Gå til innhold

Bygge HTPC med Radeon HD 3870

Anbefalte innlegg

Jeg har et Radeon 3870 som ligger og samler støv, men jeg har i lengre tid tenkt på å bygge en HTPC. Siden 3870-kortet støtter både lyd og bilde gjennom HDMI, så trenger jeg ikke noe hovedkort med lyd eller integrert grafikk (Hvis det er med bør det kunne deaktiveres). Så jeg trenger tips på et greit mATX-hovedkort for enten AMD eller Intel (helst Intel).

Har sett litt på andres oppsett her på HTPC-forumet og sett meg ut Antec Fusion v2 430w kabinettet. Spørsmålet er om dette PSU'et er for svakt eller om det går fint med f.eks. en Core 2 E8200 og nevnte skjermkort. Trenger ingen stor disk, men litt plass er greit å ha, selv om lavt støynivå er det viktigste (Samsung?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Ser ut som det kun er vanlig komprimert DD/DTS 5.1 eller 2 kanaler PCM som lar seg sende over ATI's 3xxx-serie, og at man må over på 48xx for å kunne sende dekodede 8-kanalers PCM (samme som PS3 gjør). Kilde: Anandtech.

Men i følge artiklen så støtter Intel's G35 hovedkort "8-channel LPCM over HDMI". Et slikt hovedkort koster 700kr. Jeg kunne i teorien bare selge 3870-kortet mitt og bruke pengene på et G35 (eller kanskje G45??) hovedkort for å få full glede av HD lyd & Blue-Ray.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal spille vil ikke HD3870 tilføre HTPCen noe annet enn støy. G45 har støtte for 100% avlasting av CPUen ved dekoding av 1080p.

Det har vært noen småproblemer med grafikkort driverene til dette hovedkortet.

AMD/Nvidia har støtte for 8-channel LPCM over HDMI med brikkesettet Geforce. (Og innebygget Geforce 8200 som dekoder 1080p). I tillegg støtter dette kortet "Hybrid Power", sammen med f.eks Nvidia 9800GT. Dvs at hovedkortet kan skru av grafikkortet når det ikke er i bruk.

Intel henger litt etter med mATX kortene.

Edit: se på denne posten:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....73#post14239773

Edit: skrivefeil

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
AMD/Nvidia har støtte for 8-channel LPCM over HDMI med brikkesettet Geforce. (Og innebygget Geforce 8200 som dekoder 1080p).

Ja, jeg har faktisk vurdert å "ditche" hele 3870-kortet og kjøpe et GeForce 8200 mATX hovedkort og kun bruke det integrerte skjermkortet (og løsningen for lyd over HDMI). Skal kun brukes til avspilling av audio & video (Blue-ray, mkv 720p osv), litt surfing og ikke spilling. Brukbar CPU er vel en Phenom X3?

Hvorfor skulle man ønske å sette et 9800GTX på et GF 8200 hovedkort, hvis man ikke skal spille? Mister man da ikke audio over HDMI 8-kanalers lyden, hvis man henter bildet ut fra 9800GTX-kortet??

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man ønske å sette et 9800GTX på et GF 8200 hovedkort, hvis man ikke skal spille? Mister man da ikke audio over HDMI 8-kanalers lyden, hvis man henter bildet ut fra 9800GTX-kortet??

Nei finnes kanskje ikke noen god grunn :)

x3 Phenom prosessor burde holde.

Ellers har du X4 9350e (65W) lavenergi prosessor.

Jeg har Phenom x4 9750 (95W utgaven) og 780g hovedkort.

Bruker 8-10% CPU under avspilling av 1080p Blu-ray.

Kjører prosessoren uten vifte med Scythe Ninja Mini med temperatur på 32-40 grader.

Kabinett viftene står på minimum, kjølesystemet i Antec Fusion er genialt.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Har sett litt på oppsett med Antec Fusion v2 - og det å kjøle CPU passivt med Scyte Ninja Mini passer visst som hånd i handske. Så det blir nok noe slikt på meg ja.

Hvordan er støynivået på 430w psu og tri-cool viftene som sitter i Fusion v2-kabinettet (de kjøres vel ?

Er det ikke slik at onboard grafikken i 780-chipsettet "bare" støtter komprimert 5.1 eller 2 kanals LPCM oger HDMI? Vel, er ikke verre enn å putte inn ett 4850 kort :)

Så da her jeg nesten bestemt meg for GF 8200-hovedkort og denne "lavendergi"-prosessoren, liker slik teknologi - jo mindere varme jo bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette hovedkortet https://prisguiden.no/product.php?productId=91028 fordi det hadde DTS connect over optisk toslink (Jeg har ikke HDMI på receiveren). Hadde jeg hatt 7.1 forsterker hadde jeg kjøpt Nvidia 8200, eller lydkortet Asus Xonar HDMI 1.3.

Get HD opptakeren min bråker mer enn pcen. Støynivået er ok på viftene, men det er hørbart. Hadde vurdert Nuctua sine 120mm vifter. Strømforsyningen tror jeg ikke at jeg hører.

Lenke til kommentar

Ja, nei, jeg ryker vel på en ny 7.1 forsterker + høyttalere i løpet av høsten, så det er like greit å være forberedt - samt utrolig praktisk å få både lyd og bilde over en enkelt kabel.

Hvis det er de samme viftene som sitter i P182 (Antec Tri-Cool) så er de kun brukbare på laveste turtall. Har et par Nexus Real Silent 120mm liggende, så jeg skal nok få det stille nok. Er viftene skrudd rett i chassiset eller fast i en plastramme (typisk Antec), er antagelig ikke så dumt å feste dem med gummi-fester i steden.

Ahh! Der fant jeg tastaturet / kontrollenheten jeg hadde lyst på ja: Logitech DiNovo Mini.

image007.jpg

Lenke til kommentar

Tri-cool viftene på laveste hastighet og medfølgende PSU er stille nok. Jeg er ganske kresen på støy :) (edit: men du kan høre de så vidt hvis du er veldig nærme, så enkelte kan kanskje tenke seg å bytte dem ut med 2xNoctua S12-800 og en Corsair VX-450 eller en passiv PSU)

Hadde litt problemer med at viftene ikke alltid startet på "low" men det ordnet seg når jeg satte de som siste ledd på hver sin strømkabel.

Endret av koks
Lenke til kommentar

For å utnytte RAM osv, velg 64-bit. Drivere osv er mye enklere i 64-bit Vista enn tilsvarende for XP-64, siden et produkt må ha driver osv for både 32+64-bit for å bli "Vista ready". Eneste som er litt knot som jeg har hørt om er codecs som kan være litt knotete i Vista-64.

Velg Home Premium så har du mulighet for Windows Media Center selv om du i første omgang har lyst til å bruke f.eks MediaPortal.

Jeg kjører selv Home Premium x64, har trøbbel med å spille av enkelte filmer direkte i MCE, men kan bruke VLC til det så er ikke noe problem, mer et mildt irritasjonsmoment. Bruker CCCP, tror kanskje jeg skulle testet Vista Codec Pack (den har x64-komponent), men er ikke så lysten på å hacke for mye med codecs siden det fort blir uopprettelig skade ;)

Lenke til kommentar

Kjører Vista 64 på min vanlige stasjonære, og har testet ut litt codecs - bruker selv Vista Codec Pack og har ingen problemer med å spille av 1080p mkv-filer i Windows Media Player.

Nvidia-drivere er heller ikke noe stress i 64bit Vista. Driverproblemer på 64-bit Vista har det vel egentlig ikke vært siden helt i starten da det ble lansert.

Er XBMC for windows stabilt nok? Ser det kun er i Alpha 3 release foreløpig.

Lenke til kommentar

Kult. Har brukt XBMC på gode gamle XBOX i årevis, men dessverre kommer denne til kort når det gjelder HD-formater. PC-utgaven klarte i hvert fall 1080p mkv og dette med å lese rett ut fra rar-filer uten at ting må forhåndsutpakkes. :thumbup:

Har en Logitech Harmony 885 liggende et sted og fant jeg ut, er det vanskelig å få den til å kommunisere med Antec-kabinettet og Mediacenter / XBMC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...