Gå til innhold

Sperrete sider/IM-tjenester på jobb

Hachon

Anbefalte innlegg

Var tilbake på jobb idag etter 4 uker med ferie, ser nå at de har klart å sperre stort sett alt som var av IM-tjenester, tidligere har jeg brukt Meebo.com men den var sperret nå. Noen som vet om det er mulig å få tilgang til dette igjen evt. om noen andre tjenester som kan funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gode grunner til at bedrifter sperrer for spesielle eksterne tjenester. Du ber om hjelp til å omgå din bedrifts regler for bruk av internett, og dermed øke bedriftens risiko med netttilgang. Er du uenig i reglene må du ta det opp med bedriftens nettverks/sikkerhets-ansvarlig og ikke oss på forumet.

Lenke til kommentar

Det jeg spør om er om det er noen som kan anbefale noen web-baserte im-tjenester, og ser ikke helt poenget i å komme med disse gode grunnene.

Jeg har administrator rettigheter til pc'en og har mulighet til å installere alt av programmer jeg vil så om det er sikkerheten det er snakk om så...

Men tilbake til topic ; web-baserte IM-tjenester!

Lenke til kommentar

Ut fra ditt svar er det tydlig at du ikke er ansvarlig, hverken for arbeidsstedets nettverk eller datasikkerhet. Når bedriften har sperret IM-tjenester som meebo.com er nok dette en bevisst handling. Dermed er det galt av oss på forumet å hjelpe deg å bryte bedriftens internett-policy. Snakk med de som har ansvaret på din arbeidsplass og avklar hvorfor sperren er der.

Lenke til kommentar

Jeg er selv IT-ansvarlig i en bedrift, og vil si at det er en god grunn til sperring av slike tjenester. Det spiser opp tilgjengelig båndbredde, det retter fokuset ditt bort fra arbeidet, og det har ingen sammenheng med det du holder på med.

MSN, Facebook, Youtube og en bråte andre sider er sperret på vårt nettverk.

Lenke til kommentar

Uansvarlig å bruke en web-basert im-tjeneste?

Jeg er selv helt enig i at å sperre youtube, facebook etc. er riktig. Men når til og med gmail-chatten er stengt så blir jeg litt frustrert. Jeg bruker lengre tid på å sende tekstmeldinger eller mail til folk enn å gi en kort beskjed på f.eks msn eller gmail-chat.

Lenke til kommentar

Min produktivitet er det ingenting i veien med så den er det liten vits å forsøke å bringe i tvil.

Men dette dro en helt feil retning og om folk har problemer med at jeg spør etter en web-basert im-tjeneste så er det like greit at admin sletter hele tråden.

Lenke til kommentar

er ikke snakk om moralisering, men å hjelpe en fyr med å snike seg rundt/bryte interne regler.

det er ofte en grunn til at disse reglene blir satt, vet ikke hvor mange timer jeg har sittet å finne og sperre bakveier pga folk som Hachon som prøver å komme seg rundt interne regler så lenge det er mulig...

Lenke til kommentar

Vi fungerer som informasjonsformidlere for Hachon. Hva han velger å gjøre med informasjonen (som ikke er ulovlig) er opp til han.

Hachon: Du skulle ikke nevnt noe om hvorfor du vil ha tak i online IM-klienter; carepolice har høy beredskap her inne.

Lenke til kommentar

Haha, jeg veit!

Ilpostino stengte tråden men da jeg sa at jeg kunne lage en tråd med andre formuleringer så åpnet han denne igjen.

Jeg har funnet en im-klient som ikke er blokket og den fungerer til en viss grad. Setter opp en proxy til pc'en hjemme etterpå så da tror jeg ikke at det blir noe særlig problem uansett.

Lenke til kommentar
det er ofte en grunn til at disse reglene blir satt, vet ikke hvor mange timer jeg har sittet å finne og sperre bakveier pga folk som Hachon som prøver å komme seg rundt interne regler så lenge det er mulig...

Grunnen er som oftest konservative IT-sjefer og/eller ledere som ikke stoler på de ansatte og som ikke ser verdien i at de ansatte kan kommunisere hurtig med hverandre, kunder eller kontakter. Jeg har ofte brukt IM konstruktivt i jobbsammenheng, Facebook og Twitter også for den del.

Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme at i 2008 har facebook, msn, twitter og mange slike tjenester blitt en stor del av det å danne relasjoner, som i mange bransjer er veldig viktig.

Og dette er jo naturligvis ikke alle ledere som forstår seg på, da den eneste sammenhengen de har sett msn og facebook i er enten media(Facebook henger deg ut osv) eller hos tennåringsbarna sine. Og hva skal en ansatt ha noe slikt på jobb for?

Men det passer heller ikke for alle. Så det er jo vanskelig. I en slik situasjon ville eg nok tatt det opp med min nærmeste sjef og forklart situasjonen og vist hvorfor en ønsker å ha tilgang til slikt. Dersom det fortsatt blir sperret for slik bør trådstarter respektere dette.

Og når det gjelder sikkerhetsrisikoen så er den helt klart tilstede. Enkelte bedrifter har mye intern informasjon som skal beskyttes og dermed må man starte med den biten av informasjonsleddet de har kontrollen på, som er tilgang til nettet.

Lenke til kommentar

Grunnen er som oftest konservative IT-sjefer og/eller ledere som ikke stoler på de ansatte og som ikke ser verdien i at de ansatte kan kommunisere hurtig med hverandre, kunder eller kontakter. Jeg har ofte brukt IM konstruktivt i jobbsammenheng, Facebook og Twitter også for den del.

hvis dette er tilfelle for Hachon så burde jo han si ifra til IT-sjefen/lederen om dette, hvis dem da ikke åpner det så bør de ta konsekvensen av det selv.

men, for all del, snik dere rundt reglene på jobb, snakk med kona på MSN, ran banken, jeg bryr meg lite, men jeg hjelper ikke til med slikt :p

Lenke til kommentar
Jeg er selv IT-ansvarlig i en bedrift, og vil si at det er en god grunn til sperring av slike tjenester. Det spiser opp tilgjengelig båndbredde, det retter fokuset ditt bort fra arbeidet, og det har ingen sammenheng med det du holder på med.

MSN, Facebook, Youtube og en bråte andre sider er sperret på vårt nettverk.

Samme her, men her har vi sperre med hovedsak på å beskytte oss for virus og angrep generelt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...