acewolf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg har et lite problem med mitt camera Canon EOS 350D. ALtså det er sikkert jeg som er problemet. Hvis jeg skal ta noen bilder rundt 19:00 har jeg problemer med å få dybde i bildet. Altså jeg får fokus på ting nærme meg men ikke lenger bak. Blender står på 5.6 så den skal vel være riktig. Går det ikke ann å få slik fokus som man fikk på de gamle kameraene?? Altså, ta bilde, og nesten hele bildet er fokusert? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Joda men da må du blende ned. f/5.6 er relativt stor blender. Sett blender på f/13 eller f/16 i stedet så bør dybdeskarpheten bli bedre. Ikke sett fokus alt for nærme deg dersom du ønsker mest mulig i fokus. Fokuser ca 1/3 inn i motivet. Lenke til kommentar
acewolf Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Joda men da må du blende ned. f/5.6 er relativt stor blender. Sett blender på f/13 eller f/16 i stedet så bør dybdeskarpheten bli bedre. Ikke sett fokus alt for nærme deg dersom du ønsker mest mulig i fokus. Fokuser ca 1/3 inn i motivet. Aha, men med blender f/16 må jeg vel sette litt lenger lukketid? Bilder blir vel undereksponert ved en lukketidpå ca 60-80, klokken 19:00 på disse dager. Er skumring rundt 18:40 nå.. Endret 18. august 2008 av acewolf Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Ja du får mye lenger lukkertid. Øk ISO eller aller best bruk stativ for å få best resultat Lenke til kommentar
acewolf Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Ja du får mye lenger lukkertid.Øk ISO eller aller best bruk stativ for å få best resultat Øk ISO? På kveldstid? Blir det ikke mye støy da? Jeg pleier å holde på på rundt ISO400 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Aha, men med blender f/16 må jeg vel sette litt lenger lukketid? Bilder blir vel undereksponert ved en lukketidpå ca 60-80, klokken 19:00 på disse dager. Er skumring rundt 18:40 nå.. Jeg synes (som forholdsvis nybegynner) det er greit å bruke blenderprioritert modus AV på EOS 400D, da trenger man ikke tenke på eksponeringstiden når man har satt blenderåpningen på det man ønsker. Blir det for lite lys til å trykke av, setter jeg bare opp ISO verdien. Ikke så avansert, men en lettvint løsning i en begynnerfase...Har dessuten funnet ut at stativ er nyttig. (Greide til og med å fyre av for måneformørkelsen da, med blender 7.1 og ISO bare på 400) RandiA Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hei her har du en skala om hvordan du burde justere kameraet. Blenderskala.bmp Edit:Skalaen ble ikke helt som jeg forventet "linket" kanksje andre som har den uten link ? Endret 18. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Ja du får mye lenger lukkertid.Øk ISO eller aller best bruk stativ for å få best resultat Øk ISO? På kveldstid? Blir det ikke mye støy da? Jeg pleier å holde på på rundt ISO400 Har brukt ISO 800 med hell på 350D. Litt støy kan det bli; men det er verre hvis du undereksponerer. Stativ er det beste botemiddelet. Tom Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sett kameraet i Av-modus, og velg blenderen du ønsker. Blir lukkertiden for lang må du øke iso eller bruke stativ. ISO 1600 med litt overeksponering blir slett ikke værst, og du får jo et bilde, noe du ikke ville gjort om du holdt deg til 400. Lenke til kommentar
acewolf Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Ok nå har jeg prøvd dette. Og liker AV muligheten. Men det er en ting jeg IKKE skjønner. Ex: eksponering står akkurat på midten, og bilde blir jo helt samme med blender 3.5" med lukketid 2.5 sek og blender 22" med lukke tid 30 sekunder. Hva er forskjellen egentlig på bilde da?? kan ikke se noe forskjell jeg, begge bildene ser eksakt samme ut for meg Vil gjerne at noen svarer meg på dette.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ta bildet på lengste brennvidde, og av f.eks. et gjerde som går på skrått. Da vil du se at det er are en del av gjerdet som er skarpt på f/3.5-5.6 mens mye mye mer er skarpt på f//22 Tom Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hei her har du en skala om hvordan du burde justere kameraet. Blenderskala.bmp Edit:Skalaen ble ikke helt som jeg forventet "linket" kanksje andre som har den uten link ? Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Aha, men med blender f/16 må jeg vel sette litt lenger lukketid? Bilder blir vel undereksponert ved en lukketidpå ca 60-80, klokken 19:00 på disse dager. Er skumring rundt 18:40 nå.. Jeg synes (som forholdsvis nybegynner) det er greit å bruke blenderprioritert modus AV på EOS 400D, da trenger man ikke tenke på eksponeringstiden når man har satt blenderåpningen på det man ønsker. Blir det for lite lys til å trykke av, setter jeg bare opp ISO verdien. Ikke så avansert, men en lettvint løsning i en begynnerfase...Har dessuten funnet ut at stativ er nyttig. (Greide til og med å fyre av for måneformørkelsen da, med blender 7.1 og ISO bare på 400) RandiA Er manuelt så mye mer avansert enn blenderprioritet ? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Er manuelt så mye mer avansert enn blenderprioritet ? Neida, tror ikke det...litt mer å tenke på da..men man har jo enda bedre kontroll over de fleste faktorer. Og jeg fant det smart som nybegynner å konsentrere seg om få ting av gangen, og så avansere litt etter litt når man har innøvd ulike funksjoner.. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå