baggin Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Litt sært spørsmål kanskje, men allikevel. Skal kjøpe meg en 24" og har også lyst på en 20" ved siden av. 20" må kunne kjøre på 1600x1200. Når det gjelder 24" er jeg åpen for det meste, men har blant annet sett på BenQ G2400 og Samsung 245B. Skjermene skal brukes mest til spilling og "vanlige" ting. Ikke billedbehandling etc. Spørsmålet: Hvilken kombinasjon av 24" og 20" vil se best ut på pulten? Hovedsaklig er det vel fargen som bør være den samme, slik at ikke en skjerm er sølvgrå og en er svart pianolakk. En annen ting er at skjermene kan stilles så de blir like høye. Finnes det en god kombinasjon av 24" og 20" fra samme produsent kanskje, i samme eller lignende design? Noen som vet? Håper å slippe unna (hvis mulig) med å ikke gi så mye mer enn 3.000,- per skjerm, dvs. 6.000,- tilsammen. Håper noen kan gi et par tips Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hvorfor 24'' + 20'', og ikke to stk 24''. Min erfaring med Dualscreen er at jeg irriterer meg dersom skjermene er ulike i størrelse. Utvalg av 20'' med 1600 x 1200 oppløsning. Samsung SyncMaster 204B er i alle fall høyderegulerbar (ser ut til at de to andre under 3 000 kr også er det). Det er også et problem å få relativt likt utseende selv fra samme produsent dersom man velger ulik størrelse, men det ser ut som Acer har relativt lik 24'' og 20'' i sortimentet. Dette er også en grunn til at jeg ville gått for to like skjermer. F.eks har ikke Benq noen 20'', og en Samsung kombinasjon vil bli grå og svart. Som du ser er heller ikke 20'' med 1600 x 1200 rimeligere en 24''. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Takker for tips/svar. Har vært inne på tanken om 2 x 24" også. Men er redd bredden på disse to kan bli for mye av det gode. Jeg kommer til å bruke skjermene mye til å spille nettpoker. Kommer da til å bruke begge skjermene samtidig, dvs at jeg ønsker å følge med på begge skjermer stort sett hele tiden. Er derfor redd for at jeg ender opp med whiplash . At jeg må vri hodet for mye fra side til side hele tiden, og får sår nakke/skuldre av dette. Jeg tipper jeg kommer til å sitte ca. 60 cm (+/-) fra skjermene. Dette er grunnen til at jeg har vurdert 20+24. Men kanskje det ikke vil være noe problem. Noen erfaring med å sitte med to såpass store skjermer og bruke de begge, over tid? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 60 cm er nok noe kort avstand til 24'' + 24'' (faktisk også til 24'' + 20'') dersom du med avstand mener fra øye til skjerm, og skal holde oversikt på begge skjermer samtidig. Personlig har jeg en avstand på 80 - 85 cm med 2 x 22'', noe som fungerer bra. Tror nok ca 90 - 95 cm vil være en god avstand på 2 ganger 24''. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Ok. Jeg kan jo alltids prøve å tilvenne meg å sitte litt lengre unna. Så kanskje er 2x24" det beste valget, som du sier. Det vil jo utvilsomt se best ut på pulten. Er enig i det. Med et ønske om å bruke +/- 6.000,-. Har du noe tips om hvilke to skjermer jeg burde gå for, til mitt bruk? Har vært inne på tanken på en av disse: - Samsung 245B+ - BenQ G2400WD Er det hipp som happ og smak og behag hvem man velger, tror du? Ser at Samsungen har bedre lysstyrke (400cd/m2 mot BenQ sin 250 cd/m2) og bedre kontrast (8000:1 mot Ben Q sin 4000:1). Skjønner meg ikke helt på betydningen av disse, og det har kanskje ikke noen praktisk betydning? I tillegg virker det som Samsung skjermen har bedre justeringsmuligheter med høyde/svivel/tilt, mot BenQ sin bare tilt. Grunnen til min nysgjerrighet til BenQ skjermen er at mange har skrytt mye av den her inne. Mer skryt enn av Samsung skjermen kanskje? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Har ikke sjekket spesifikasjonene så nøye, men har Samsungen høyderegulering, ville jeg primært gått for den. For meg betyr regulering av skjerm en god del, derfor har jeg også Eizo FlexScan skjermer som nesten kan reguleres alle veier (inklusive pivot). De har eller omtrent like gode "erfaringer", 245B+ er bare en "oppgradert" versjon (høyere dynamisk kontrast) av 245B. Ser også at den reelle prisforskjellen er noen 100 lapper, dvs at Benq skjermen er mulig å få tak i til ca 300 - 400 kr lavere pris. For å teste hvordan synsavstand virker i forhold til bredde på synsbilde kan du ta en list på ca 105/106 cm som du plasserer 25 - 30 cm over bordplaten. Tilsvarer ca 2 stk 24''. Sett på lapper med tekst/symbol med ca 10 cm avstand mellom hver ut fra midtpunkt (også på midtpunktet) og til endene (tilpass slik at det går ut). Så kan du sjekke hvor myer du får med deg ut mot kantene ved ulike synsavstander. Breddesynet vårt er jo ikke likt fra person til person. Eller vil 24'' + 20'' tilsvare ca 96/97 cm. Endret 18. august 2008 av Bolson Lenke til kommentar
baggin Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Ok. Takk for hjelp og gode tips Bolson. Det med avstand kan jeg forsøke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå