mrs.robinson Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Enig med Simen1 ang "Halveis kjøp". Det koster alltid mye mer enn det smaker å kjøpe alt på en gang når det er som dyrest. Kaster meg på jeg også og nikker ja. Fordelen slik jeg ser det med å oppgradere stegvis er jo at du faktisk som Simen1 sier glede deg hver eneste gang du oppgraderer. Smeller en inn SSD idag så vil forskjellen være natt og dag. Gjør du det samtidig med nytt mb/cpu/ddr3 så blir joselvsagt forskjellen vanvittig men du vet jo ikke helt hvor stor forskjell hver komponent ga deg. For meg blir det nok en stund til resten av hw blir oppgradert, da jeg kjøpte Q6660 på "feil" tidspunkt. Så blir nok minst 1 år før det blir nytt mb/cpu. Men SSD blir det nok på tampen av året Endret 24. august 2008 av mrs.robinson Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Hmm, så du mener f.eks at en Slik SSD disk, ikke har så mye å hente (eller ikke noe i det hele tatt)? Det er jo kjempe bra Mer vil alltid være bedre, men det kommer til et punkt der gevinsten av raskere SSD-er krymper. Det er mye smak og behag og avhengig av bruksmønster, men for min del så mener jeg det punktet er passert. Altså at SSD gir bedre ytelse enn mekaniske harddisker over hele linja. Litt bedre noen plasser og svært mye bedre andre plasser. Tror nok dette igrunn også har passert meg, jeg er egentlig kun ute etter den vanvittige Access-tiden. Henter eller driver sjeldent med å hente ut store filer. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg synes halvveis kjøp er et godt valg. Dvs. ikke oppgradere alle komponentene samtidig men finne seg en strategi der man velger gode tidspunkter for hver komponent. F.eks at man kjøper Nehalem, hovedkort og DDR3 samtidig men kjøper SSD, harddisker, skjerm, skjermkort osv på hvert sitt gunstige tidspunkt. Da vil man få langt flere "julaften"-kvelder og får tid til å teste og oppleve forbedringen fra hver komponent. Ja, dette er den største fordelen med å bygge selv. Men jeg frykter at denne gangen blir det litt vanskelig å få flere "julaften"-kvelder. Jeg har prøvd å legge en strategi for å velge gode tidspunkter for hver komponent, og da må jeg i November få en ny X58-HK, ny DRR3-brikker, ny CPU, og ny CPU-kjøler. Hvis jeg er heldig, da kan jeg få beholde den GPUen som jeg kommer til å kjøpe i sep., men jeg har en mistanke at det må byttes også. Jeg blir nødt til å rive alt ut av kassen snart, da det stor spørmålet er: skal jeg gidde å beholde den gammel HDD-vraket, eller slange en SSD samtidig? Endret 25. august 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg synes halvveis kjøp er et godt valg. Dvs. ikke oppgradere alle komponentene samtidig men finne seg en strategi der man velger gode tidspunkter for hver komponent. F.eks at man kjøper Nehalem, hovedkort og DDR3 samtidig men kjøper SSD, harddisker, skjerm, skjermkort osv på hvert sitt gunstige tidspunkt. Da vil man få langt flere "julaften"-kvelder og får tid til å teste og oppleve forbedringen fra hver komponent. Ja, dette er den største fordelen med å bygge selv. Men jeg frykter at denne gangen blir det litt vanskelig å få flere "julaften"-kvelder. Jeg har prøvd å legge en strategi for å velge gode tidspunkter for hver komponent, og da må jeg i November få en ny X58-HK, ny DRR3-brikker, ny CPU, og ny CPU-kjøler. Hvis jeg er heldig, da kan jeg få beholde den GPUen som jeg kommer til å kjøpe i sep., men jeg har en mistanke at det må byttes også. Jeg blir nødt til å rive alt ut av kassen snart, da det stor spørmålet er: skal jeg gidde å beholde den gammel HDD-vraket, eller slange en SSD samtidig? Var ikke akkurat det samme "dilemmaet", men så tenkte jeg meg litt om, om det virkelig var verdt å bruke bortimot 10 lapper på nytt oppsett, og da tok heldigvis fornuften inn, og sa nei. Beholder heller oppsettet mitt nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hvis jeg er heldig, da kan jeg få beholde den GPUen som jeg kommer til å kjøpe i sep., men jeg har en mistanke at det må byttes også. Hvorfor det? Det kommer garantert til å bli vanlig med PCI express på Nehalem-hovedkort og andre hovedkort i mange år fremover. Jeg blir nødt til å rive alt ut av kassen snart, da det stor spørmålet er: skal jeg gidde å beholde den gammel HDD-vraket, eller slange en SSD samtidig? Du får se litt an på priser, tilgjengelighet og eventuelle problemer som meldes på nettet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det har vært flere gjennombrudd på hastigheten i det siste, og det lover bra. Men størrelsen er fremdels altfor lite, selv for en systemdisk, synes jeg. jeg håper at noen klarer plutselig å utvikle en 1TB SSD og knuse prisene tvers gjennom på alle disse små fiolene. Hva er det du trenger 1TB til? ... selv om du installerer alle programmene dine og store office-pakker osv. på systempartisjonen din så skal du være flink for å gå stort over 30 gigs. 1TB er kjekkt å ha, men til ren lagring, for eksempel av HD-filmer eller diverse annet som tar vanvittig med plass. til slikt er det jo ingen grunn til å ikke bruke de gamle type diskene. Du trenger jo vitterlig ikke 0.2ms aksesstid når du bare skal pakke ut noen arkiverte filer liksom... Liten SSD for system/viktigeprogrammer/favorittspill + stort terrabyte monster for generell lagring. Thats the way to go. -Stigma Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det har vært flere gjennombrudd på hastigheten i det siste, og det lover bra. Men størrelsen er fremdels altfor lite, selv for en systemdisk, synes jeg. jeg håper at noen klarer plutselig å utvikle en 1TB SSD og knuse prisene tvers gjennom på alle disse små fiolene. Hva er det du trenger 1TB til? ... selv om du installerer alle programmene dine og store office-pakker osv. på systempartisjonen din så skal du være flink for å gå stort over 30 gigs. 1TB er kjekkt å ha, men til ren lagring, for eksempel av HD-filmer eller diverse annet som tar vanvittig med plass. til slikt er det jo ingen grunn til å ikke bruke de gamle type diskene. Du trenger jo vitterlig ikke 0.2ms aksesstid når du bare skal pakke ut noen arkiverte filer liksom... Liten SSD for system/viktigeprogrammer/favorittspill + stort terrabyte monster for generell lagring. Thats the way to go. -Stigma Onm prisen hadde vært den samme, så hadde jo SSD vært bedre til genrell lagring også, kjappere, stillere, mindre effekt, alt dette er ganske store fordeler. AtW Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Intel's nye SDD, X18-M og X25-M er ute og vil snart dukke opp i butikkene. 80GB med 250MB/s read og 70MB/s write, med 85-microsecond read latency er heftige girer, men så er prisen også. Det ble litt stiv pris, $595 for volumsalg. Intel Starts Shipping its X18-M and X25-M Solid State Drives Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Oi, det var hastigheter det! Men det er vel lite aktuelt for oss i det kalde Norge enda, med tanke på prisen. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Ja, jeg fikk kalde føtter av prisen også, men dette yter så pass overlegen i forhold til ander som kan forhåpentligvis senke prisene på andre SSD. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 En artikkel om Intels nye SSD på anandtech http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3403 AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 En meget bra artikkel som har fått meg til å vurdere kjøp av X25-M fra utlandet. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Både www.ardata.no og www.techlife.no rapporterer nå at de med estimert dato 16.10.2008 får inn både M og E til kun kr 4800,- for INTEL X25-M 80GB SATA SSD kr 5600,- for INTEL X25-E 32GB SATA II SSD Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hyggelige priser, not. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Nei, de var nokså stive Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 På den lyse siden: sviktende salg fører raskt til store prisfall. Etter hvert stabiliserer prisen seg på et nivå som både intel og kunder kan leve med. Mulig det er et PR-triks i en oppstartsfase der produksjonen er lav. Dvs. høye priser for å begrense salget til den mengden de kan levere. Også gir det jo god PR i media å vise til store prisfall. Nordmenn er også et snodig relativt folkeslag. Dersom rabatten er stor blir man fornøyd, samme hvor overpriset produktet var i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det blir noen julegaver på seg i år da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå