Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har lærere lov å sette 1 på ikke gjennomført prøve?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og en lærer i min videregående skole er ueninge i om han har lov å sette en 1-er som karakter på en prøve som ikke er tatt.

 

Personlig mener jeg at dersom jeg ikke har tatt en prøve ved å f.eks. late som jeg var syk (f.eks. fordi jeg viste den ville trekke ned min karakter) så skal den prøven ikke trekke verken opp eller ned på karakteren i faget, og eventuelt bare gå ut over orden eller oppførsel.

 

Si jeg har Fysikk, så har jeg fått en 5er på første prøve, neste prøve får jeg også 5, men på den etter tar jeg ikke. Da mener læreren min at den siste prøven telles som en 1er, og dermed blir terminkarakteren i Fysikk, en 4er...

 

Noen som kan refferere til noen lover som er relative?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste loven jeg finner på dette er §4 c. "Elevene plikter å delta i prøver og undersøkelsen som er fastsatt av skolen eller av sentrale skolemyndigheter. " men denne sier ingenting om dersom man ikke tar en prøve.

 

Jeg burde ikke lete etter en lov som sier at de ikke har lov til å sette en 1er, de burde vise meg en lov som viser at de HAR lov til å sette en 1er, har jeg rett?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg og en lærer i min videregående skole er ueninge i om han har lov å sette en 1-er som karakter på en prøve som ikke er tatt.

 

Personlig mener jeg at dersom jeg ikke har tatt en prøve ved å f.eks. late som jeg var syk (f.eks. fordi jeg viste den ville trekke ned min karakter) så skal den prøven ikke trekke verken opp eller ned på karakteren i faget, og eventuelt bare gå ut over orden eller oppførsel.

 

Si jeg har Fysikk, så har jeg fått en 5er på første prøve, neste prøve får jeg også 5, men på den etter tar jeg ikke. Da mener læreren min at den siste prøven telles som en 1er, og dermed blir terminkarakteren i Fysikk, en 4er...

 

Noen som kan refferere til noen lover som er relative?

Ikke gjennomførte prøver skal ha karakteren 1. Du trodde vel ikke det var mulig å pugge som en gærning til første prøve, få 6 og være "syk" på alle andre prøver i hensikt på å få en 6er i standpunkt?

 

Den regelen med at ikke gjennomførte prøver gis karakteren 1, er nettopp for å forhindre det du har gjort, å spekulere i karaktersystemet. Du må huske på at du ikke får karakterer, men fortjener dem.

 

Du kommer ingen vei med klagen din, men du må gjerne prøve.

Lenke til kommentar
Den regelen med at ikke gjennomførte prøver gis karakteren 1

Hvilken regel?

 

Og dersom jeg ikke tar nok prøver så får man noe som kalles "manglende vurderingsgrunnlag"...

 

Hvorfor svare når du ikke har peiling?

Endret av ToTTy
Lenke til kommentar
Den regelen med at ikke gjennomførte prøver gis karakteren 1

Hvilken regel?

 

Og dersom jeg ikke tar nok prøver så får man noe som kalles "manglende vurderingsgrunnlag"...

 

Hvorfor svare når du ikke har peiling?

Jeg tror du misforstår, karakteren 1 er symbolsk, man kan like gjerne kalle den 0 eller S for stryk. Du har ikke tatt prøven, og derfor er det et manglende vurderingsgrunnlag for den delen av læreplanen som prøven var ment å dekke.

 

Du må ikke bli sint på meg, fordi svarene jeg gir deg ikke går i din favør.

Lenke til kommentar

Nå er det vel heller ikke sånn at karakterberegningen er bare et mattestykke? :hmm: Hvis man har hatt veldig mange prøver i et fag med jevne og gode resultater og er borte på en av dem kan læreren godt velge å overse det uten å måtte ha en regel å vise til. Hvis du har hatt tre prøver og er syk på den ene kan ikke dette overses, men det jeg synes du bør kunne kreve er å faktisk få ta prøven. I hvert fall hvis du har levert melding på at du faktisk var syk og ikke har avslørt lureriet på annen måte.

 

Jeg tror lover og regler i sånne tilfeller først og fremst er noe man tar i bruk hvis noen føler seg dårlig behandlet og klager. Karakterer settes mye på gefühlen, og hvis læreren er fornøyd og eleven er fornøyd (som jo oftest er tilfellet) trenger vi ikke lovene. Hvis alt måtte være 1:1 hadde det f.eks. vært vanskelig å belønne elever som er eksepsjonelt dyktige muntlig men som ikke gjør det bra på prøver.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...