Gå til innhold

Lære seg å programmere spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er neste skritt å lære deg et programmeringsspråk fra bunnen av. De aller fleste spill er kanskje programmert i C++, men det går også å programmere spill i mer høynivåspråk, som f.eks C#. GeirGrusom her inne har jo skrevet en spillmotor i C#.

 

Det spørs litt hvor store spill du tenker på, men uansett er det nok snakk om noen års læring først.

Lenke til kommentar

Spillprogrammering er et langt lerret å bleke. Hvis du ser for deg at du skal lage Gears of War så har du en kalddusj i vente. Hvis du derimot ser for deg at du kan begynne i det små og så tar det seg opp derfra så er det et par ressurser på nettet.

 

En av disse er Microsoft sin Game Development side. Derfra kan du hive deg på C++ programmering med Game Developer Kit eller noe enklere C# programmering med XNA. Det siste er nok det enkleste å begynne med.

 

Så er det noen som kommer til å rope om at alle skikkelige spill lages i C++ (eller helst C eller assembly) med DirectX eller OpenGL. Og det stemmer. Skikkelige billøp kjøres med Formel 1 og. La oss begynne med en trøsykkel eller kanskje en Go-Cart, hva?

 

Å lære å lage spill med f.eks. C# og XNA vil gi deg verdifull innsikt i programmering generelt og spillutvikling spesielt.

 

Her er det noen tutorials på XNA, se om det ser noelunde forståelig ut. Hvis alt er helt gresk for deg så kan det være en tanke å begynne med noen enklere, rene, programmeringsinnføringer.

Lenke til kommentar

Den beste måten å begynne på, er å lage spørrelek i første omgang.

 

Faktisk det første programmet jeg laget på egenhånd, på min gamle Amiga, var noe i den duren. Programmet var programmert slik at man fikk diverse spørsmål, svarene gjorde at man fikk nye spørsmål med utgangspunkt i dem svarene som tidligere var gitt.

 

Fant denne kjekke lærevideoen på youtube

 

Edit; fikse på

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Har faktisk holdt på med Python. Lånte en bok fra biblioteket, men den var utdatert så veldig lite av det som stod der funket i praksis. Måtte litt "fikling" til for å finne ut av ting.

 

Ville Python vært en enkel start? (Vil si at jeg har litt konsentrasjonsvansker, ikke i stor grad men merker det selv.)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Ble stille nå ja. Det jeg mente med konsentrasjonsvansker var ikke i den forstand at jeg har ADHD, men at jeg gir opp lett om noe går meg imot.

 

Men en oppsummering:

-C++/C# til mer "komplekse" spill

-Python til 2D spill/enkle spill

 

Hva vil være det "beste" å starte med hvis man liker å se at ting skjer, og at det ikke tar 1år før man oppdager at man har gjort noe feil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

C# kan kan bruke biblioteker skrevet for C, det kan kompilere C# og VB.NET kode og bruke det direkte inn i programmet uten mye hokus pokus, det er enkelt å lage et plug-in system, det støtter lav-nivå features som pekere dersom det er ønskelig (for eksempel til procedural textures) Direct3D, XNA og OpenGL er støttede 3D API-er, GDI, GDI+ og DirectDraw er støttede 2D API-er. C# har et rigid bibliotek, språket støtter alt av moderne finesser som klasser, interfaces og delegates, språket har innebygget støtte for et SQL lignende språk som heter LINQ som kan brukes rett på datasett.

I likhet med Java kompileres C# kode til maskinkode run-time og har derfor veldig høy ytelse sammenlignet med scriptspråk.

 

I spillutvikling er ytelse viktig!

Jo flere prosessorsykluser du har ledig, jo mer kan du implementere i spillet.

 

Jeg hadde gått for C# fordi mulighetene er uendelig samtidig som språket er enkelt å lære seg på grunn av at språket har en enkel syntaks og en av de beste IDE-ene du finner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...