA vil gi deg verdifull innsikt i programmering generelt og spillutvikling spesielt. Her er det noen tutorials på XNA, se om det ser noelunde forståelig ut. Hvis alt er helt gresk for deg så kan det være en tanke å begynne med noen enklere, rene, programmeringsinnføringer. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Veldig enig. Å begynne med spillutvikling i C++ kan fort bli veldig demotiverende, uansett hva noen andre måtte sitte og rope senere i denne tråden. Lenke til kommentar
les_paul92 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 python anyone? vil tro det er fint for nybegynnere, jeg liker det. en grei måte å lære seg hvordan ting er oppbygd Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Fordelen med C# er XNA for spillutvikling, og MS' egne forumer, og sider, som ble nevnt Lenke til kommentar
runerask Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Den beste måten å begynne på, er å lage spørrelek i første omgang. Faktisk det første programmet jeg laget på egenhånd, på min gamle Amiga, var noe i den duren. Programmet var programmert slik at man fikk diverse spørsmål, svarene gjorde at man fikk nye spørsmål med utgangspunkt i dem svarene som tidligere var gitt. Fant denne kjekke lærevideoen på youtube Edit; fikse på Endret 18. august 2008 av runerask Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Er faktisk ikke dumt å bruke Python hvis du skal lage enkle 2D spill (som kan være en fin introduksjon til spillprogrammering). Python har et bibliotek som heter PyGame, som i grunn er SDL-bindinger. (Tror jeg.) Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Har faktisk holdt på med Python. Lånte en bok fra biblioteket, men den var utdatert så veldig lite av det som stod der funket i praksis. Måtte litt "fikling" til for å finne ut av ting. Ville Python vært en enkel start? (Vil si at jeg har litt konsentrasjonsvansker, ikke i stor grad men merker det selv.) Endret 19. august 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Ble stille nå ja. Det jeg mente med konsentrasjonsvansker var ikke i den forstand at jeg har ADHD, men at jeg gir opp lett om noe går meg imot. Men en oppsummering: -C++/C# til mer "komplekse" spill -Python til 2D spill/enkle spill Hva vil være det "beste" å starte med hvis man liker å se at ting skjer, og at det ikke tar 1år før man oppdager at man har gjort noe feil? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Hvis du gir lett opp, er det ikke noe vits i å begynne med programmering. Uansett, jeg hadde som sagt starta med Python og PyGame hvis jeg var deg. Er ikke egentlig så veldig farlig hva du starter med bare du starter et sted. Endret 23. august 2008 av staalezh Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg hadde også valgt python. Veldig enkelt og elegant språk med en del høynivå språkfeatures som gjør det ganke kraftig i tillegg. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 I tillegg, så går det ganske fort å lære python i forhold til mange andre språk, hvertfall de mest grunnleggende tingene slik at du ser resultater. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 C# kan kan bruke biblioteker skrevet for C, det kan kompilere C# og VB.NET kode og bruke det direkte inn i programmet uten mye hokus pokus, det er enkelt å lage et plug-in system, det støtter lav-nivå features som pekere dersom det er ønskelig (for eksempel til procedural textures) Direct3D, XNA og OpenGL er støttede 3D API-er, GDI, GDI+ og DirectDraw er støttede 2D API-er. C# har et rigid bibliotek, språket støtter alt av moderne finesser som klasser, interfaces og delegates, språket har innebygget støtte for et SQL lignende språk som heter LINQ som kan brukes rett på datasett. I likhet med Java kompileres C# kode til maskinkode run-time og har derfor veldig høy ytelse sammenlignet med scriptspråk. I spillutvikling er ytelse viktig! Jo flere prosessorsykluser du har ledig, jo mer kan du implementere i spillet. Jeg hadde gått for C# fordi mulighetene er uendelig samtidig som språket er enkelt å lære seg på grunn av at språket har en enkel syntaks og en av de beste IDE-ene du finner. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Har begynt på torturialen på http://creators.xna.com/en-us/education/ge...d/bg2d/chapter3 nå. På den siden jeg har linket til står det: Extract and add all of the necessary 2D art assets to your new XNA Game Studio project, in preparation for coding your game., men hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det har ikke direkte noe med programmering å gjøre, men heller programmet du bruker. RTFM. Les dokumentasjonen for XNA Game Studio. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Lær deg et objektorientert språk (og sats mye på å få inn objektorientering helt fra starten). C++ eller Java er to gode måter å starte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå