Gå til innhold

menneskelige verdens rekorder

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på, finnes det noe grenser på hvor rask et menneske kan løpe, hvor høyt en kan hoppe eller hvor langt en spyd kan kastes.

Jeg har et intrykk av at nye verdensrekorder hele tiden settes. spesielt nå i OL tider.

la oss si de siste 100 årene så har x antall rekorder blitt slått av en annen rekord, om og om igjenn. Det må jo vell finnes en grense på hvor fort et menneske kan svømme. Og når den grensen kommer, ja da vil jo poenget med OL bli borte, sånn teoretisk.

Hvor lenge kan mennesker holde på å slå rekorder, til det fysisk ikke er mulig?

la oss si for 150 år siden, vis du sa at du kunne løpe 100 meter på 10 sec så ville du blitt ledd av. hva om noen sier at om 150 år så kan mennesker løpe 100 meter på 5 sec, ville folk ha ledd av det i dag?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror v iegynner å nerme oss en fysisk grense. Grunnen til at jeg mener det er at rekordene blir slått med mye mindre margin nå, enn tidligere. Men det er stor forskjell på idretter som avhenger av mye utstyr (sykling) og idretter hvor utstyret er mindre avgjørende (løping) I grener der utstyret er en vital del vil vi nok se større utvikling da de kan forbedres både ved teknologisk utvikling og utvikling av treningsmetodet, etc.

Lenke til kommentar

Sto en artikkel i Illustret Vitenskap nr 10/2008 om dette.

Rekordenes tid er forbi

Vi nærmer oss grensen for menneskets fysiske yteevne, og om 20 år vil sportsrekorder være en ekstrem sjeldenhet, mener franske forskere. Allerede i dag er ofte den eneste muligheten til å sette en ny rekord å ta teten i utviklingen av ny teknologi.

De henviser til denne siden: The Citius End: World Records Progression Announces the Completion of a Brief Ultra-Physiological Quest

Har jo blitt satt en haug med nye rekorder i svømming i OL, men dette er vel mest pga de nye svømmedraktene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...