Gå til innhold

SCSI: CD-problemer

mbst

Anbefalte innlegg

Har en Advansys ABP3940 Ultra SCSI-kontroller (PCI).

For ordens skyld -- virker som om Advansys har byttet navn til Connectcom ( http://www.connectcom.net ).

Kjøpte kontrolleren samtidig med en Philips 2/2/6 SCSI-brenner for et par år siden. Lå i prissjiktet rundt 500kr.

Har hele tiden vært plaget av at CD-stasjoner tilknyttet kontrolleren spinner opp og ned CD-er fra tid til annen samt problemer med å lese visse CD-er. Dette er CD-er andre får til å lese alt fra bra til relativt greit med noe jeg trodde var dårligere lesere.

Har Plextor 40X CD og Plextor 12/10/32 CDRW, begge SCSI-versjon. Dette skal være bra stasjoner, men problemene med spinning av CD-er fortsatte også etter anskaffelse av disse.

Da jeg la inn Windows XP for noen uker siden, ble problemene bare værre. Nå kan jeg stort sett kun brenne fra brenneren, bare i sjeldne tilfeller lese CD-er.

Mulig dette kan være et driverproblem, for CDens tittel etc kommer ofte opp i PlexTools, selv om Windows sier det ikke er noen CD i stasjonen.

Og da begynner jeg å lure på hva som kan være galt. Selvsagt har jeg lurt på dette en god stund (dvs flere år i den grad det har vært mulig..), men har likevel aldri funnet det ut.

Kanskje har ASPI-driveren en finger med i spillet? Har lagt inn Adaptec's ASPI-driver, og mener å ha lest om trøbbel med denne i Windows XP. Hvordan fjerner jeg denne?

Men ASPI-driveren forklarer ikke spinn-problemene fra før jeg la inn Windows XP.

Vil det hjelpe å kjøpe ny SCSI-kontroller mtp spinn?

- Evt hvilket merke / modell er å anbefale? Må være billig, skal kun brukes til CD-stasjoner.

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2001-09-28 18:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en LSI Logic Ultra SCSI-kontroller (PCI) og Plextor 40X CD og Plextor 12/10/32 CDRW, begge SCSI-versjon. Vet ikke om du er klar over det, men cd-stasjonene spinner ned når du ikke bruker dem eller de har problemer med å lese cd'n, dette kan du stille inn i Plextools. Har ikke merket at de har noen problemer med å lese cd'er, med mindre det er noe galt med cd'n.

Jeg har også samme problemet med at windows xp ikke kan finne cd'ene noen ganger. Men jeg oppdaget at det er Plextools som forårsaker dette. Starter du pc'n uten cd i cd-stasjonen oppdager ikke winxp at du setter i en cd, selv om Plextools gjør det. Da må du avslutte Plextools (og starte det på nytt igjen med cd'n i cd-stasjonen hvis du fortsatt vil ha det kjørende) for at winxp skal finne cd'n. Mulig at du også må avslutte Plextools (og kanskje brennerprogrammet) etter at du har brent en cd for at winxp skal finne den.

ASPI tror jeg du skal være forsiktig med i winxp. Jeg installerte WinOnCD i en tidligere versjon av winxp og WinOnCD installerte også sin egen aspi-driver har jeg funnet ut. Resultatet ble at jeg brente en del ubrukelige cd'er. Da jeg installerte det i den endelige versjonen av winxp fikk jeg melding om at winxp hadde koblet ut aspi-driverne som fulgte med til WinOnCD og derfor fungerte ikke WinOnCD. Så nå bruker jeg CDRWin og har lagt aspi-driveren fra Nero i samme folder som CDRWin, det fungerer helt utmerket. Dessverre vet jeg ikke hvordan du fjerner aspi-driverne når du har installert dem i winxp. Jeg så på driverne cd-stasjonene brukte og fjernet de som kom fra WinOnCD, fjernet inf-fila for disse og rota rundt i registeret og sletta en del ting der. Uheldigvis sletta jeg litt for mye slik at winxp ikke fikk installere sine egne drivere da jeg var ferdig. Derfor installerte jeg likesågodt winxp på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...