Gå til innhold

Oppsett servere og stabilitet

Lindsay

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp 2 debian maskiner med en webserver og en database server kjørende 64-bit.

Så er spørsmålene disse att har det noe å si størrelse på disker i RAID-5 og har jeg noe å tjene på RAID-5 kontra RAID-1?

Disse skal gå 24/7 i mange år hadde jeg tenkt og da er det greit og bare skifte ut disker og la arrayet bygge opp den nye disken.Rsync vil også bli kjørende på de viktigste filene og mapper mot en ekstern server/backup server

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha RAID5 på systemdisk og, eller blir det RAID1 på systemdisk og RAID5 på data disk? Hva slags belastning tror du maskinene kommer til å ha?

Sånn i utgangspunktet vil nok serveren klare seg helt fint uten å gjøre noe spesielt, og sånn helt nøkternt sett, så har ikke disk størrelse så mye å si for ett raidsett. Riktignok vil du slite med å gå fra bare 750gb hdder opp til 1.5tb hdder når disse kommer.

Lenke til kommentar
Skal du ha RAID5 på systemdisk og, eller blir det RAID1 på systemdisk og RAID5 på data disk? Hva slags belastning tror du maskinene kommer til å ha?

Sånn i utgangspunktet vil nok serveren klare seg helt fint uten å gjøre noe spesielt, og sånn helt nøkternt sett, så har ikke disk størrelse så mye å si for ett raidsett. Riktignok vil du slite med å gå fra bare 750gb hdder opp til 1.5tb hdder når disse kommer.

Oki det er muligens litt overkill men jeg vil kjøre RAID-1 da ,jeg har jo backup av databaser og filer.

Men muligens jeg skifter ut diskene med noen større da først som sist

Lenke til kommentar
Riktignok vil du slite med å gå fra bare 750gb hdder opp til 1.5tb hdder når disse kommer.

Dette er jo et problem en ikke har om en bruker ZFS filsystemet til Solaris. I dette tilfellet er vel ikke det et alternativ.

Det er vel ennå en stund til 750GB ikke er å få tak i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...