Gå til innhold

Hvorfor kjøpe SSD?

Abnorm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, fordeler og ulemper med SSD nå for tiden er:

+Raskt

+Lydløst

+Strømsparende

+Lang levetid

+Kort aksesstid

-Dyrt

-Liten plass

Altså en 64 eller 128 Gigabyter som OS-disk må nok være Supert, i tillegg til en større vanlig disk til musikk, video, bilder osv.

Lenke til kommentar

Samboeren min satte 2 Raptordisker i raid 1 til OS slik at han oppnår "dobbelt lesehastighet".

Jeg vet ikke hvor kjapt SSD leser men å lese 2 x 10000 rpm høres veldig mye ut :O

Men jeg vet ikke hva som lønner seg i lengden da. Har ikke satt meg så mye inn i det.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Alt tar mindre tid med SSD enn med en vanlig harddisk.

Grunnen for å kjøpe SSD kan summeres i et ord: respons.

Så er det jo helt lydløst i forhold til disse Raptordiskene som knatrer som maskingevær når de leser/skriver.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Vel, problemet med f.eks. OCZ diskene så ut til å være oppimot 8MB sektorstørrelse som gjør de horrible til småskriving (OS). Så jeg vet ikke lengre, var helt overbevist om at det var andre problemer til noen på OCZ forumet påpekte akkurat den "lille" detaljen ;) Lurer på hvordan de nye Core2 er i forhold, har ikke sett noe nytt annet enn USB for firmware oppdateringer?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som nevner noe om temperatur forskjellene SSD vs HDD?

Jeg har 7 HDD's i PC'en min og hver av dem gir fra seg 50-60C noe som nesten tar livet av den om sommeren. Selv om jeg har 4 kabinett vifter. I tillegg til ytelse økningen (SSD OS disk & Game disk) så vil jeg få ned temperaturen på PC'en betraktelig.

Lenke til kommentar

At SSD bruker så mye mindre strøm (og dermed utvikler mindre varme) er en sannhet med modifikasjoner. Få SSD bruker veldig mye mindre strøm ved idle enn ved load, i motsetning til vanlige disker, som kan stoppe helt opp ved idle, og dermed bruke knapt strøm i det hele tatt. Ved load stemmer det imidlertid at de fleste SSD bruker mindre strøm enn vanlige disker.

Yois111: Siden du har 7 disker antar jeg at du trenger mye lagringsplass. Skulle du byttet ut de diskene, måtte du antakeligvis hatt langt flere enn 7 SSD. Så tviler på at du ville spart så mye der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...