Dozer_ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hei, jeg er nå drittlei det treige Vista på min bærbare og vil få innpå XP istedet. Jeg setter i xp cd'en og starter opp, trykker enter for å innstallere og får opp dette; Innstallasjonsprogrammet fant ingen hardiskstasjoner på datamsakinen. Kontroller at harddiskene er slått på, blablabla... innstallasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte. Og når jeg prøver å sette inn xp cd'en når maskinen er i gang får jeg ikke opp noe mulighet om å innstallere XP. Hvorfor ikke? Det er forresten ikke noe gale med pc'en, den kjører helt greit til vanlig(Lenovo 3000 N200) Endret 18. august 2008 av Dozer_ Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Mange som har problemer med å installere xp etter de har hatt vista på pcn. Prøv å formatere pcn med Gparted først også installere xp. funket som fjell for meg Lenke til kommentar
Dozer_ Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Det kom jeg selvsagt ikke på at jeg kunne gjøre(brukte det nylig på den stasjonære.) Men i helvete da! Har formatert og alt ser bra ut, men innstallasjonsprogrammet til XP finner fortsatt ikke noe harddisk?!?! Og nå har jeg ikke noe os på den i det hele tatt. Hva er gale nå da? Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det kom jeg selvsagt ikke på at jeg kunne gjøre(brukte det nylig på den stasjonære.)Men i helvete da! Har formatert og alt ser bra ut, men innstallasjonsprogrammet til XP finner fortsatt ikke noe harddisk?!?! Og nå har jeg ikke noe os på den i det hele tatt. Hva er gale nå da? Kan det være samme problem som jeg har på den ene av mine stasjonære da? høres iaff veldig likt ut. der må jeg installere sata drivere for at den skal finne harddiskene. Så kanskje det er det som skal til med deg å Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det skjer mest sannsynlig fordi harddisken er en S-ATA disk og XP trenger drivere til den for å kunne se den. Har du en diskettstasjon kan du se om du finner drivere for så å laste inn disse under oppstartfølgen av instalasjonen. (Trykk F6) Ellers kan du slipstreame driverne (og gjerne også servicepacs o.l) på en ny XP plate. Et tredje alternativ kan være å se om du har mulighet til å emulere IDE i BIOS. På min Acer Aspire 5920G har jeg et valg i BIOS som heter "AHCI to IDE" under SATA mode. Ved å endre fra AHCI til IDE får jeg naturligvis installert XP. Lenke til kommentar
Dozer_ Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 fargoth - tusen takk! Jeg var heldig å hadde dette alternativet i BIOS og nå er innstallasjonen i gang Men da regner jeg med at det kanskje er greit å bytte tilbake igjen etter jeg har fått XP innpå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå