megascorcher Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Min gamle traver av en desktop er på sine siste dager. Da jeg var alt for tidlig ute på 64-bitsbølgen endte jeg opp med et Socket 754-system. 768mb DDR ram, Sapphire 9600XT 256mb. Har til og med hatt et problem med BIOS/Chipset når det gjelder chipset AGP-drivere, og har vært stuck med AGPx0, altså nedsatt ytelse og masse VPU recovers. Installeres denne driveren vil Windows henge seg under oppstart, og vil være nesten uleselig i safe mode (eksempel). Så nå må jeg ha ny. Ikke bare for å takle spill som kommer, men for å i det hele tatt kunne installere dem. Jeg bruker Win2kPro fortsatt, hovedgrunnen (utenom at jeg avskydde XP en god stund) er at XP installerer den overnevnte driveren automatisk, noe som ødelegger allerede på første boot. Jeg har ikke mye penger spart til nå, bare 6-7000. Da jeg også trenger ny skjerm siden min LG 17" LCD har lidd mange tap av piksler de siste to årene, ser det ut som jeg må bla opp rundt 10-11000. Har satt sammen en handlevogn her på prisguiden. Kan noen ta en titt og fortelle meg hvordan den duger, og eventuelt foreslå noen bedre alternativer? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74027 Spillene jeg i hovedsak ser fram til å spille på den er Warhammer: Age of Reckoning, Fallout 3 og Grand Theft Auto IV. Endret 20. august 2008 av Xebeche Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Det er et bra oppsett du har laget. Jeg ville gått for 4Gb ram. Skal du overklokke? Har du planer om Crossfire? Hvis du Googler den strømforsyningen du har satt opp og leser tester på den,så vil du se at den ikke er veldig stillegående. Gå heller for en Corsair strømforsyning. Det kan se ut som du har hengt deg litt opp i "Crossfire certified" merket som er på ram-brikkene og strømforsyningen? Slike merker trenger du ikke bry deg om. De betyr null og niks. Edit: Ta en titt på denne pc'en. Der får du svært mye for pengene. Du kan konfigurere den selv hvis du vil og velge Antec P182 og en bedre strømforsyning. Du kan også fjerne de tingene du ikke trenger for å få prisen ned. Endret 18. august 2008 av Morten K Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Skal du overklokke? Har ikke lagt opp for det, nei. Kan hende jeg prøver meg fram. Har du planer om Crossfire? Crossfire eller SLI er mer eller mindre det samme for meg. Jeg bare endte opp med å legge opp til Crossfire med hovedkortet jeg fant. Det kan se ut som du har hengt deg litt opp i "Crossfire certified" merket som er på ram-brikkene og strømforsyningen?Slike merker trenger du ikke bry deg om. De betyr null og niks. Jeg vet det. Jeg bare syntes de var rimelige valg. Når det gjelder strømforsyning er jeg ikke sikker på hvor mange watt jeg vil trenge. Vil 600-650 være nok? EDIT: En annen ting jeg lurer på er om SSD-disken er verdt det i forhold til en annen rask disk. Endret 18. august 2008 av Xebeche Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hvis du har planer om Crossfire,så trenger du en skikkelig strømforsyning. En god 1000 watter for eksempel. OBS: Jeg leste oppsettet ditt feil. Radeon 3870 bør du IKKE kjøpe (jeg så dårlig etter og trodde du hadde valgt Radeon HD4870) Hvis du synes HD4870 blir for dyr,så velg HD4850. SSD bør du vente litt med. De er fortsatt alt for dyre. Her har du en bra test på disker. Endret 18. august 2008 av Morten K Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Alright, har gjort noen små forandringer. Kuttet ut SSD for nå, satt på 1000w PSU og 2x HD4850, og funnet et 4GB RAM sett med lav latency. Hvordan ser det ut? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74027 Endret 18. august 2008 av Xebeche Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg hadde nok heller valgt 1 stk 4870 framfor 2 stk 4850. Først og fremst på grunn av støy og varme. Du bør Google litt og finne ut hvor stor ytelsesforskjell det er på 2x4850 vs 4870. Du kan også vurdere denne strømforsyningen. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Vis du vil stigge henda høyere med skjermkort er gtx280/260 9800gtx/9800gtx2 4870x2 gode valg. Vis du vil stigge henda høyere med skjermkort er gtx280/260 9800gtx/9800gtx2 4870x2 gode valg. Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ikke at hjelpen til nå ikke har vært... til hjelp, men jeg skulle gjerne fått flere folks meninger om oppsettet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 gtx260 og 9800gtx er en degradering fra hd4870, bare så det er sagt. 1000watt er mye, men om du vil legge penger i det er det ingen negative sider ved det, mist har et lite rykte på seg å vare i 2 år, og seasonic lager blandt de beste strømforsyningene der ute (de lager corsair sine strømforsyninger). Så en 750 watt corsair syns jeg er et bedre valg. Ellers har jeg inntrykk av at samsung er noe stillere enn seagate, men jeg kan ikke si noe spesifikt på dette. Maxtor har ejg dog meget dårlig erfaring med. Skjerm: 24" koster ikke såå mye lenger, og burde være et godt alternativ sammen med din nye råtass Samsung 245b har fått mye gode kritikker, men etter å ha sett dem side ved side så er Benq g2400w et mye bedre valg, sterkere lys, finere farger, mye mindre fysisk (selve panelet er da like stort) og drar mindre strøm. Men, begge disse blekner ved siden av en Benq t261w, som bare har utrolig bra bilde, og hadde jeg ikke allerede hatt en nesten ny 22" så hadde jeg kjøpt denne Lenke til kommentar
foggen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Se på denne og les linken hvis du ønsker crossfire. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75231 http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...ex-performance/ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 foggen: Alt for aaalt for dyrt hovedkort, kjøp heller et billigere med innebygget wlan Erstatt strømforsyninga med 750 watt fra corsair til samme pris Tastaturet er kanskje litt kjedelig, men det avhenger jo etter hvor mye man betaler, men musa er håpløs til gaming. 4*1gb er bare tåpelig, 2*2, som han allerede har er mye bedre Skjermkortet han har vagt (hd4870) er også et mye bedre valg, så kan han heller oppgradere til 2*4870 senere. 22" er ikke helt etter min smak når du får billigere 24" Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Jøss. 24-26 tommer? Jeg sitter her foran min non-widescreen 17" og syntes fortsatt den er forsåvidt stor. Jeg for min del trenger ikke så stor skjerm. Men tusen takk for PSU-rådene. Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Da tror jeg at jeg har bestemt meg. Dette vil bli min nye PC: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74027 Ser ut som det vil lønne seg å kjøpe delene kun fra PCutstyr og Netshop. Skjermen må jeg vente litt med, og jeg kjøper den da hvor den er billigst. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Flott skjermvalg. Har samme skjermen selv, kan si at den er på lik linje med lg l226wtq og samsung bw226 (side-ved-side sammenligning) Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Noen små justeringer her og der, ellers er alt helt topp. Kabinett: Antec Performance P182 | 1003 kr | Kjøp Hovedkort: Asus P5Q Deluxe | 1381 kr | Kjøp Skjermkort: MSI Radeon HD 4870 | 1441 kr | Kjøp Prossesor: Intel Core Duo E8500 | 1289 kr | Kjøp CPU-Kjøler: Coolermaster Hyper 212 | 252 kr | Kjøp Minne: Kingston Hyper X 4GB | 629 kr | Kjøp Harddisk: Samsung SpinPoint F1 750GB | 691 kr | Kjøp CD/DVD: Samsung SH-S223F | 190 kr | Kjøp Strømforsyning: Corsair TX 650W | 652 kr | Kjøp Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64-bit | 821 kr | Kjøp Totalt: 8350 kr + 1678 kr (skjerm) Her får du et system med betydelig bedre ytelse enn det du har valgt nå. Dessuten handler du fra 6 butikker, mens dette oppsettet kun bruker 3. Det blir en fraktsparing på rundt 300 kroner. Du får i tillegg både CPU-kjøler og operativsystem på kjøpet. Uten dette ville alt ha kostet 7000,- tilsammen. Det er ikke lett å slå! Endret 25. august 2008 av Agentspoon Lenke til kommentar
megascorcher Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Bedre hvordan? Og jeg kommer kun til å kjøpe delene fra 2 butikker, PCutstyr og Netshop. Dette vil da komme på 7887,- med frakt (125 fra PCutstyr og 214 fra Netshop). Optiske drev og operativsystem har jeg. Større harddisk trenger jeg ikke. CPU-kjøler kan jeg godt vente med. Nettopp hva er bedre med hovedkortet og skjermkortet, bortsett fra at skjermkortet har HDMI-utgang som jeg ikke trenger? Dessuten er jeg skeptisk til prisen på MSI-skjermkortet fra Amentio da det er over 600 mindre enn den nest billigste. Amentio har en lignende prisforskjell på kabinettet og da er det snakk om bruktvare. Endret 25. august 2008 av Xebeche Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du kan finne en fin og dyktig utført anmeldelse av hovedkortet her. Det er ikke noe i veien med skjermkortet. Det er ganske enkelt utrolig lavt priset. Datakjeden selger det også til en såpass lav pris, så det er neppe snakk om bruktvare. Resten av butikkene selger det derimot til "normal" pris. Her er 500GB-utgaven av harddisken. Den ligger hakket bedre enn Seagates egen. Det kan du få validert av de fleste erfarne brukere her inne. Det er riktig at PC-8500 minne er overkill for de fleste, men tatt i betraktning at Corsair sitt minne er billigere, ser jeg ingen grunn til å velge noe annet. Prisforskjellen mellom E8400 og E8500 har blitt så meningsløst liten at en oppgradering er smart. Ellers kan du krysse av for det du ikke trenger, og så har du et meget bra oppsett. Synes forresten at den skjermen var veldig fin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå